Visit Umeå
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
Klicka här för webbversion
175 VisitUmea logotyp svart RGB

Nuläge Turism & Besöksnäring Juli 2025

Varje månad sammanställer vi aktuell statistik, trender och omvärldsbevakning. Vi analyserar data, delar insikter och resultat från intressanta undersökningar, samt ger en inblick i vårt pågående arbete. Dela gärna! 
809 Nul%c3%a4ges cover till webb (12)
Månaden i siffror - en sammanfattning
Sommarens positiva trend håller i sig. Juli visar fortsatt stark utveckling, med ökning både i beläggning och RevPAR jämfört med samma period i fjol. Välbesökta sommarevenemang tillsammans med riktade marknadsföringsinsatser mot prioriterade målgrupper har gett tydliga resultat.
  • Enligt Benchmarking Alliance var den genomsnittliga beläggningen för juli 71%, en ökning med 5% jämfört med juli 2024. 
  • RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) ökade med 3%, medan genomsnittspriset för rum minskade med 2%.
  • Bortsett från några dagar i mitten av månaden låg beläggningen nästan genomgående högre än i fjol. Månadens toppnotering blev helgen med Umeå Fotbollsfestival, som nådde 98% beläggning. Andra toppar var Björklöven-matchkväll, Rix FM Festival och Diggiloo, samtliga med över 80% beläggning.
  • Bland våra benchstäder var resultaten överlag goda i juli: Linköping: 71% (+5%), Örebro: 74% (+0,8%), Jönköping: 75% (+3%), Luleå: 71% (-5%), Karlstad: 86% (0%). RevPAR och snittpriset är fortsatt lägst i Umeå, även om båda ökar jämfört med 2024. Endast Jönköping och Karlstad sålde fler rum än Umeå under månaden.
849 20190703 DJI 0711
640x640transp Holländsk storsatsning spelades in i Umeåregionen
640x640transp Under juli gästades Umeåregionen av Hollands största tv-kanal RTL4, som spelade in ett avsnitt av reseprogrammet Let’s Visit Goes Sweden.

Serien syftar till att visa upp ett annorlunda Sverige genom en holländsk programledares ögon – med fokus på visuellt starka miljöer, genuina möten och oväntade berättelser. Programmet når upp till 400 000 tittare i Nederländerna och sänds i bästa sändningstid på helger, samt via streaming och sociala medier i Benelux.

I Umeå besökte tv-teamet bland annat Guitars – The Museum, Gammlia och Granö Beckasin, innan resan gick vidare mot Skellefteå. Besöket arrangerades av Västerbotten Sweden i samarbete med Visit Sweden och är en del av våra internationella marknadsinsatser.
640x640transp
Läs mer om Västerbotten Sweden här
640x640transp 848 D%c3%b6belnspark   Evelina Holmberg (1)
Evenemangspuls i sommarstaden Umeå
Juli i Umeå bjöd på folkfest och publikrekord – med evenemang där Visit Umeå på olika sätt varit delaktiga.

Umeå Fotbollsfestival samlade 411 lag och 6 442 spelare, vilket är 25 fler lag än tidigare rekordår – med störst ökning från lag utanför regionen. RIX FM Festival lockade omkring 9 000 personer till Skeppsbron, fler än någonsin.

Vi fick också uppleva när Sveriges herrlandslag i volleyboll säkrade cupsegern och avancerade till Golden League i en välfylld Umeå Energi Arena.

Parkerna i stadskärnan fylldes av aktiviteter som teater, musik, skattjakter och sagopromenader, bland annat Loranga Masarin och Dartanjang, Musik i Broparken, HÄRLITT och OKNYTT.

Månaden avslutades med Diggiloo på Noliaområdet, där tusentals besökare trotsade regn och åska för en lyckad och uppskattad kväll.
Källor
  • Hotellnyckeltal för juli: Benchmarking Alliance
Fotografer
  • Bild 1 och 2 Bea Holmberg
  • Bild 2 Bea Holmberg
  • Bild 3 Visit Umeå
Länk till nuläge turism och besöksnäring på visitumea.se
Se tidigare publikationer
Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer!
Se tidigare publikationer
bild
Kontakta oss  |  Hemsida  |  info@visitumea.se
Följ oss
Click to visit us on Facebook
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us our homepage
Prenumerera | Avanmälan