Visit Umeå
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
Klicka här för webbversion
175 VisitUmea logotyp svart RGB

Nuläge Turism & Besöksnäring Februari 2025

Varje månad sammanställer vi aktuell statistik, trender och omvärldsbevakning. Vi analyserar data, delar insikter och resultat från intressanta undersökningar, samt ger en inblick i vårt pågående arbete. Dela gärna! 
459 Medlemsbrev Visit Ume%c3%a5   Cover (8)
Månaden i siffror - en sammanfattning
Det blev inga stora överraskningar under februari med en beläggning som ligger på ungefär samma nivå som förra året. Positivt är att vi ser ökade siffror på RevPAR och genomsnittspris per rum. Starkast period sammanfaller med Rally Sweden 13-16 februari.
  • Enligt BA - Benchmarking Alliance var den genomsnittliga beläggningen för februari 66%, en minskning med 1% jämfört med 2024. 
  • Veckobeläggningen (mån-tors & sön) låg på i snitt 65% och helgbeläggningen (fre-lör) på 69%.
  • RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) ökade med 9% jämfört med 2024 och genomsnittspriset per rum ökade med 10%.
  • Marknadsföringskampanj tema Evenemangsstaden Umeå (inklusive Rally Sweden) resulterade under februari månad i en unik räckvidd om 366 062 användare samt 872 838 exponeringar på META. Målgrupper lokalt, längs med norrlandskusten, i Mälardalen samt i Finland.
  • Påbörjad marknadsföringskampanj tema vinter i Umeåregionen (inklusive sportlovsaktiviteter och Visit Umeås digitala skattjakt Tihi i Umeå centrum) resulterade under februari månad i en unik räckvidd om 100 296 användare och 292 788 exponeringar på META. Målgrupper lokalt, längs med norrlandskusten samt i Finland.
757 Rally karusell Ume%c3%a5regionen
640x640transp Varför är Rally Sweden ett viktigt evenemang?
640x640transp När snöbristen tvingade Rally Sweden norrut blev Umeå den perfekta platsen för tävlingen, med snötäckta landskap och krispiga vintervägar. I fyra år har rallyt vuxit till en folkfest som engagerar hela regionen och skapar värden långt bortom tävlingsdagarna:
  • En ekonomisk motor - Besöksnäringen får ett lyft under en annars lugnare period.
  • Stärker föreningslivet - Ca 4 000 funktionärer är aktiva och närmare 5 miljoner kronor går tillbaka till föreningslivet i Umeå och regionen. 
  • Sätter Umeå på kartan - Global synlighet och miljontals TV-tittare.
  • Utvecklar evenemangsstrukturen - Ett evenemang i den här storleken kan bli katalysator för andra evenemang och inspiration till hållbarhetsarbete.
  • Ökar stolthet och attraktivitet - Engagerar lokalbefolkningen och lockar besökare.
758 Nul%c3%a4ges cover till webb (1920 x 1400 px) (1920 x 1300 px)
Svenska resenärer om sitt resande inför sommaren
Visit Sweden har sedan 2021 följt svenskars resande för att se hur många som har, och planerar, semestra i Sverige och hur många som väljer en utlandssemester. I den senaste undersökningen ser vi bland annat att:
  • Ekonomiska läget fortfarande påverkar resplanerna och många väljer billigare boende och att lägga mindre pengar på shopping och på att äta på restaurang. 
  • Att resa utanför högsäsong blir vanligare.
  • Det är fortsatt viktigt med bra av- och ombokningsregler. 
  • Man vill gärna tillbringa semestern i eller nära naturen. Utomhusaktiviteter som efterfrågas är promenader, cykling, vandring och paddling.
  • På sin semester vill svenskar främst koppla av, slippa rutiner samt att njuta av god mat och dryck. 
35%
Planerar en semesterresa i Sverige de närmaste 6 månaderna. 
640x640transp
37%
Planerar en semesterresa utomlands de närmaste 6 månaderna.
640x640transp
40%
Tycker att inflationen påverkar deras resplaner.
Läs hela undersökningen här
297 20221026 G15A4913 (2)
Ny tävling korar Norrlands bästa mat- och dryckesupplevelser 
I början på februari arrangerades Norrland Gastronomy Awards för första gången av Restaurangvärlden. Nio priser i olika kategorier delades ut till otroliga restauranger, bagerier, kafferosterier, barer och producenter. Ett litet extra grattis till de fyra vinnarna från Umeå! Se alla vinnare här
Mer från Visit Umeå i februari 
  • I februari fanns Visit Umeå tillsammans med Umeå kommun och RF-SISU på plats i Borås för att uppleva SM-veckan Vinter 2025. Under några intensiva dagar samlade vi in massor av lärdomar och nyttig kunskap från värdstaden som arrangerade årets mästerskap. En bra kick-off inför vår SM-vecka 2026!  
  • I februari har vi, tillsammans med Umeå Kommun, visat Umeå för FSBS (Föreningen Sveriges Bygglovsgranskare och Bygglovssekreterare) och deras Utbildningsdagar 2026, ca 700 personer.
  • Årets första medlemsmöte hölls på Nolia där vi också fick möjlighet att lyssna till Erik Åström från Rally Sweden och spana in bakom kulisserna på Umeå Service Park Nolia. Vi delade med oss av arbetet inom affärsområdena Möten och Evenemang. Nyheter, satsningar och marknadsaktiviteter stod på agendan tillsammans med uppdatering av arbetet inför SM veckan vinter 2026.
  • Under Rally Sweden genomförde vi en större värdskapsinsats tillsammans med rallyorganisationen och välkomnade inresande från hela världen på Umeå Airport.
  • Helgen innan och under Rally Sweden skapade vi en uppskattad mötesplats i Umeå centrum för både besökare och lokalbor. Där fanns en storbildsskärm med direktsändning av tävlingarna, fikaförsäljning, renar samt biljett- och merchandise-försäljning genom rallyorganisationen. 
  • Ett världsmästerskap som Rally Sweden är en viktig arena för nätverkande och visningsresor. I år tog vi bland annat tillfället att utbyta erfarenheter med Örnsköldsvik och bjöd in tjänstemän till samtal om evenemangsutveckling och synergier mellan städerna. Detta blev startskottet för ett starkare samarbete mellan kommunerna. 
  • Umeå/Ubmeje blir värdstad för Arctic Arts Summit 2026, Arktis största kulturpolitiska toppmöte! Stafettpinnen togs över från Canada Council for the Arts och Whitehorse Yukon i februari, där vår kollega Ulrika Hed närvarade. Summiten lyfter kulturens villkor i Arktis och initiativet till att hålla den i Umeå/Ubmeje 2026 kommer från samiskt håll, efter en förstudie av nätverket Vierme K med stöd från Kultur i Norr.
Källor
  • Hotellnyckeltal för februari: Benchmarking Alliance
  • Inkvarterings- och resestatistik: Visitory
  • Visit Sweden: Svenskars semesterplaner
Fotografer
  • Bild 1 Fredrik Larsson
  • Bild 2 Simon Buser
  • Bild 3 Amanda Sveed
  • Bild 4 Bea Holmberg
Länk till nuläge turism och besöksnäring på visitumea.se
Se tidigare publikationer
Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer!
Se tidigare publikationer
bild
Kontakta oss  |  Hemsida  |  info@visitumea.se
Följ oss
Click to visit us on Facebook
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us our homepage
Prenumerera | Avanmälan