| Varje månad sammanställer vi aktuell statistik, trender och omvärldsbevakning. Vi analyserar data, delar insikter och resultat från intressanta undersökningar, samt ger en inblick i vårt pågående arbete. Dela gärna! |
|
.jpeg) |
Månaden i siffror - en sammanfattning |
|
|
- Enligt BA - Benchmarking Alliance var den genomsnittliga beläggningen för december 48%, en ökning med 14,2% jämfört med 2023.
- Veckobeläggningen (mån-tors & sön) låg på i snitt 45,9% och helgbeläggningen (fre-lör) på 54,3 %.
- RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) ökade med 11,9 % jämfört med 2023 och genomsnittspriset per rum minskade med 2%.
- Några av månadens möten och evenemang som drev på efterfrågan var Swedish Research Council Symposium on Artistic Research, Battle of Bottnia, Umeå Filmfestival samt Gynning & Berg.
- Nyårsafton blev en bra avslutning på året med en beläggning på 60,8%. Det är en ökning med 8% jämfört med 2023.
|
|
- Telia Crowd Insight internationella rörelsedata på kommunnivå visar en ökning av utländska besökare i Umeåregionen med +5% jämfört med 2023.
- I december 2024 vs 2023 ser vi följande förändring på rörelsedata från andra kommuner: Vindeln +7%, Robertsfors +3%, Umeå +4%, Bjurholm +2%, Vännäs -7%, Nordmaling -1%.
|
|
|
Ackumulerad årsstatistik från BA Under 2024 såldes enligt Benchmarking Alliance 372 823 rum, en minskning på -3,6 % jämfört med 2023. Årets genomsnittsbeläggning för rum var 61,2% jämfört med 62,5% året innan. RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) var 567 kronor, jämfört 581 kronor året innan. |
|
 |
 |
Visit Umeå har under hösten genomfört en undersökning om Umeåbornas syn på evenemang. Totalt deltog 854 personer (74 % kvinnor, 26 % män). Frågorna handlade om evenemangsutbud, stolthet, nöjdhet och betydelsen av stora evenemang. Här är fem insikter från undersökningen:
- 83 % av Umeåborna är nöjda med evenemangsutbudet (betyg 3 eller högre).
- Många efterfrågar fler och större evenemang samt en arena för stora artister.
- Snittbetyg för vikten av stora evenemang: 3,78/5.
- Nästan hälften tycker att utbudet har bra variation, och en tredjedel uppskattar många evenemangstyper.
- 85 % känner att evenemangen bidrar till stolthet över att vara Umeåbo (betyg 3 eller högre).
|
|
|
Visit Umeå och Upplevelseinstitutet genomförde under hösten en centrumundersökning för sjunde gången. Totalt deltog 522 personer (51 % kvinnor, 49 % män). Här är fyra insikter från undersökningen:
- Lokalborna är nöjda med Umeå centrum (resultatet för i år är det högsta på 7 år).
- Att äta på restaurang är den främsta anledningen till centrumbesök (19 %), följt av shopping och att träffa vänner/familj (båda 13 %).
- Besöksanledningarna är nu mer jämnt fördelade än tidigare.
- Intresset för återbruk kreativa näringar, reparation och återbruk ökar. Där ligger Umeås utbud i stadskärnan i framkant jämfört med andra städer.
- Välkomnande miljö, utsmyckning och sittplatser påverkar helhetsomdömet mest.
- Lekplatser har klättrat från plats 23 (2018) till plats 7 som viktig faktor för upplevelsen.
|
|
.jpeg) |
| När ledande restaurangguiden inom hållbar gastronomi - 360°Eat Guide Sweden 2024 - lanserades i december fanns hela åtta av Umeås restauranger med i topplistan för Sverige. Det tycker vi är mäktigt! Se hela listan här |
|
|
Mer från Visit Umeå i december- Umeå blir värdstad för European Silver League i volleyboll 6-8 juni 2025. Extra speciellt tycker vi det är med den lokala kopplingen till Axel Edlund, forstrad i Stöcke IF, som nu får spela inför hemmapubliken.
- Summa sålda presentkort för 2024 uppgår till 11 miljoner kronor, vilket är en ökning med 1,6 miljoner jämfört med 2023. Av denna summa såldes 8,2 miljoner kronor under november och december. Dessa pengar kommer att bidra till handel och upplevelser i Umeå centrum under 2025.
- Vi arrangerade årets sista medlemsmöte. Fokus för innehållet var insikter från våra egna undersökningar med tema evenemang och centrum samt hur vi jobbar med vandring som reseanledning.
- Genomförd marknadsföringskampanj tema jul inkluderade regionens utbud av julmat, julmarknader och aktiviteter. Kampanjen hade en räckvidd på META om 163 929 unika användare, fördelat på målgrupper i 3 länder (Sverige, Finland, Norge). Mediebearbetning resulterade i artiklar i bland annat Västerbottens-Kuriren och SVT Nyheter.
- Genomförd marknadsföringskampanj tema nyårsafton i Umeå. Unik räckvidd på META om 29 276 unika användare, fördelat på målgrupper lokalt och längs med norrlandskusten.
- Under december arrangerade vil tillsammans med samarbetspartners flera besöksdrivande aktiviteter i Umeå centrum: Julklappsjakt, Tomtens brevlåda, Utomhusbio, Tomtedisco och Santa Run, Luciatåg, Träffa tomten och hans renar.
- 28 december gästades Umeå av kryssningsrederiet Hanseatic Spirit med ca 200 passagerare från främst Tyskland. Visit Umeå har inför och under besöket varit i kontakt med BDP Next, som är DMC, med tips på aktiviteter och besöksmål i Umeåregionen.
- Pågående undersökning: Besöksnäringsbarometer Umeåregionen 2024. Med syfte att samla in tankar, insikter, behov och förväntningar på framtiden från verksamma besöksnäringsaktörer i Umeåregionen.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för december: Benchmarking Alliance
- Inkvarterings- och resestatistik: Visitory
- Internationell och nationell rörelsedata från Telia Crowd Insight
Fotografer
- Bild 1 Fredrik Larsson
- Bild 2 Bea Holmberg
- Bild 3 och 4 Amanda Sveed
|
|
.jpeg) |
| Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|