Västra Götalandsregionens miljöstipendium 2022 till Turistrådet Västsverige
Fredagen den 6 maj tilldelades Turistrådet Västsverige Västra Götalandsregionens miljöstipendium 2022 för vårt arbete med Hållbarhetsklivet.
Priset delades ut av Magnus Berntsson, ordförande i Västra Götalandsregionens miljönämnd, och det togs emot av vd Fredrik Lindén och vice vd Marie Linde. Prissumman är på 25 000 kronor och tilldelas Turistrådet "för värdefulla, framsynta och inspirerande miljöinsatser som givit påtagliga resultat".
Vi är stolta och glada över att ha fått denna prestigefyllda utmärkelse.
Serveringsutbildningen avslutad - reportage i TV4-Nyheterna
Under april månad genomförde Turistrådet en utbildning där vi erbjöd västsvenska restauranger att delta i en satsning som innebar att personer utan tidigare erfarenhet av att arbeta med servering fick en introduktion till yrket.
Utbildningen var uppdelad i två veckor teori (i digitalt format) och två veckor praktik ute i restaurangmiljö. De deltagande restaurangerna rekryterade själva personer med ingen eller begränsad erfarenhet av servering och erbjöd dessa personer sex månaders provanställning avtalsenlig lön. Turistrådet ersatte med stöd av Västra Götalandsregionen restaurangen med 70 procent av den anställdes lön inklusive sociala avgifter under utbildningsmånaden.
TV4-Nyheterna gjorde ett reportage om serveringsutbildningen som sändes i början av maj. De besökte Baldersnäs Herrgård och gjorde intervjuer med både vd Susanne Björk Jensen och med två av kursdeltagarna.
Uppdaterade kriterier för att delta i "Semester med hund"-kampanjen
Mellan den 27 april och 17 maj aktiveras Turistrådets kampanj "Semester med hund", som vill locka hundägare att ta med sig sina fyrbenta familjemedlemmar på semesterresan till Västsverige. Driver du ett besöksmål, en boendeanläggning, restaurang eller café och vill delta i kommande kampanjaktiveringar? I så fall vill vi att du inte bara accepterar utan välkomnar besökare som tar hunden med sig. Vill du veta mer om övriga kriterier för att delta?
Ostron, tång och paddling i fokus när Reform Travel besökte Grebbestad
6-8 april besökte den svenska skribenten Hanna Anfelter Grebbestad. På sin blogg och sitt Instagram-konto Reform Travel bjuder hon på inspiration, tips och kunskap kring hur vi tillsammans kan resa till en bättre värld. Med sitt fokus på hållbar turism och hållbart resande passade Hanna därför perfekt för att kommunicera upplevelser med fokus på Bohuslän utanför högsäsong. Under sina dagar i Grebbestad fick Hanna bland annat lära sig mer om ostron och tång som hållbara råvaror samt paddla kajak.
Under februari, mars och april har Turistrådet genomfört en kampanjinsats riktad mot den nederländska marknaden i syfte att locka familjer till Dalsland under det två veckor långa majlovet. Maj är en period då de dalsländska företagarna behöver fylla på med fler besökare, och det finns mycket familjeaktiviteter att tillgå vid denna period. Förutom innehåll på westzweden.com samt artiklar i landets största dagstidning Volkskrant och i magasinet Kek-Mama har även influencern Lady Lemonade besökt Dalsland. Hon reste under majlovet för att skapa blogginlägg samt material till kampanjen 2023. Lady Lemonade är en familjeinfluencer vars målgrupp är köpstarka och högutbildade kvinnor.
Internationell media fortsätter att visa stort intresse för Västsverige. När den belgiske konstnären René Magrittes utställning öppnade på Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn i början av maj var en av Belgiens största dagstidningar, De Tijd, på plats i samband med pressvisningen. I slutet av vintersäsongen besökte den danska journalisten Karna Bunk Jensen, som skriver för lifestylemagasinet Femina och SØNDAG Ulricehamn för att gå på spa, vinterbada och åka längdskidor.
Brittiska The Independent har testat vandring och paddling och besökt flera Hållbarhetsklivet-anslutna företag på Hönö, Dyrön och Tjörn. Temat: ”A sustainable postcard from West Sweden”. Ett sista exempel nederländska veckomagasinet Magriet Magazine, som riktar sig till kvinnor i alla åldrar. De besöker nu till helgen Dalsland och Bohuslän där de träffar företag som redan fokuserar eller önskar att fokusera på den nederländska marknaden. Inriktningen på reportagen: Hållbarhet, naturupplevelser och annorlunda boende.
Göteborg och Västsverige del av Visit Swedens "Cover Sweden"-kampanj
Den 5 maj lanserades Cover Sweden - en Youtubeserie framtagen av Visit Sweden i samarbete med regionala turistorganisationer, däribland Turistrådet och Göteborg & Co. I serien besöker programledarna Erik Ekstrand och Ayan Jamal olika platser i Sverige där ikoniska skivomslag har fotograferats. Syftet med kampanjen är att skapa nyfikenhet och öka lusten hos svenskar att upptäcka nya semesterfavoriter på hemmaplan.
Det skivomslag som representerar Göteborg och Västsverige är Håkan Hellströms "2 steg från paradise". Erik Ekstrand åker runt i Göteborg och letar efter den utkiksplats där Håkan Hellström fotograferades för det klassiska albumet, och passerar i inslaget förbi ett antal olika göteborgska besöksmål och sevärdheter. Detta avsnitt är publicerat på kampanjhemsidan, och länkar också till relevanta upplevelser i Visit Swedens Upplevelseguide, samt till vastsverige.com och goteborg.com.
Ny app ska matcha samman arbetsgivare och personal inom besöksnäringen
Driver du en besöksnäringsverksamhet i Västsverige och är i behov av bemanning med kort varsel? Då kan du använda dig av Gigleer - appen som matchar samman personal (både för kortare perioder och på längre sikt) med arbetsgivare, samt även hanterar CV, sköter anställningsavtal och löneutbetalning. Gigleer är framtagen av västkustkrögaren Marcus Broström, som också är vd/grundare i företaget Gigleer.
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor.
Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västsverige (Västra Götalands län) som destination.