|
Strålande väder - blandade siffror för besöksnäringen Maj fick en lugn start i samband med Kristi himmelfärdsdag men avslutades desto starkare med flertalet större konferenser och inledningen av publikfesten Brännbollsyran. Enligt siffror från Telia ser vi en ökning av antalet inresande besökare för samtliga kommuner i Umeåregionen jämfört med samma period föregående år. Efterfrågan på hotellrum i Umeå kommun kommer dock inte upp i samma nivåer som för 2023.
Månadens statistik Den genomsnittliga beläggningen för månaden var 65,1%, en minskning med 9,7% jämfört med maj 2023. Veckobeläggningen (mån-tors & sön) ligger på i snitt 65,6% och helgbeläggningen (fre-lör) med ett snitt på 64,1%. RevPar (intäkt per tillgängligt rum) minskade med 4,3% och genomsnittspriset per rum ökade med 6%. Beläggningen under sista majveckan tom fredagen, låg på i snitt 85,4%, med stora möten som Nationella konferensen för offentlig rätt och Nationell Vandringsledsforum. Mot veckoslutet påbörjades också Brännbollsyran där arrangören själv redovisar drygt 15 000 besökare per dag och att fler än 6 500 personer hade åkt tio mil eller längre för att besöka festivalen.
Benchstäderna Linköping, Jönköping och Örebro redovisar högre rumspriser under maj. Genomsnittspriset i dessa städer per sålt rum var 1 150 kronor och det kan jämföras med Umeå hotellens genomsnittspris på 1 036 kronor. Beläggningen i Linköping låg något lägre än i Umeå, dvs 64,1%, i Örebro låg den på 70,9% och i Jönköping på 65,9%.
Med hjälp av Telia Crowd Insight följer vi också svensk och internationell besöksstatistik på kommunnivå i Umeåregionen. I maj ser vi en ökning av svenska inresande i samtliga kommuner (+17% i Vindeln, +10% i Robertsfors, +9% i Umeå, +8% i Bjurholm, +6% i Vännäs och +4% i Nordmaling). Bland de internationella besökarna står Finland för 43%, Norge 9%, Polen 8% och Danmark 7%. |
|
|
|
I en tid av inflation, räntor och fortsatt oroligt i omvärlden fortsätter svenskar att planera semesterresor, både i Sverige och utomlands. Sedan 2021 har Visit Sweden följt svenskars reseintentioner och fortsätter göra det under tre temperaturmätningar 2024. Inför sommaren ser vi att 37% planerar en semesterresa i Sverige de kommande 6 månaderna och hela 64% planerar en semesterresa utomlands. |
|
|
Planerar en semesterresa i Sverige de närmaste 6 månaderna. |
|
Planerar en semesterresa utomlands de närmaste 6 månaderna. |
|
Har rest på semester utomlands de senaste 6 månaderna (42% i april 2023, 49% i aug 2023, 50% i dec 2023) |
|
Vad påverkar valet av semesterdestination? Svensken vill att det ska vara lätt att ta sig till sin destination. De vill nu ännu mer än förra året vara i närheten av vacker natur och åker gärna tillbaka till platser de gillar och varit på tidigare. Prioriteringslistan i sin helhet:
- Lätt att ta sig dit, med bil, tåg, flyg etc (40%).
- Vacker natur (33%).
- Har varit där tidigare och gillade det verkligen (31%).
- Vänner/familj är nära mitt resmål (30%).
- Det finns mycket för min familj att göra där (26%).
- Känns tryggt och säkert (26%).
- Låg kostnad (billig transport, hotell, aktiviteter etc) (22%).
- Bra valuta för pengarna (21%).
- Kultur och historiska platser nära mitt resmål (21%).
- Rekommendation av någon (familj/vänner) (13%).
- Vädret på mitt resmål (12%).
- Destinationen tar hand om naturen och samhället så att även framtida generationer kan njuta av den (9%).
Vad googlar svenskar på om Sverige under Q1 2024? Svenskar har sökt mycket på Google inom kategorierna: SPA-boenden (+89%), UNESCO världsarvsupplevelser (+298%), djurskådning (+127%) och restauranger (+132%). Största ökningen finns i ämnesorden: Spahotell (+98%), Hotell (+83%), Unesco-turism (+300%) och Vandring (+88%). Ämnesord som vi ser kommer är: Unesco, särskilda evenemang och djurskådning. |
|
Aktuellt från Visit Umeå i maj
- Visit Umeå arrangerade tillsammans med Naturvårdsverket, Länsstyrelsen i Västerbotten och Umeå kommun mötesplatsen Nationell Vandringsledsforum 2024. Ett hundratal deltagare från hela landet möttes för kunskapsutbyte och studiebesök till bland annat Grössjön och Hamptjärnsberget.
- Efter önskemål från några av våra evenemangsarrangörer inom idrott har vi genomfört en mötesplats i Vasa där vi träffade personer från föreningslivet, kommun och evenemangsarrangörer för utbyte. Utbytet var väldigt lyckat och ambitionen är att fortsätta samarbetet och utveckla det ytterligare.
- Genomförd marknadsföringskampanj tema unika smakupplevelser resulterade under perioden i en unik räckvidd på META om 281 226 användare fördelat på målgrupper lokalt, längs med norrlandskusten, i Finland och Norge.
- Genomförd marknadsföringskampanj tema outdoor resulterade under perioden i unik räckvidd på META om 227 772 användare samt 71 474 visningar på Youtube fördelat på målgrupper lokalt och längs med norrlandskusten. Inkluderat i kampanjen är också vårt egna arrangemang Uteliv i Broparken som genomfördes med samarbetspartners i näringen 25 maj.
- Marknadsinsatser tema kultur. I samband med konferensen Umeå 2024 – Cultural Summit lyfte vi en native artikel i VK under parollen "Umeåbor som tagit kulturen till nästa nivå". Vi genomförde också 2 guidade turer på tema Kultur och arkitektur, arvet efter Kulturhuvudstadsåret 2014 med ett 50-tal deltagare. I samarbete med Brännbollsyran skapade vi en ny utomhusutställning med bilder och minnen minnen från Brännbollsyrans 50 år. Under juni kommer innehållet bytas ut till en mix av museer, evenemang, konstverk och arkitektur som alla firar olika typ av jubileum under 2024.
- Den 14-16 maj deltog vi under IMEX i Frankfurt. En av Europas största mötesplatser som samlar utställare, arrangörer, destinationer och leverantörer från hela världen. En person från Visit Umeå fanns på plats för att representera mötessverige genom Swedish Network of Convention Bureaus.
- Bearbetning Travel trade. Genom Aurora Interreg projektet Bothnian Coastal Route, och i samarbete med Nordic Marketing, har 1393 tyskspråkiga researrangörer fått information om rundturer och smultronställen runt Bottenhavet. Se hela innehållet här (på tyska).
- Visit Umeå hade tre representanter på plats under Besöksnäringsforum i Lycksele. En mötesplats med syfte att samla politiker, tjänstemän och besöksnäringsaktörer från hela Västerbotten.
- Destinationsnätverken. Som styrelsemedlemmar i SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus) respektive SNED (Swedish Network of Event Destinations) deltog Ulrika och Henrik den 24 maj i en workshop tillsammans med kollegor från hela landet. Syftet är att se hur de olika nätverken tillsammans med SDN (Svenska Destinationsnätverket, tidigare SNDMO) kan jobba närmare varandra och gemensamt bli en starkare röst för besöksnäringsfrågor ur våra olika perspektiv.
- Under perioden genomförde Visit Umeå genom besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden en kunskapshöjande aktivitet med Katarina Bergstrand, Vd och grundare från Sweden by Bike. Den digitala inspirationsföreläsningen erbjöds alla besöksnäringsföretag i Västerbotten som är intresserade av att veta mer om möjligheterna med besökande cyklister.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för april: Benchmarking Alliance
- Svenskarnas semesterplaner 2024 - visitsweden.se
|
|
|
Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|