Hällsnäs och Restaurang Signum belönas med Årets Hållbarhetskliv 2023
Vi säger grattis till Hällsnäs Hotell & Restaurang och krögaren Thomas Sjögren, som belönades med Årets Hållbarhetskliv 2023 i kategorin ”verksamhet” för satsningen på stjärnkrogen Signum. Efter titlar som Årets kock, Di Weekends pris som årets resmål och en stjärna i Guide Michelin, börjar det bli trångt i prisskåpet!
Fjällbacka kaj – samverkansprojektet som blir Årets Hållbarhetskliv 2023
Fjällbacka kaj tilldelas Årets Hållbarhetskliv 2023 i kategorin ”kommunalt initiativ”. En satsning som präglats av politisk enighet, god samverkan med näringsliv och samhällsföreningar, och inte minst, nöjda och glada samhällsmedborgare lönade sig. Jan Larsson, vd för Tanums Hamnar och Liselotte Fjöjd, kommunstyrelsens ordförande i Tanum, tog emot priset på Turistrådsdagen.
Årets sista Turistrådet Online blickar mot utlandsmarknaderna
2023 innebär en stark återhämtning av utländska besökare till Västsverige – ett faktum som visar hur viktig denna målgrupp är när det gäller att fylla boendeanläggningar och andra besöksnäringsverksamheter när och där det inte är fullt.
I årets sista upplaga av Turistrådet Online den 29 november riktar vi blicken mot 2024 för en uppdatering om några av Västsveriges viktigaste marknader: Danmark, Tyskland, Nederländerna och Frankrike. Hur ser nuläget ut? Vad efterfrågas? Vilka målgrupper reser till Västsverige? Och när under året vill de helst resa?
Så vässar du din hållbarhet - tips på Hållbarhetsklivet.se
För att ansluta sig till Hållbarhetsklivet ska man kunna berätta hur man utifrån en eller flera av Hållbarhetsklivets fyra grundläggande principer (Så lite onödig miljöpåverkan som möjligt, Bra för både boende och besökare, Fler besökare när och där det inte är fullt samt Fler heltidsjobb och mer robusta verksamheter) arbetar med sin hållbarhet. På Hållbarhetsklivet.se erbjuder vi därför utifrån varje princip på goda exempel från redan anslutna verksamheter.
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor.
Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västsverige (Västra Götalands län) som destination.