Ser ditt nyhetsbrev konstigt ut? Klicka här
151 Turistr%c3%a5det V%c3%a4stsverige
Nyheter från Turistrådet Västsverige
715 Turistr%c3%a5dsdagen
640x640transp
Nu är programmet för Turistrådsdagen 2022 klart
640x640transp
Turistrådsdagen 2022 närmar sig. Vill du försäkra dig om att inte vara dubbelbokad när det det är dags för årets stora inspirations- och nätverksdag för den västsvenska besöksnäringen? I så fall föreslår vi att du skriver upp den 10 november mellan 12 och 16 i kalendern redan nu. Vi delar ut Årets Hållbarhetskliv samt lyssnar till föreläsningar av Clara Henry, Marcus Oscarsson och Doug Lansky. Precis som förra året håller vi till på Biograf Bergakungen i centrala Göteborg. 
Läs mer och anmäl dig här
997 HK nyhetsbrev2
640x640transp
Hjälp med översättningar till engelska
640x640transp
Turistrådet erbjuder nu företag som är anslutna till Hållbarhetsklivet översättningstjänster gällande i huvudsak hemsidor, men även andra digitala marknadsföringskanaler. Detta görs för att höja språkkvalitén i de texter som möter den som planerar att besöka Västsverige. Turistrådet kan finansiera översättningar till engelska till ett värde av max 5000 SEK per företag. Om er ansökan beviljas kommer ni att tilldelas en översättare som ni sedan har direktkontakt med.  

Efter genomfört arbete skickar översättaren faktura till Turistrådet Västsverige, med genomfört arbete som bilaga. Om kostnaden överstiger 5000 SEK faktureras överskjutande del direkt till det ansökande företaget. Översättaren meddelar innan arbetet påbörjas om det beräknas kosta mer än 5000 SEK.

Vid frågor kontakta Marie Linde (marie.linde@vastsverige.com)
Ansök här
998 HK nyhetsbrev1
640x640transp
Möjlighet till ekonomiskt stöd till investeringar och utvecklingsarbete
640x640transp
Turistrådet/Västra Götalandsregionen erbjuder företagsstöd till investeringar och utvecklingssatsningar.
Läs mer och ansök här
1026 utbildning
640x640transp
Så ser schemat ut för Turistrådet Utbildning och Turistrådet Online i höst
640x640transp
Turistrådet fortsätter att satsa på utbildnings- och föreläsningsinsatser för dig som är verksam inom den västsvenska besöksnäringen. Turistrådet Online, som är vår seminarieserie där vi behandlar olika frågor och ämnen som är aktuella för besöksnäringen, inledde höstterminen den 31 augusti med temat " Det turistiska utbudets betydelse för både boende och besökare på en destination." Nästa Turistrådet Online genomförs den 12 oktober, och då fortsätter vi på samma tema: att samtala om det turistiska utbudets betydelse för både boende och besökare på en destination.

Turistrådet Utbildning (specialutformade utbildningsinsatser för inbjudna västsvenska besöksnäringsföretag och turistorganisationer), startar för hösten med ett föreläsningstillfälle den 20 september med rubriken "Om paketering & försäljning – så går det till i praktiken!" 
Seminarier och utbildningar hösten 2022
565 H%c3%a5llbarhetsklivet   film
640x640transp
Filmen om Hållbarhetsklivet nominerad till Publishingpriset 2022
640x640transp
Det är med stor glädje och stolthet vi kan berätta att Turistrådets Hållbarhetsklivet-film är nominerad till Publishingpriset 2022 i kategorin "Filmer som marknadsför föreningar och organisationer". Nu håller vi tummarna för att filmen, som är framtagen tillsammans med Populate, tar hem vinsten. Prisutdelningen sker på Berns i Stockholm den 9 november.
Se filmen här
1041 L%c3%b6ck%c3%b6 h%c3%b6st
640x640transp
Västsverige en del av "Discover the originals"
640x640transp
I augusti lanserade Visit Sweden uppföljningen ”Discover the originals” – kampanjen som visade upp olika platser vars namn IKEA använt på sina inredningsprodukter. Kampanjen lanserades i Tyskland, Nederländerna och Storbritannien, och består bland annat av en internationell språktävling med resevinster till utvalda platser från reklamen.

Västsverige är en av de platser som tävlande i dessa tre länder kan vinna en resa till. Destinationen finns med på Visit Swedens egna kampanjsidor, i deras social media-material och i deras pressreleaser. Vinstresan till Sverige inkluderar besök på platserna med ”IKEA-namnen” Åsunden, Läckö och Skärhamn.

Turistrådet har redan haft en pressgrupp på ett ”Discover the originals"-besök tidigare i år - något som redan har resulterat i ett uppslag i den belgiska dagstidningen Het Laatste Nieuws. Klicka här för att läsa artikeln.

Dessutom har vi tagit fram artiklar på de engelska, tyska och nederländska versionerna av vastsverige.com där vi länkar vidare till relevanta företag och besöksmål.
"Discover the originals" på vastsverige.com
1040 Ulricehamn
640x640transp
Turistrådet samverkar med Film i Väst - lyfter fram Västsverige som filmregion
640x640transp
Den 1 september drog Turistrådet Västsverige igång sin kampanj Kulturhöst i Västsverige, som presenterar kulturupplevelser man kan uppleva i Västsverige de kommande månaderna. En av nyheterna för året är att lyfta fram Västra Götaland som Skandinaviens ledande filmregion, fylld av inspelningar, filmfestivaler och inte minst biografer. Här samarbetar Turistrådet Västsverige med 30-årsjubilerande Film i Väst.
Läs pressmeddelandet här
1039 %c3%85rsorm 2022 alla kampanjer
640x640transp
Många kampanjer i gång just nu - läs mer på turistradet.com
640x640transp
Så här i början av hösten är det verkligen högtryck i Turistrådet Västsveriges kampanjfabrik! Under den kommande tvåmånadersperioden genomförs en rad olika kampanjer riktade mot Sverige, Norge, Danmark samt höstkampanjer i Nederländerna och Tyskland som alla syftar till att generera besökare till Västsverige nu när sommarsäsongen är över. Kampanjer som är igång just nu eller är i begrepp att starta är följande:

Kulturhöst i Västsverige (SE/NO)
Golf i Västsverige
Strax utanför Göteborg fastland
Möt hösten i skärgården
Vandring (SE/NL/TY)
Dalsland - Tillbaka till naturen
Höstlov (SE/NO/DK)
Höst vid Hornborgasjön
Konferens Västsverige/Bohuslän (SE/NO)
Detaljerad kampanjinformation på turistradet.com
1038 NL kollage
640x640transp
Nederländska ”50-plussare” ska lockas till Västsverige i höst
640x640transp
Under hösten gör Turistrådet en ny satsning på den nederländska marknaden. Till skillnad från i våras, då fokus låg på att locka familjer som skulle vilja besöka Västsverige under det två veckor långa majlovet, är det nu i stället ”50-plussarna” som kan resa utanför lovperioderna som gäller.

Förutom att driva trafik till våra kampanjsidor via Facebook och Instagram samt till utvalda bloggare satsar vi också på ett samarbete med plusonline.nl. Här syns vi med artiklar (som handlar om vandring, cykling, rundresor, unika boenden och Göteborgs skärgård), banners och ett tematiserat nyhetsbrev som når 400 000 personer. Samtliga artiklar leds in till westzweden.com. Via kampanjsidorna, Plusonline.nl och ett antal nederländska bloggar skriver vi om samt länkar ut till 71 västsvenska företag.

Kampanjen pågår från 21 augusti till 6 oktober.

Till kampanjsidorna
1035 ATWS2022
640x640transp
Turistrådet deltar vid årets ATWS
640x640transp
För första gången sedan 2019, då 773 delegater från 72 länder besökte Adventure Travel World Summit, som då hölls i Göteborg och Västsverige, är det dags för en fysisk version av Adventure Travel Trade Associations årliga naturturismkongress den 3-6 oktober. Efter två digitala kongresser under pandemiåren 2020 och 2021 bär det i år i väg till schweiziska Lugano.  Turistrådet Västsverige medverkar tillsammans med en svensk delegation bestående av 13 företag och 6 regioner tillsammans med Visit Sweden och Tillväxtverket.

Syftet med deltagande är att fortsätta det arbete som gjordes i samband med kongressen som hölls på hemmaplan 2019 - att lyfta Västsverige som en hållbar destination för naturturism.

Den västsvenska delen av delegationen består förutom Turistrådet av Dalslands Aktiviteter, EverTrek och Upplevelsebolaget, som kommer att nätverka med researrangörer, media och andra branschkollegor.
Läs mer om ATWS 2022 här
Följ oss:
Click to visit us on Facebook
Click to visit us on Twitter
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us on YouTube
184 Turistr%c3%a5det V%c3%a4stsverige
| | |
$$$open$$