I en tid där förskoleklassen har blivit obligatorisk, samtidigt som den diskuteras som skolform, är förskoleklassens särart mer aktuell är någonsin. Vid den här webbträffen träffar vi Jorryt van Bommel som arbetar med lärarutbildning och forskning i matematikdidaktik vid Karlstads universitet samt är avdelningsledare och gästprofessor vid Högskolan Dalarna. Vi samtalar om förskoleklassens matematikundervisning och resonerar närmare kring de matematiska förmågor och det matematiska innehåll som framhålls i förskoleklassens styrdokument.
Jorryt exemplifierar och problematiserar arbetssätt och arbetsformer för förskoleklassens matematikundervisning och vad dessa innebär för förskoleklassens lärare. Vi pratar också om vad som är unikt med den svenska förskoleklassen och jämför med motsvarande skolformer i andra, främst nordiska, länder. Vilka matematiska innehåll fokuserar olika länders styrdokument på? Vilken roll har leken i förskoleklassens matematikundervisning? Webbträffen riktar sig till lärare som arbetar i förskoleklass samt lärare som tar emot elever från förskoleklass.
Datum och tid: 5 maj kl 15:00
Värd: Chris Qwist
Du anmäler dig via formuläret till webbträffen. Efter sändningen skickar vi ut en inspelad länk för alla som vill se träffen i efterhand.
Härmed tillåter jag att ni lagrar mina personliga uppgifter ovan tills detta eventet är genomfört. |
|