Cykel och vandring i centrum när Turistrådet deltog i Swedish Workshop UK
Hållbarhet i fokus, och en stor efterfrågan kring vandring och cykling – gärna i kombination med svensk kultur, mat, fika och skaldjursupplevelser. När Turistrådet Västsverige i veckan deltog i Swedish Workshop UK i samband med World Travel Market i London var intresset så stort att de internationella researrangörerna fick köa till de planerade mötena med våra projektledare Karin Gesouli och Åsa Johannesson.
Brödfabriken-Eric om framgångsreceptet bakom sociala medier-succén
På mindre än två år har Brödfabriken i Jonsered blivit ett välbesökt utflyktsmål som lockar både långväga och lokala besökare. Både 2022 och 2023 har man av @vastsverige-följarna på Instagram röstats fram som bageriet med Västsveriges godaste kanelbullar i samband med Kanelbullens dag.
En av flera viktiga ingredienser i framgångssagan Brödfabriken är de väldigt aktiva sociala kanalerna. Vi bad därför ägaren Eric Ericson att lista sju konkreta tips på hur man ska tänka för att genera såväl nya följare som likes och interaktioner.
Så arbetar Västsveriges ljusfestivaler med hållbarhet
Hösten är högsäsong för ljusfestivaler runtom i Västsverige. Du har säkert hört talas om och kanske besökt Island of Light på Smögen, Lights in Alingsås eller Nossan Ljusfestival i Grästorp. Under november är det också premiär för den allra första upplagan av Winter Lights på Gunnebo Slott och Trädgårdar strax utanför Göteborg.
Denna typ av ljusfestivaler är en konstform med stor hållbarhetspotential. Vi har därför pratat med några av de västsvenska arrangörerna kring hur de jobbar för att göra sina evenemang så hållbara som möjligt.
Årets Hållbarhetskliv 2023 delas ut imorgon - läs om företagsvinnarna 2022 här
Fjolårets vinnare av Årets Hållbarhetskliv i kategorin för besöksnäringsföretag blev Wrågården Falköping. Sedan Henrik Alexandersson (som är femte generationen på Wrågården) tog över ledningen vid millennieskiftet har familjejordbruket utökats till att också omfatta en rad olika aktiviteter.
Förutom ekologisk djurhållning och köttproduktion ryms alltifrån restaurang, fotbollsgolf och padel till gårdsbutik, cáfe, öl- och whiskyprovning, älgpark, hotell och bisonuppfödning. Vinstpengarna från Årets Hållbarhetskliv valde han att investera i de som har en stor del i framgången - nämligen personalstyrkan. I början av 2023 åkte Wrågården-gänget därför till Stockholm för en två dagar lång inspirationsresa.
Årets sista Turistrådet Online blickar mot utlandsmarknaderna
2023 innebär en stark återhämtning av utländska besökare till Västsverige – ett faktum som visar hur viktig denna målgrupp är när det gäller att fylla boendeanläggningar och andra besöksnäringsverksamheter när och där det inte är fullt.
I årets sista upplaga av Turistrådet Online den 29 november riktar vi blicken mot 2024 för en uppdatering om några av Västsveriges viktigaste marknader: Danmark, Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Hur ser nuläget ut? Vad efterfrågas? Vilka målgrupper reser till Västsverige? Och när under året vill de helst resa?
SVT-satsningen ska locka besökare till Skaraborg och Västsverige
I helgen hade SVT:s storsatsning "Historien om Sverige" premiär. I tio avsnitt kommer tittarna att få följa Sveriges utveckling från forntiden fram till idag. I de inledande avsnitten är det stort fokus på Västsverige - och många scener har spelats in i vår region. Därför har Skaraborgs turistorganisationer tillsammans med Turistrådet och åtta museeér i Skaraborg skapat en webbportal där seriens avsnitt kopplas till aktiviteter på muséerna och platserna från TV-serien.
- Skaraborg och Västsverige har en stark koppling till Sveriges historia och det känns självklart att försöka dra nytta av den satsning som SVT nu gör för att sätta fokus på Skaraborg för alla historieintresserade. Det fina med våra historiska platser är ju att de flesta är tillgängliga för besök året runt och därmed kan bidra till besöksnäringen när det finns utrymme, säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde och processledare för Visit Skaraborg.
Turistrådet Västsverige och Förvaltningen för Kulturutveckling inom Västra Götalandsregionen har med stöd från EU:s Regionalfondsprogram drivit projektet Krisstöd Västsverige. Projektet pågick från hösten 2020 till sommaren 2023. Syftet var att hjälpa den västsvenska besöksnäringen via ekonomiskt stöd, företags- och destinationsutveckling.
När projektet nu är avslutat kan vi summera att 74 ansökningar om ekonomiskt stöd har beviljats till 54 företag, 75 företag har fått rådgivning inom kvalitet och hållbarhet och 60 företag har ingått i utvecklingsinsatser.
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor.
Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västsverige (Västra Götalands län) som destination.