| Varje månad sammanställer vi aktuell statistik, trender och omvärldsbevakning. Vi analyserar data, delar insikter och resultat från intressanta undersökningar, samt ger en inblick i vårt pågående arbete. Dela gärna! |
|
)%20(7).jpeg) |
April präglades av ett starkt påsklov och stabila helger, vilket bidrog positivt till månaden. Trots detta var den genomsnittliga beläggningen lägre jämfört med april 2024. Nolia trädgård fortsätter vara en av månadens mest besöksdrivande evenemang med fler än 8000 besökare.
- Enligt BA - Benchmarking Alliance var den genomsnittliga beläggningen för april 53%, en minskning med 8% jämfört med april 2024.
- RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) minskade med 17% jämfört med 2024 och genomsnittspriset för rum minskade 10%.
- Veckobeläggningen (mån-tors & sön) låg på i snitt 49% och helgbeläggningen (fre-lör) på 64%.
- Påsklovet (vecka 16) ökade med 7% jämfört med påsklovet 2024. Helgen visade en ökning på 31% jämfört med i fjol.
- Arrangemang som drog besökare var bland annat Nolia Trädgård med fler än 8000 besökare. Konferenser som bidrog till resultatet var Business Arena, Jehovas Vårmöte och Storstad- civil beredskap- och säkerhetskonferens.
- Våra benchstäder Linköping, Örebro och Jönköping visar i genomsnitt på en beläggning på 60% och på ett RevPAR på 635 kronor. Jämförbara siffror för Umeå är beläggning 53% och RevPAR 450 kronor.
|
|
|
 |
 |
Med hjälp av AI och data som uppdateras dagligen guidar Visit Umeås Evenemangskompis nu både lokalbor och besökare till Umeås evenemangsupplevelser.
Det här är ett pilotprojekt inom AI som hjälper oss att:
- Samla evenemangsinformation från flera håll
- Testa framtidens digitala värdskap
- Lära oss mer om vad folk faktiskt är nyfikna på
Pilotprojektet fokuserar just nu enbart på evenemang, men vi ser framför oss att kompisen på sikt kan breddas till att täcka fler områden – särskilt inom våra fokusområden. Testa gärna! |
 |
|
|
|
.jpeg) |
Under 2025 växlar vi upp vårt hållbarhetsarbete genom att genomföra hållbarhetsanalyser på våra evenemangsarrangörer inom ramen för vårt arbete med Responsible Tourism Program.
Syftet? Att påverka och stötta arrangörer att göra mer hållbara val – från planering till genomförande. Tillsammans skapar vi evenemang som inte bara är minnesvärda, utan också tar hänsyn till miljö, socialt ansvar och lokal påverkan. Genom analyserna får arrangörerna både konkreta insikter och verktyg för att utvecklas – och vi på Visit Umeå får bättre förståelse för var branschen står och hur vi kan främja en mer hållbar evenemangsutveckling i vår region.
|
|
|
|
.jpeg) |
| I april presenterade Svenska institutet en ny strategi för en starkare Sverigebild i utlandet. Strategin är resultatet av ett regeringsuppdrag från april 2024, med syftet att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft, skapa förtroende och öka motståndskraften mot vilseledande information om Sverige i utlandet. |
|
|
.jpeg) |
Flera nya undersökningar visar att svenskarna planerar att upptäcka Sverige i sommar. Bilsemester, vandring och tågluffande är några av de populära semesterformerna som lyfts fram. I en orolig omvärld blir trygghet och säkerhet allt viktigare – något som kan gynna resmål på nära håll.
|
|
|
Mer från Visit Umeå i april
- Erik Wolf från World Food Travel Association besökte Umeå inom ramen för Interreg Aurora-projektet Bothnian Coastal Route (BCR). Syftet var att analysera Umeå och samarbetet inom BCR utifrån ett turistiskt matdestinationsperspektiv.
- BCR arrangerade en visningsresa till ett vinterinspirerat Umeå för turoperatörer från Spanien, Ungern samt en DMC från Danmark. Programmet innehöll boende, kultur, natur och mat – och visade upp det personliga bemötandet som präglar vår destination.
- Medlemsmöte med fokus på AI hölls med gästföreläsare Jacob Kroon från Jo Kommunikation. Deltagarna fick en introduktion till ChatGPT och hur AI kan effektivisera arbetet inom besöksnäringen. Att förstå och använda AI är en nyckel för att stötta medlemmar och utveckla branschen.
- Workshop med Umeåregionens kommuner genomfördes för att identifiera regionens USP:ar och styrkor kopplade till vandring. Detta är en del i arbetet med att ta fram en plan för ansvarsfull positionering av vandring i Umeåregionen.
- Frukostmöte med besöksnäringsföretag i Nordmaling. Visit Umeå berättade om aktuella trender, satsningar inför sommaren och arbetet med vandring som reseanledning. Vandringsfestivalen Hajka i oktober väckte särskilt intresse.
- Deltagande på Svenska Destinationsdagarna i Västerås. 240 deltagare från 60 destinationer samlades för erfarenhetsutbyte, nätverkande och trendspaning. Temat "Mod – att utveckla och våga förändra" genomsyrade dagarna.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för april: Benchmarking Alliance
- Strategi för en starkare Sverigebild - Svenska institutet
- Hemestertrenden växer - Visit Sweden, Vagabond, TravelNews
Fotografer
- Bild 1 Philip Avesand
- Bild 2 Visit Umeå
- Bild 3 Homerun Festivals
- Bild 4 Amanda Sveed
- Bild 5 Bea Holmberg
|
|
.jpeg) |
| Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|