|
December - Fler sålda rum än tidigare år December bjöd på en bra avslutning av 2023. Efterfrågan var inte lika starkt som under sommar och höst men beläggningen och intäkterna per tillgängliga rum ökade jämfört med under 2022.
Månadens statistik Enligt Benchmarking Alliance* har antalet belagda hotellrum i Umeå ökat med 6,9 procent i år jämfört med december 2022. Den genomsnittliga beläggningen för månaden landar på 44,3 procent med en veckobeläggning (mån-tors & sön) på i snitt 43,6 procent och helgbeläggning (fre-lör) med ett snitt på 45,6 procent. RevPar (intäkt per tillgängligt rum) ökar med 6,1 procent och genomsnittspris per rum minskar med 0,7 procent jämfört med föregående år. Antal belagda hotellrum under nyårsnatten var totalt 880 jämfört med 289 rum ifjol (en ökning med 195 procent). *Inkluderar 12 av Umeås hotell
För december redovisar våra ”benchstäder”, Örebro, Linköping och Jönköping en genomsnittlig beläggning på 43,8 procent. Jämfört med Umeå är det något lägre men benchstäderna har ett högre genomsnittspris per sålda rum.
Med hjälp av Telia Crowd Insight kan vi också följa besöksstatistik på kommunnivå i Umeåregionen. För december ser vi ett ökat antal inresande i alla kommuner jämfört med samma period föregående år (Vännäs +16 procent, Nordmaling +13 procent, Robertsfors +9 procent, Bjurholm +10 procent och Vindeln +7 procent). Från och med februari 2024 kommer vi även att ha jämförande data kopplat till utländska besökare.
Ackumulerad årsstatistik 2023 Enligt Benchmarking Alliance (och anslutna hotell) var 62,5 procent av Umeås hotellrum belagda under 2023. Jämfört med föregående år är det en minskning med 4 procent. RevPar (intäkt per tillgängligt rum) minskar med 1,5 procent och genomsnittspris per rum ökar med 2,6 procent jämfört medföregående år.
Enligt data från Visitory (med källor från Airdna, Statistikmyndigheten Scb, Swedavia, Tak Research) har det under januari-oktober 2023 registrerats 670 000 gästnätter i Umeå kommun, en ökning på 0,2 procent jämfört med motsvarande period 2022, som var ett rekordår. |
|
|
Källa: Visitory/SCB
Tre drivkrafter som förändrar världen En summering från Kairos Future: What’s On 2024.
Den gröna vågen En omställningsvåg sveper globalt. Drivna av påtryckningar från finansmarknader, kunder och reglerande myndigheter, etablerar världens företag ambitiösa mål för att efterleva Parisavtalet. De som engagerar sig lyckas ofta överträffa avtalets ursprungliga ambitioner.
AI gör jobbet I juni 2023 använde 26% av svenska kontorsarbetare generativ AI dagligen eller varje vecka och de rapporterade att de utförde arbetsuppgifter 27% snabbare. Det globala AI-racet hos de stora bolagen skapar många möjligheter till innovation och effektivisering. Dock återstår frågan om konsekvenserna när AI blir tillgängligt på bred front.
En vertikal värld Decennier av globalisering följd av stegrade konfliktnivåer och militarisering växer en mer multipolär värld fram. Ökat antal länder styrs inte längre av legitima regimer, utan även av terrororganisationer och privatarméer. Geopolitik har blivit en nödvändighet, även för verksamheter som bara agerar inom nationens gränser. |
|
Foto: Fredrik Larsson / Visit Umeå
Aktuellt från Visit Umeå under december
- Genomförd marknadsföringskampanj tema Jul med regionens utbud av julmat, julmarknader och aktiviteter. Unik räckvidd på META om 179 612 unika användare, fördelat på målgrupper i 3 länder (Sverige, Finland, Norge). Native annons i Vasabladet i Finland resulterade i 1 391 läsare och en genomsnittlig lästid om 1 minut och 13 sekunder.
- Genomförda marknadsföringskampanj för nyår i Umeå. Unik räckvidd på META om 42 495 unika användare, fördelat på målgrupper lokalt, längs med norrlandskusten och i Norge. Mediebearbetning resulterade i artiklar i bland annat Västerbottens-Kuriren och Sveriges radio.
- Genomförd besöksdrivande aktiviteter i Umeå centrum: Julklappsjakt, Tomtens brevlåda, Utomhusbio, Tomtedisco och Santa Run, Luciatåg, Träffa tomten och Trollerishow med Magic Peppe.
- I december gästades Umeå av kryssningsrederiet Hapag-Lloyd Cruises med 220 passagerare från främst Tyskland. Visit Umeå har inför och under besöket varit i kontakt med BDP Next, som är DMC, med tips på aktiviteter och besöksmål i Umeåregionen.
- Inslag från Umeå sändes i tysk/franska TV-kanalen ARTE som är inriktad på kulturprogram. Detta är ett resultat av en medieresa genomförd genom vårt besöksnäringsprojekt Västerbotten Sweden och går att se 18.32 in i programmet Invitation au voyage www.arte.tv/fr/videos/109358-194-A/invitation-au-voyage/.
- Genom marknadsaktiviteter har vi under månaden ökat antal användare på visitumea.se från 45 576 under 2022 till 105 678 under 2023 (ökning med 148,2 procent). Finska och tyska besökare har stått för den största procentuella ökningen med 178 respektive 151 procent fler användare jämfört med samma period i fjol.
- Summa sålda presentkort 2023: 9,5 miljoner, varav 4.3 i december (ökning med 1,6 miljoner jämfört med december 2022). Visit Umeå kommer genomföra marknadsaktiviteter för att driva på användningen av presentkorten under första kvartalet 2024.
- Pågående undersökning: Besöksnäringsbarometer Umeåregionen 2023. Med syfte att samla in tankar, insikter, behov och förväntningar på framtiden från verksamma besöksnäringsaktörer i Umeåregionen.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för december: Benchmarking Alliance
- Ackumulerad årsstatistik 2023: Visitory (med källor från Airdna, Statistikmyndigheten Scb, Swedavia, Tak Research)
- En summering från Kairos Futures rapport: What’s On 2024
|
|
|
Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|