Så kom SM-veckan till Skövde - 7 tips från arrangörerna
SM-veckan i Skövde är i full gång. VI ringde upp det kommunala turistbolaget Next Skövdes vd Mats Olsson för att kolla mästerskapstempen och höra lite om processen bakom. Hur går man egentligen tillväga för att få ett så stort evenemang till sin kommun? Vad är viktigt att tänka på och vilka utmaningar ställs man inför?
Ny kollega på Turistrådet - Välkommen Caroline Erking!
Sedan ett par veckor tillbaka har vi på Turistrådet begåvats med en ny kollega. Göteborgsbördiga Caroline Erking kommer närmast från Studentlitteratur, och efter många år i Skåneexil i Malmö vänder hon nu hem till Västsverige igen. Caroline kommer att arbeta på inhouseavdelningen inom Marknad & Kommunikation, där hon ska ska arbeta med layout, text, bild och film. Med sin erfarenhet från Studentlitteratur och en utbildning inom design och visuell kommunikation är vi övertygande om att Caroline kommer att bli ett fint tillskott till vårt inhousegäng. Välkommen till Turistrådet Caroline!
Nu har vi på Turistrådet Västsverige uppdaterat informationen kring hur vi arbetar med kampanjer under 2023. Detta arbete utgår från någon av alla de besöksnäringsinsatser vi arbetar med på strategisk och operativ nivå.
På Sverigemarknaden avslutades kampanjperioden för Vinter i Västsverige i dagarna. Just nu är sportlovskampanjen för Sverige i full gång, precis som en satsning på vandring riktad mot den tyska marknaden. Om några dagar inleds också en satsning mot nederländska barnfamiljer som ska lockas till Sverige i samband med det två veckor långa skollov man har i slutet av april och början av maj. Du kan läsa mer om de utländska satsningarna längre ner.
Klicka på länken här nedan för att ta del av årsplanering och fördjupande information.
Tyskland är Västsveriges näst största utlandsmarknad efter Norge och bearbetas med olika typer av insatser löpande under året. 2023 års första insats pågår just nu. Mellan den 18 januari och 12 februari genomförs en kampanj med fokus på vandring, men som också breddas med konkreta förslag på rundresor i Västsverige. Nästa kampanjperiod är mellan 7 mars och 4 april, och då utökas fokus från enbart vandring till att också omfatta cykling och paddling i kombination med boende och besöksmål längs lederna.
Skollovslediga nederländare ska lockas till Västsverige
En av de marknader som har växt mest för Västsverige de senaste åren är Nederländerna. Sedan 2019 har antalet gästnätter ökat från 98 000 till 137 000 - en uppgång med hela 39 procent. Den 7-28 februari påbörjas årets majlovskampanj. De nederländska skolorna har ett två veckor långt lov från slutet av april till början av maj - och genom att starta en kampanj kring detta redan nu hoppas vi att skollovslediga barnfamiljer ska få upp ögonen för de västsvenska aktörer som har öppet tidigt på säsongen och vars utbud lockar dessa familjer.
Vänerleden kan bli "Cycle route of the year" i Nederländerna
Den 3 juni 2022 invigdes Vänerleden, Sveriges sjätte nationella cykelled, som uppdelad på fyra etapper sträcker sig hela 64 mil runt Sveriges största sjö. Den 24 februari håller vi alla tummar vi kan för att Vänerleden blir utsedd till Cycle route of the year i Nederländerna. Då delas nämligen detta och flera andra priser med anknytning till cykel- och vandringsturism ut branschmässan Fiets en Wandelbeurs i Utrecht. En riktig fjäder i hatten för västsvensk cykelturism. Stort grattis hälsar vi från Turistrådet!
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor.
Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västsverige (Västra Götalands län) som destination.