I en grupp på tjugo elever finns det i genomsnitt fyra elever för vilka matematik är betydligt svårare att lära sig jämfört med jämnåriga. Hur kan vi identifiera dessa elever? Vilka metoder använder vi för att stödja deras motivation och lindra matematikängslan och negativa känslor? Att erbjuda stöd i ett tidigt skede kan vara avgörande för att förebygga inlärningssvårigheter och främja inlärningen hos dessa elever.
Yrkesverksamma inom skolan behöver kunskap och verktyg för att kartlägga och identifiera barn och ungdomar som har särskilt svårt att tillägna sig matematiska färdigheter. I denna webbträff samtalar vi med Tuula Koljonen, universitetslektor vid Linköpings universitet samt biträdande universitetslektor vid Mälardalens universitet, om utvecklingen av matematiska färdigheter och de utmaningar som kan uppstå. Tuula pratar också om pedagogisk bedömning och stöd, samt vilka undervisningsmetoder som forskning har visat vara effektiva för elever som behöver extra stöd.
Datum och tid: 6 maj kl 15:00
Värd: Chris Qwist
Du anmäler dig via formuläret till webbträffen. Efter sändningen skickar vi ut en inspelad länk för alla som vill se träffen i efterhand.
Härmed tillåter jag att ni lagrar mina personliga uppgifter ovan tills detta eventet är genomfört. |
|