|
November - en rekordmånad Svenskarna fortsätter att resa även om mätningar visar på fortsatt oro för framtiden bland både allmänhet och företag. Den stora efterfrågan som funnits för Umeås hotell- och mötesanläggningar under september och oktober har fortsatt in i november och den preliminära gästnattstatistiken visar att månaden förmodligen blir den omsättningsmässigt bästa för hotellnäringen under hela 2023.
Månadens statistik Enligt Benchmarking Alliance* har antalet belagda hotellrum i Umeå ökat med 4,9 procent i år jämfört med november 2022. Den genomsnittliga beläggningen för månaden landar på 70,3 procent med en veckobeläggning (mån-tors) på i snitt 70,4 procent och helgbeläggning (fre-lör) med ett snitt på 70,1 procent. På veckorna är det bland annat Odonlogiska riksstämma, SweNurse VFU och MIRAI2.0 som driver på beläggningen och på helgerna är det evenemang så som House of Metal, Moonica Mac och ett flertal julkonserter som har stått för efterfrågan. RevPar (intäkt per tillgängligt rum) ökar med 9,6 procent och genomsnittspris med 4,5 procent jämfört med november 2022. *Inkluderar 12 av Umeås hotell
Våra ”benchstäder”, Örebro, Linköping och Jönköping hade en genomsnittlig beläggning på 69 procent. Jämfört med Umeå, har de städerna något lägre beläggning men högre RevPar samt högre priser mot kunden.
Med hjälp av Telia Crowd Insight kan vi också följa besöksstatistik på kommunnivå i Umeåregionen. För november ser vi ett ökat antal inresande i Bjurholm med 3 procent jämfört med samma period 2022. Övriga kommuner tappar i besöksstatistik därav Nordmaling står för den största minskningen på 10 procent. Från och med februari 2024 kommer vi även att ha jämförande data kopplat till utländska besökare.
Ackumulerad årsstatistik från SCB Under januari-oktober har 670 000 gästnätter registrerats i Umeå kommun, en ökning på 0,2 procent jämfört med motsvarande period 2022, som var ett rekordår. De svenska gästnätterna har ökat med 6 procent medan de internationella har minskat med 18 procent. Under sommarmånaderna ökade gästnätterna med 3,2 procent jämfört med juni, juli och augusti 2022. Även här ser vi en ökning bland svenska gäster samtidigt som de utländska besökarna minskar något med 2,7 procent. Norge är fortsatt största utlandsmarknaden under sommartid medan Finland toppar gästnattsstatistiken årets övriga månader. |
|
|
Källa: Visitory/SCB
Optimism trots omvärldens påverkan I Visit Swedens temperaturmätning av Svenska företag inom besöksnäringen, som genomfördes i oktober 2023, bedömer 35 procent att efterfrågan på deras företags produkter och tjänster under den gångna sommarsäsongen 2023 varit större än föregående sommar. 27 procent tror på en större efterfrågan under denna vinter jämfört med föregående vintersäsong. Förväntningarna inför helår 2024 är till trots det ekonomiska läget höga, nära hälften (47 procent) tror på en ökad efterfrågan.
Samtidigt visar undersökningen att företagens bedömningar är något lägre nu i höst än de var i 2022 års undersökningar. Det innebär att även om optimismen för ytterligare ökning är fortsatt stor, så kan vi jämfört med tidigare mätningar se, att återhämtningen av efterfrågan håller på att sakta in. I frågor om vad som kommer påverka besöksnäringens utveckling i närtid uppger företagen att kundernas priskänslighet, avvaktande och sena bokningar är en viktiga faktorer. |
|
Foto: Fredrik Larsson / Visit Umeå
Aktuellt från november - Visit Umeå Marknads- och värdskapsaktiviteter genomförda i samband med den internationella konferensen Mirai, samt under Swedental och Odontologiska Riksstämman. Båda värdefulla och uppskattade av mötesarrangörer och lokala värdar.
- Marknads- och värdskapsaktiviteter genomförda i samband med den internationella konferensen Mirai, samt under Swedental och Odontologiska Riksstämman. Båda värdefulla och uppskattade av mötesarrangörer och lokala värdar.
- Genomförd marknadsföringskampanj tema Höstljus. Unik räckvidd på META om 90 413 unika användare, fördelat på målgrupper lokalt och längs med norrlandskusten.
- Genomförd marknadsföringskampanj tema Jul med regionens utbud av julmat, julmarknader och aktiviteter. Unik räckvidd på META om 177 708 unika användare, fördelat på målgrupper i 3 länder (Sverige, Finland, Norge).
- Genom marknadsaktiviteter har vi under månaden ökat antal användare på visitumea.se från 44 126 under 2022 till 86 556 under 2023 (ökning med 96 procent). Norrmännen har stått för den största procentuella ökningen med 168 procent fler användare jämfört med samma period i fjol. Finska besökare har en ökning av användare med 150 procent jämfört med samma period i fjol.
- Naturturismforum i Höga Kusten för medlemmar i Naturturismföretagen. Tema för träffen: Turism i skyddad natur.
- Webbdagarna 2023. Konferens för kunskap om internet och hur digitaliseringen påverkar individ och samhälle.
- Arrangörsforum för lokala arrangörer genomfördes på Umåker med ca 20 deltagare. Tema: Framtidens evenemangsbesökare, Finland och en uppdatering vad som händer i Umeå kopplat till evenemang.
- Medlemsmöte med tema marknadsföring genomfördes på Visit Umeå med ca 35 deltagare.
- Visit Umeå är nu en del av Umeå klimatfärdplan och deltog på Klimattoppmötet den 30/11.
- Som ett led i Umeå kommuns arbete med att stärka infrastruktur och tillgänglighet deltar Visit Umeå i påverkansarbete mot flygbolagen. Målsättningen är att långsiktigt förbättra stabilitet och utbud av flyglinjer.
|
|
|