Visit Umeå
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
Klicka här för webbversion
175 VisitUmea logotyp svart RGB

Nuläge turism & besöksnäring - Januari 2025

Varje månad sammanställer vi aktuell statistik, trender och omvärldsbevakning. Vi analyserar data, delar insikter och resultat från intressanta undersökningar, samt ger en inblick i vårt pågående arbete. Dela gärna! 
Umeå, foto: Fredrik Larsson

Månaden i siffror - en sammanfattning
  • Enligt BA - Benchmarking Alliance var den genomsnittliga beläggningen för januari 49%, en minskning med 15% jämfört med 2024 då distriktslags-SM i innebandy bidrog till en ovanligt stark månad.
  • Veckobeläggningen (mån-tors & sön) låg på i snitt 47% och helgbeläggningen (fre-lör) på 52%.
  • RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) minskade med 21% jämfört med 2024 och genomsnittspriset per rum minskade med 7%.
  • Några av månadens möten och evenemang som drev på efterfrågan var Nolia Ledarskap, Data-tjej, Champions Cup-final i innebandy och Artic Game Dev.
  • Telia Crowd Insight internationella rörelsedata på kommunnivå visar en ökning av utländska besökare i Umeåregionen med +3% jämfört med 2024.
  • I januari 2025 vs 2024 ser vi följande förändring på rörelsedata från andra kommuner: Vindeln +6%, Robertsfors +1%, Umeå +4%, Bjurholm +6%, Vännäs +6%, Nordmaling 0%.
Så blev 2024

Den övergripande bilden av 2024 är i mångt och mycket överensstämmande med 2023. Det är fortfarande mörka tider ute i Europa med ytterligare krig i vår närhet, oförutsägbara politiska utspel och ekonomisk osäkerhet. Även det förhöjda säkerhetsläget fortsätter att gälla i Sverige och den ökade ansträngningen för privat- och affärsekonomin ger synbara effekter. Under året har vi också, kanske för första gången, på riktigt känt av hotet från en minskad tillgänglighet med flyg och tåg. Inrikesflyget i Sverige har det tufft bland annat på grund av ett minskat affärsresande och tågtrafiken till norra Sverige går allt annat än på räls.  

I jämförelse med 2023 har vi under året haft färre stora konferenser samt även ett lägre tryck på evenemangssidan. Detta i kombination med de ovan nämnda omvärldsfaktorerna, har bidragit till ett något minskat antal gästnätter (-2%) jämfört med 2023. Det mest uppmärksammade är minskningen av logianläggningarnas intäkter. Snittpris och Revpar minskar med 2 respektive 5% och det från redan nedåtgående nivåer.

Nytt årsrekord visitumea.se
Precis som för 2023 slog vi under 2024 besökarrekord på visitumea.se då 823 346 användare registrerades, en ökning med 17% jämfört med 2023. Antalet sidvisningar uppgick till 2 701 406 vilket är en ökning med 5% jmf 2023. Vår fortsatta bearbetning av närmarknaderna Norge och Finland resulterade i en ökning av antalet finska besökare på visitumea.se med 40% och antalet norska besökare med 56%.
Trendspaning 2025 - Visit Sweden
682 3E6A3480 kopiera
640x640transp Framtidsutsikter
Inför 2025 präglas världen av ekonomisk osäkerhet, snabb digitalisering och en accelererande grön omställning. Den teknologiska utvecklingen drivs av framsteg inom artificiell intelligens och grön teknik och de yngre generationerna ställer allt högre krav på hållbarhet och socialt ansvar. Samtidigt påverkar klimatkrisen och geopolitiska spänningar handel, leveranskedjor och företag globalt.
  • Trots dessa geopolitiska och miljömässiga utmaningar är resandet mer efterfrågat än någonsin. Resandet prioriteras och den globala turismen förutspås öka.
  • Det finns ett stort intresse för Sverige som semesterland. Enligt Visit Swedens senaste målgruppsundersökning är 80 miljoner globala resenärer (på nio fokusmarknader) intresserade av att resa till Sverige på semester.
  • I prognoser för 2025 beräknas både svenska och utländska gästnätter öka jämfört med 2024.
640x640transp 747 3E6A8588 Fo%e2%95%a0%c3%aarba%e2%95%a0%c3%aattrad NR kopiera
Fyra trender i tiden
  • Autenticitet - Resenärer söker äkta, meningsfulla upplevelser som främjar glädje, förundran och reflektion. De vill känna anknytning till platser och människor samt lära sig något nytt.

  • Välbefinnande – Resor används för att hitta balans i livet, reflektera och utvecklas. Resenärer söker genuina upplevelser och djupare kopplingar.

  • Ökad medvetenhet – Hållbarhet är centralt, och resenärer kräver konkreta bevis på företagens hållbarhetsarbete. Greenwashing accepteras inte.

  • Mer skräddarsytt och sömlöst – Enkelhet och bekvämlighet efterfrågas. Resenärer vill ha personliga, användarvänliga lösningar som minskar stress och osäkerhet.
Läs hela trendspaningen här
749 20230629 G15A1509
Unga trendspanar
Varje höst låter Ungdomsbarometern tusentals unga i åldern 15-24 år trendspana inför det kommande året. Med 17 447 deltagare i årets studie har det samlats in 11 137 unika trendspaningar, som ligger till grund för en spännande rapport. Läs mer här

Mer från Visit Umeå i januari

  • I januari arrangerade Visit Umeå tillsammans med Swedish Network of Convention Bureaus (SNCVB) "Mötets dag" i Skellefteå, en mötesplats som samlar Convention Bureaus från hela landet samt föreningar och organisationer som arrangerar roterande kongresser i Sverige. Dagen bjöd på kunskapsutbyte, speed dating och nätverkande.
  • Under samma period genomfördes en visning av Umeås anläggningar för Naturskyddsföreningen, som överväger Umeå som plats för en kommande konferens.
  • Marknadsföring inför världsmästerskapet Rally Sweden resulterade under januari månad i en unik räckvidd på 283 166 användare samt 479 911 exponeringar på META. Målgrupperna fanns fördelat lokalt, längs med norrlandskusten, i Mälardalen samt i Finland.
  • Marknadsföring mot målgrupper i Mälardalen med fokus på mötesupplevelser resulterade under januari månad i en unik räckvidd på 22 288 användare samt 78 170 exponeringar på META. 
  • Genom besöksnäringsprojekten Västerbotten Sweden och Interreg-projektet Bothnian Coastal Route deltog Visit Umeå på två stora internationella resemässor: Vakantiebeurs i Nederländerna och The Matka Nordic Travel Fair i Helsingfors.
  • Genom Interreg-projektet Bothnian Coastal Route, arrangerades det under månaden en visningsresa för Tour Partner Group, Nordic Star, Go2Fi, Nordic Tours, Kontiki, Pure Scandinavia och Incentive ST, med syfte att visa upp området som en vinterdestination.
  • Den 21 januari var Visit Umeå på plats på Umeå universitet under Orientation 2025 för att välkomna nya internationella studenter. Många av dem ställde frågor om vinteraktiviteter och norrsken.
  • I samarbete med Västerbotten Sweden och Visit Skellefteå genomförde Visit Umeå ett kundevent och en visningsresa för eventbyråer. Dag ett var de inbjudna till ett program på North Sweden Office i Stockholm, ett besök på Bar Noric och avrundning på Västerbotten på Grand Hotell. Dagen därpå inleddes en FAM-trip till Skellefteå och Umeå där vi visade upp härliga upplevelser, kryddat med möjligheter för oförglömliga möten och samarbeten. 
  • Den 28-30 januari genomfördes Arctic Game Dev med deltagare från hela världen. Konferensdagarna avslutades med en Norrskensmiddag på Hamptjärnsstugan.
  • Planeringen inför SM-veckan 2026 fortsätter, och just nu pågår intervjuer med de ansökande idrotterna.
  • Visit Umeå deltog vid Sweden Live i Uppsala, där branschens aktörer samlades för att diskutera, planera och boka årets liveframträdanden. Evenemanget bjöd på inspiration, kunskap och bra möten som vi tar med oss inför det kommande året.
  • Den 25 januari hölls Champions Cup-finalen i innebandy på Nolia Arena, där världens två bästa damlag möttes. Matchen spelades inför fulla läktare, men tyvärr förlorade Thorengruppen mot Pixbo. Trots förlusten bjöd finalen på en folkfest med över 2000 åskådare.
Källor
  • Hotellnyckeltal för januari: Benchmarking Alliance
  • Inkvarterings- och resestatistik: Visitory
  • Internationell och nationell rörelsedata från Telia Crowd Insight
  • Trendspaning 2025, Visit Sweden 
  • Trendspaning 2025 - enligt unga, Ungdomsbarometern
Fotografer
  • Bild 1 Philip Avesand
  • Bild 2 och 3 Amanda Sveed
  • Bild 4 Bea Holmberg
Länk till nuläge turism och besöksnäring på visitumea.se
Se tidigare publikationer
Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer!
Se tidigare publikationer
bild
Kontakta oss  |  Hemsida  |  info@visitumea.se
Följ oss
Click to visit us on Facebook
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us our homepage
Prenumerera | Avanmälan