Missa inte nästa Turistrådet Online den 1 december
Under Turistrådet Online den 1 december ger vi dig en uppdatering om målgruppens efterfrågan från fyra av Västsveriges viktigaste utlandsmarknader: Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna. Sett till den senaste tidens rapporter om att pandemins fjärde våg sköljer in över delar av Europa är det kanske inte helt lätt att sia om hur det internationella resandet kommer att se ut under 2022. En sak har vi lärt oss och det är att vara förberedd, flexibel och att kunna agera snabbt.
Stort tack till alla som deltog på Turistrådsdagen den 11 november på biografen Bergakungen i centrala Göteborg. Det blev en väldigt lyckad eftermiddag med intressanta föredrag, information från Turistrådet samt premiärutdelningen av Årets Hållbarhetskliv. Missade du Turistrådsdagen? Eller var du på plats men vill se någon av programpunkterna igen? Besök gärna vår Youtubekanal genom att klicka här nedanför.
Turistrådsdagen avslutades med prisutdelning till vinnarna av Årets Hållbarhetskliv 2021. Priset går till en besöksnäringsverksamhet och ett kommunalt initiativ som belönas för sina insatser inom hållbar besöksnäring. De första vinnarna blev Gunnebo Slott och Trädgårdar (besöksnäringsverksamhet) och Lassalyckan/Ulricehamns kommun (kommunalt initiativ).
Vi är glada och stolta och tycker att det känns väldigt kul att få dela ut det allra första "Årets Hållbarhetskliv"-priset till dessa två fina representanter för hållbar västsvensk besöksnäring.
Nu finns möjlighet att söka stöd till utvecklingssatsningar och investeringar från Turistrådet genom EU-projektet Krisstöd Västsverige. Företag som är anslutna till Hållbarhetsklivet har möjlighet att få 25%, max 250.000 kr till investeringar och 50%, max 150.000 kr i stöd till utvecklingssatsningar. Pengar beviljas till satsningar som inriktas mot nya eller utökade affärsmöjligheter. På bilden ser du exempel på investeringar som har fått stöd under 2021.
Ett besöksnäringsföretags digitala närvaro spelar stor roll när det kommer till marknadsföring. Genom att ständigt utveckla och uppdatera dina sociala medier, din hemsida, bokning online, sökmotoroptimering och mycket annat förbättras ditt kunderbjudande och möjlighet att få fler gäster. Turistrådet Västsveriges eget verktyg Hållbarhetsklivet - Digital Närvaro erbjuder en genomgång av hur du syns i de viktigaste digitala marknadsföringskanalerna och en checklista med handfasta tips på hur du kan förbättra din synlighet.
I första hand erbjuds denna hjälp till företag på Världen-nivå enligt vårt system Sverige-Norden-Världen, men i mån av tid hjälper vi även Norden-företag. För frågor, kontakta Turistrådets projektledare Caroline Brügge.
I lördags kväll bänkade sig över 1 miljon franska tittare i tv-soffan för att titta på veckans 90-minutersavsnitt av Echappées Belles - Frankrikes populäraste reseprogram. Echappées Belles sänds på den statliga franska TV-kanalen France 5. Varje vecka besöker de olika destinationer runtom i världen utifrån en på förhand bestämd röd tråd. I det här fallet var denna röda tråd Sverige och vår relation till naturen samt vår hållbara livsstil. Programmets titel var "Suède, la force de la nature" (Sverige, naturens styrka).
Bland de västsvenska besöksnäringsföretag som syns i programmet finns Pater Noster, Gunnars Båtturer, Trålverket, Skärgårdsidyllen, Dalslands Aktiviteter och Ragneruds Camping & Stugby. Programmet är resultatet av ett samarbete mellan Visit Sweden, Turistrådet Västsverige och Göteborg & Co.
I takt med att intresset för cykelturism ökar gör efterfrågan på utbildade cykelguider detsamma. Därför arrangerade Turistrådet under oktober och november en tvådelad instruktörs- och guidekurs med inriktning mot MTB. Kurstillfällena hölls i Strömstad, och totalt deltog tio personer under de båda utbildningsstegen.
I oktober besökte den norska influencern och programledaren Maj-Britt Aagaard Västsverige. Hon är en känd TV-personlighet inom mat i Norge, och har bland annat varit domare i MasterChef Norge, vunnit MasterChef Norge Special och gett ut kokböcker. Dessutom driver hon mat- och resebloggen spiselandslaget.com. Syftet med besöket var att kunna visa upp hållbara reseanledningar utanför högsäsong till en norsk målgrupp med mat i fokus.
Resan resulterade bland annat i uppdateringar på Maj-Britts välbesökta blogg – som du kan läsa här och här. Dessutom uppdaterades hennes Instagram med bilder och stories.
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor.
Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västsverige (Västra Götalands län) som destination.