Varje månad sammanställer vi aktuell statistik, trender och omvärldsbevakning. Vi analyserar data, delar insikter och resultat från intressanta undersökningar, samt ger en inblick i vårt pågående arbete. Dela gärna!
|
|
.jpeg) |
Månaden i siffror - en sammanfattning |
|
|
- Enligt BA - Benchmarking Alliance var den genomsnittliga beläggningen för november 66,2%, en minskning med 3,9% jämfört med 2023.
- Jämfört med 2019, som fortfarande är ett av våra jämförelse år innan pandemin, har antalet gästnätter ökat med 9,7% samtidigt som beläggningen minskat med 5,4%.
- Veckobeläggningen (mån-tors & sön) låg på i snitt 63,5% och helgbeläggningen (fre-lör) på ett snitt på 71,2%.
- RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) minskade med 14,9% jämfört med 2023 och genomsnittspriset per rum minskade med 11,4%.
- Några av månadens möten och evenemang som drev på övernattningsstatistiken var KBC-days, House of Metal, Vin i Umeå, Umeå Filmfestival samt Carina Berg & Carolina Gynning.
|
|
- Telia Crowd Insight internationella rörelsedata på kommunnivå visar en minskning av utländska besökare i Umeåregionen med 0,1% jämfört med 2023.
- I november 2024 vs 2023 ser vi följande förändring på rörelsedata från andra kommuner: Vindeln -8%, Robertsfors -4%, Umeå -4%, Bjurholm -9%, Vännäs -4%, Nordmaling -7%.
|
|
|
Ackumulerad årsstatistik från SCB Under januari t.o.m. oktober har det enligt Statistikmyndigheten SCB registrerats 652 973 gästnätter i Umeå kommun, en minskning på -2,7% jämfört med motsvarande period 2023. De svenska gästnätterna har hittills i år minskat med 5,3% medan de internationella har ökat med 1,4%. Norge är fortsatt vår största utlandsmarknad hittills under 2024. |
|
 |
 |
 |
Upplevelsedrivet resande växer, särskilt bland Gen Z och Millennials som prioriterar intressen över destinationer. Detta skapar möjligheter för besöksnäringen att erbjuda nischade upplevelser inom wellness, kultur, mat och teknologi. Resenärer söker autentiska aktiviteter, hållbara alternativ och high-tech-upplevelser som AR/VR. Personlig utveckling är också central, med populära alternativ som mindfulnessretreater och äventyr.
Smaklökarna som guide. Ett skäl till att resa till städer är enligt NowNext ’24-rapporten matupplevelser. På Hotels.com har antalet positiva recensioner av hotellrestauranger, -kockar och -barer ökat med 40 procent jämfört med föregående år och i bokningsplattformens årliga trendrapport Unpack ’25 uppger 37 procent av de svenska resenärerna att en känd hotellrestaurang skulle göra dem mer benägna att boka ett hotellrum.
Season stretching. Fler resenärer väljer att resa utanför traditionella semesterperioder för att undvika massturism och extremväder. SAS har mött trenden med ökad kapacitet på Sydeuropaflyg under vår och försommar. |
|
|
 |
 |
Slow travel och hållbarhet blir centrala teman för 2025 enligt Lonely Planet och National Geographic, där resenärer söker närvaro i naturen och en paus från en uppkopplad vardag. Filosofin uppmuntrar till att sakta ner, vilket stärker både miljömedvetenhet och mental hälsa.
Att resa ensam fortsätter växa som trend, med fokus på frihet, personlig utveckling och djupare koppling till lokala kulturer. Digitala nomader kombinerar arbete och resor, vilket stärker denna livsstil.
AI i reseplanering växer snabbt; 47 procent av svenska resenärer planerar att använda AI för resor 2025, jämfört med 21 procent förra året. AI underlättar autentiska upplevelser och val av mindre turisttäta destinationer, medan sociala medier förblir en viktig inspirationskälla för 44 procent av resenärerna.
Vandring och naturupplevelser off the beaten track blir en trend 2025, där resenärer söker mindre kända platser nära populära destinationer. Enligt Unpack ’25 planerar 54 procent av svenska resenärer att välja alternativa destinationer för naturupplevelser på sin nästa resa.
|
|
.jpeg) |
| Som resultat av en pressresa, som vi genomförde inom besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden, lyftes Västerbotten i november fram som en plats ingen resenär får missa. Läs hela artikeln här |
|
|
Mer från Visit Umeå i November
- I samverkan med Wasaline arrangerade vi en visningsresa för finska researrangören Pohjolan Matka till Umeå. Företaget är verksamt i hela Finland och arrangerar resor i Skandinavien och övriga Europa. Nu planerar de att utöka sitt produktutbud och använde besöket för att lära sig mer om Umeås styrkor samt besöka potentiella anläggningar och samarbetspartners.
- Tillsammans med Umeå kommun, Fastighetsägarna och Upplevelseinstitutet arrangerade vi ett frukostmöte med resultat och insikter från årets centrumundersökning och cityindex. Mötet lockade ett 70-tal personer som fick ta del av spännande dragningar och insikter för ett fortsatt arbete med att utveckla Umeå centrum.
- Vi fyller på med kunskap om AI. Vår kollega Hanna deltog på en konferens om AI & Travel Tech, arrangerad av Travel News på Münchenbryggeriet i Stockholm. Genom besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden arrangerade vi också en kunskapsföreläsning med efterföljande workshop på temat AI. Aktiviteten är en del av kunskapsspåret Digital sessions, som vi har haft möjlighet att erbjuda besöksnäringsföretag i Västerbotten genom projektet Västerbotten Sweden under 2024.
- Arbetet med SM-veckan har dragit igång ordentligt. I slutet av november öppnade ansökningsperioden för idrotter som vill vara en del av mästerskapet 2026. Ansökningsperioden pågår fram till 20 december och därefter väljs cirka 20 idrotter ut för att genomföra sina tävlingar i Umeå 2026. Visit Umeå skickar redan nu ett stort tack till alla hotell som bidragit med hotellblock under tävlingsperioden.
- Genom Interreg Aurora projektet Bothnian Coastal Route deltog några Umeå företag i en virtuell famtrip där de fick presentera sina anläggningar för ett 20-tal touroperators. En workshop där företag längs Bottenvikskusten fick möta internationella touroperators online arrangerades. Under november deltog projektet även på Swedish workshop i London.
- Visit Umeå fanns på plats i Orsa under Naturturismforum 2024, arrangerat av Naturturismföretagen tillsammans med Visit Dalarna. Temat var ledturism och guidade turer på och utanför lederna. Innehållet kretsade kring hållbar turism, ansvarsfullt turismföretagande och naturen som arena. Att betrakta leder som infrastruktur för upplevelser som gynnar både platsen och besökarna.
- Sista november slutredovisades projektet Hållbar ledutveckling i Umeåregionen 2023-2024. Samverkan i projektet har skett mellan kommunerna Umeå, Vindeln, Robertsfors, Vännäs och Bjurholm, där Umeå kommun varit projektägare och Visit Umeå projektkoordinator.
Projektet har genomförts inom ramen för landsbygdsprogrammet 2014-2020 och finansieras via pengar från Europeiska Jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. Målet har varit att utveckla leder med fysiska investeringar för vandring och MTB i enlighet med det nationella ramverket och utifrån egna erfarenheter och rekommendationer från ledande MTB destinationer.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för november: Benchmarking Alliance.
- Inkvarterings- och resestatistik: Visitory.
- Inkvarteringsstatistik från Statistikmyndigheten SCB för året 2024.
- Internationell och nationell rörelsedata från Telia Crowd Insight.
- Trendspaning: Travelnews, Best of the World 2025 (National Geographic), Best Destinations to Travel in 2025 (Lonely Planet), Unpack ’25 (Hotels.com), NowNext ’24 (Omio), SAS, 2025 Travel Predictions (Booking.com).
Fotografer
- Bild 1, 4 och 5, Fredrik Larsson
- Bild 2, Bea Holmberg
- Bild 3, Amanda Sveed
|
|
.jpeg) |
| Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|