Varje månad sammanställer vi aktuell statistik, trender och omvärldsbevakning. Vi analyserar data, delar insikter och resultat från intressanta undersökningar, samt ger en inblick i vårt pågående arbete. Dela gärna!
|
|
.jpeg) |
Månaden i siffror - en sammanfattning |
|
|
- Enligt BA - Benchmarking Alliance var den genomsnittliga beläggningen för oktober 73,4%, en ökning med 1,4% jämfört med 2023.
- Jämfört med 2019, som fortfarande är ett av våra jämförelse år innan pandemin, har antalet gästnätter ökat med 0,9 %.
- Veckobeläggningen (mån-tors & sön) låg på i snitt 71% och helgbeläggningen (fre-lör) på ett snitt på 80,2%.
- RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) ökade med 4,4% jämfört med 2023 och genomsnittspriset per rum ökade med 3%. Veckobeläggningen (mån-tors & sön) låg på i snitt 71% och helgbeläggningen (fre-lör) på ett snitt på 80,2%.
- Telia Crowd Insight internationella rörelsedata på kommunnivå visar en ökning av utländska besökare i Umeåregionen med 1,5% jämfört med 2023.
|
|
- I joktober 2024 vs 2023 ser vi följande förändring på rörelsedata från andra kommuner: Vindeln +7%, Robertsfors +2%, Umeå +5%, Bjurholm +4%, Vännäs -7%, Nordmaling -4%.
- Oktober - en idrottsmånad. Umeå Floorball Festival inledde månaden med 141 lag och 2100 spelare. Umeå Wrestling Battle satte nya rekord med 700 deltagare från 13 länder. Månaden avslutades med kampsportsgalan Umeå Fight Night på Vävenscenen, där ca 250 tävlande från hela Sverige deltog.
|
|
|
Ackumulerad årsstatistik från SCB Under januari tom september har det enligt Statistikmyndigheten SCB registrerats 583 182 gästnätter i Umeå kommun, en minskning på -3,7% jämfört med motsvarande period 2023. De svenska gästnätterna har hittills i år minskat med 7,3% medan de internationella har ökat med 1,4%. Norge är fortsatt vår största utlandsmarknad hittills under 2024. |
|
 |
 |
Under 2023-2024 genomförs flera projekt i regionen för att säkerställa trygga och högkvalitativa vandrings- och cykelleder. Som en del i arbetet genomförde Visit Umeå den nya vandringsfestivalen Hajka 4-6 oktober i samarbete med kommunerna Nordmaling, Robertsfors, Vindeln, Vännäs, Umeå och Bjurholm samt föreningar och aktörer inom besöksnäringen.
Festivalens syfte var att främja friluftsliv och naturturism samt att synliggöra regionens vandringsleder. Programmet bjöd på 22 aktiviteter med 18 aktörer och nådde goda besökssiffror, trots vissa inställda evenemang på grund av sjukdom och väder. En utvärdering visade att besökare gav evenemanget ett betyg på 9 av 10, och 98 % skulle rekommendera Hajka vidare.
Med ett medelbetyg på 7,5 av 10 ansåg deltagande aktörer att Hajka gett positiva effekter så som nya samarbeten och möjligheter till att utveckla nya typer av naturupplevelser. Visit Umeå planererar att genomföra Hajka också under 2025. |
|
|
Mer från Visit Umeå i oktober
- Vunna möten: Under oktober säkrades Avfall Sveriges möte 2027 (1200 gästnätter) och Unionens Kongress 2027 (2000 gästnätter). Ansökan för Riksteaterns Kongress 2027 har skickats in i samarbete mellan Visit Umeå, Riksteatern Västerbotten och Umeå Teaterförening.
- Visningsresa för finska bussresearrangörer i samarbete Höga Kusten. Tillsammans visade vi upp ett brett utbud av upplevelser inom natur, kultur, mat och dryck. Två olika destinationer som tillsammans blir en fantastisk enhet längs med ett vackert kustlandskap.
- Visit Umeå deltog på Idrott och destination i Uppsala tillsammans med RF SISU Västerbotten och Umeå kommuns fritidsdirektör. Huvudtema var samverkan och dialog, lett av Riksidrottsförbundets ordförande Anna Iwarsson och forskaren Robert Pettersson. Besökare som Visit Swedens VD Susanne Andersson och Svenska Institutets Christian Billing uppdaterade om Sverigebilden. Deltagarna genomförde även speeddejting med idrottsförbund för att diskutera framtida evenemang i Umeå. På SNED årsmöte återvaldes Henrik Wilhelmsson som styrelseledamot.
- Bearbetning internationellt reseled. Genom Interreg Aurora projektet Bothnian Coastal Route deltog vi i säljaktiviteterna Visit Finland Workshop Amsterdam och resemässan TTG Rimini Italy. Vi genomförde också en digital informationsträff mot turoperatörer för marknaden DACH och en roadshow till Berlin, Leipzig, Dresden.
- Studieresa till Norrbotten genom Västerbotten Sweden projektet, där besöksnäringsentreprenörer från Västerbotten mötte branschkollegor för erfarenhetsutbyte. Fokus på värdskap och samarbeten.
- Marknadsföringskampanj för Umeå som weekenddestination resulterade i en räckvidd på 246 046 på META, riktad mot lokala målgrupper, Norrlandskusten, Finland, Norge och Mälardalen.
- Outdoorkampanj med fokus på vandring resulterade i en räckvidd på 163 486 på META, riktad mot målgrupper lokalt och längs med Norrlandskusten.
- Tillsammans med Umeå kommun arrangerar Visit Umeå årets upplaga av Höstljus 25 oktober till 15 november. Tema för året är "Med nya ögon" och nya inslag inkluderar konstinstallationer från Konsthögskolan och ett samarbete med Kulturskolan och Bris. I ett samarbete med Umeåfotografen Fredrik Larsson arrangerar Visit Umeå också en utomhusutställning med norrskensbilder längs med Rådhusesplanaden.
- Genomförd marknadsföring av höstlovsaktiviteter i Umeå mot målgrupper lokalt och längs med norrlandskusten. Vi arrangerade också, tillsammans med Kvarteret Utopia och MVG en digital höstlovsaktivitet och halloweenjakt i Umeå centrum med ca 450 deltagare.
- Genom Västerbotten Sweden projektet deltog vår kollega Karl på mountainbike-konferensen Risk and Reward. Den anordnades av Cykelfrämjandet tillsammans med Smålands Turism och Isaberg Mountainresort. Frågor som diskuterades handlade bland annat om utvecklingen av en hållbar mountainbikecykling i landet och den starkt växande trenden med el-cykling som skapar möjligheter för destinationer med längre avstånd mellan cykelstoppen.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för oktober: Benchmarking Alliance.
- Inkvarterings- och resestatistik: Visitory.
- Inkvarteringsstatistik från Statistikmyndigheten SCB för året 2024.
- Internationell och nationell rörelsedata från Telia Crowd Insight.
|
|
.jpeg) |
| Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|