Den 9 november är det dags för Turistrådsdagen 2023 på Bergakungen i centrala Göteborg. Välkommen till en dag av nätverkande med branschkollegor, inspirerande föredrag från Mark Levengood, Emanuel Karlsten och Robin Teigland, fantastisk musik av Paula Jivén samt utdelning av av Årets Hållbarhetskliv 2023. Friska gärna upp minnet kring vilka som är nominerade till Årets Hållbarhetskliv på nedanstående länkar:
Översättningsstöd till Hållbarhetsklivet-anslutna företag
Turistrådet erbjuder nu företag som är anslutna till Hållbarhetsklivet översättningstjänster gällande i huvudsak hemsidor, men även andra digitala marknadsföringskanaler. Detta görs för att höja språkkvaliteten i de texter som möter den som planerar att besöka Västsverige.
Turistrådet kan finansiera översättningar till engelska till ett värde av max 5000 SEK per företag. Observera att det enbart är företag som är anslutna till Hållbarhetsklivet, och som inte har beviljats översättningsstöd vid tidigare utlysningar som kan komma på fråga.
Årets Hållbarhetskliv-vinnarna bjöd personalen på inspirationsresa
Wrågården utanför Falköping har sedan Henrik Alexandersson tog över ledningen vid millennieskiftet utökats från att vara enbart ett familjejordbruk till att omfatta en rad olika aktiviteter. Förutom ekologisk djurhållning och köttproduktion ryms alltifrån restaurang, fotbollsgolf och padel till gårdsbutik, cáfe, öl- och whiskyprovning, älgpark, hotell och bisonuppfödning – ett minst sagt varierat utbud!
Direkt efter att Henrik Alexandersson tagit emot Årets Hållbarhetskliv 2022 i kategorin för besöksnäringsverksamhet bestämde han hur vinstpengarna skulle investeras: En inspirationsresa till Stockholm för hela personalstyrkan.
Ny kontaktperson i samband med anslutning och uppdateringar
Är er verksamhet i behov av att uppdatera text eller bilder på er Hållbarhetsklivet-sida? Då ska ni från och med nu kontakta Isabella Wallin istället för vår webbredaktör Johan Wetterberg. Isabella studerar sista året på Yrkesakademin, där hon läser till affärsutvecklare inom besöksnäring. Isabella praktiserade på Turistrådet under våren, och arbetade då med just anslutningar till Hållbarhetsklivet. Detta kommer hon alltså att fortsätta med även nu när hon har återgått till sina studier. Förutom uppdateringar är Isabella också ansvarig för all kommunikation kring nyanslutningar.
Johan Wetterberg kommer framöver istället att fokusera på övrigt innehåll på Hållbarhetsklivets webbplats samt övrig kommunikation kring Hållbarhetsklivet.
Gästkrönikör på hållbarhetsklivet.se: Linda Mannerby
Clarion Sign i Stockholm lyckades minska matsvinnet med 20 procent genom att erbjuda en något mindre tallriksstorlek. Ett exempel som visar vilken påverkanskraft det finns i att göra det enkelt för kunden att välja rätt. Mänskligt beteende är förstås komplicerat och mångbottnat – det finns många faktorer som påverkar hur vi går till väga i en valsituation där kommunikation spelar en avgörande roll.
Linda Mannerby är hållbarhetschef på Visit Sweden, och just nu gästkrönikör på Hållbarhetsklivet.se. I sin krönika tipsar hon om hur man med tydlig kommunikation kan underlätta för gästen att göra hållbara val.
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor.
Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västsverige (Västra Götalands län) som destination.