Efter fjolårets succé för Turistrådsdagen på Bergakungen i centrala Göteborg är det nu bestämt att vi återvänder dit även 2022. Vill du försäkra dig om att inte vara dubbelbokad när det det är dags för årets stora inspirations- och nätverksdag för den västsvenska besöksnäringen? I så fall föreslår vi att du redan nu skriver upp den 10 november mellan 12 och 16 i kalendern.
Lyckad jobbmässa besöktes av hundratals kandidater
Intresset var stort när Turistrådet tillsammans med Arbetsförmedlingen, Fyrbodals kommunalförbund, Visita Västra och VUX Uddevalla vuxenutbildning bjöd in till en jobbmässa på Margretegärdeskolan i Uddevalla den 29 mars. Syftet med mässan var att matcha ihop västsvenska arbetssökanden med besöksnäringsföretag från området. Besöksnäringen har lidit stort under pandemin och är i stort behov av personal, vilket vi som arrangerade dagen gärna vill vara med och bidra till. Det blev en lyckad dag med närmare 300 besökare som minglade runt hos över 20 företag och flera ytterligare aktörer.
Du som är arbetsgivare inom besöksnäringen i Västsverige och är ansluten till Hållbarhetsklivet kan använda Turistrådets rekryteringswebbplats för att ladda upp dina jobbannonser.
Själva rekryteringen sköts helt av dig som arbetsgivare - men Turistrådet står för att samla samtliga rekryteringsbehov på en gemensam sida under varumärket Västsverige. Denna sida sprider vi genom annonsering och via diverse kanaler där vi kan nå ut till potentiella kandidater.
Västsvenska vandringsleder utsedda till signaturleder
STF (Svenska Turistföreningen) utsåg 2019 12 signaturleder i Sverige för att underlätta naturupplevelser och för att fler ska uppleva vandring. I slutet av mars reviderades och uppdaterades denna lista, som inkluderar tre västsvenska leder: Göteborg, som fanns med sedan tidigare samt de nyutsedda Bohuskusten och Kinnekulle Stort grattis hälsar vi från Turistrådet Västsverige!
En signaturled väljs utifrån ett antal kriterier som ska stämma överens mot kriterierna för ledstandard utifrån nationellt ramverk. Några av kännetecknen är tydlig utmärkning, att det ska vara möjligt att ta sig med kollektivtrafik från start och tillbaka från mål till start samt att leden har en långsiktig och hållbar skötselplan som säkerställer hög kvalitet.
Kampanjer under våren - följ årsplaneringen på turistradet.com
Just nu är vi på Turistrådet inne i en intensiv period när det kommer till kampanjmarknadsföring på den svenska marknaden. Sedan slutet av mars och nu under början av april har ett antal kampanjer rullat igång. Det handlar om Strax utanför Göteborg - fastland, Möt våren i skärgården, Golf i Västsverige, Camping Bohuslän och Dalsland - Tillbaka till naturen. Senare under april drar också Vandra i Västsverige, Cykla i Västsverige och Semester med hund igång. Vill du läsa mer om varje kampanj i detalj? Surfa in på turistradet.com.
26 april: Hur kan våra semestrar bli klimatmässigt hållbara?
Den 26 april bjuder Världskulturmuseet in till ett samtal mellan forskarna Jörgen Larsson coh Jonas Nässén. På agendan: Hur kan vi göra våra semestrar mer hållbara?
Hur kan man göra flygbränsle av vindkraft? Vad behövs för att nattåget till kontinenten ska bli populärt igen? Och vad behöver politikerna göra för att detta ska förverkligas? Förutom Jörgen Larsson och Jonas Nässén deltar också Fredrik Warberg, projektledare för www.klimatsmartsemester.se. Turistrådet är samarbetspartner till evenemanget.
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor.
Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västsverige (Västra Götalands län) som destination.