Visit Umeå
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ 
Klicka här för webbversion
175 VisitUmea logotyp svart RGB

Nuläge Turism & Besöksnäring Augusti 2025

Varje månad sammanställer vi aktuell statistik, trender och omvärldsbevakning. Vi analyserar data, delar insikter och resultat från intressanta undersökningar, samt ger en inblick i vårt pågående arbete. Dela gärna!
543 Nul%c3%a4ges cover till webb (3)
Rekordsommar i Umeå – fler besökare än någonsin
Sommaren 2025 blev den bästa någonsin för Umeås hotellanläggningar – både sett till beläggningsgrad och antal sålda rum. Det visar preliminära siffror från Benchmarking Alliance. Under juni - augusti låg genomsnittsbeläggningen på 69 procent – en ökning med hela 14 procent jämfört med i fjol. Under perioden såldes det drygt 107 000 rum, vilket är 7,4 procent fler än under den tidigare rekordsommaren 2023.

Augusti i siffror - vi sammanfattar
  • Enligt Benchmarking Alliance var den genomsnittliga beläggningen för augusti 72%, en ökning med 20%, jämfört med samma månad 2024.
  • RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) ökade med 34%, och genomsnittspriset för rum ökade med 12%.
  • Det är främst sista augustiveckan med genomsnittbeläggning på 88% och RevPAR på 1 078 SEK som bidrar till toppresultatet.
  • Evenemang som konsert med Hov1, Noliamässan, Load up North och Skateboardcupen samt konferenser som Vattenfallsmästerskapen bidrog till toppnoteringar på upp till 100 procents beläggning under flera dagar.
  • Genomsnittbeläggningen under veckorna låg på 67% och helgerna på 80%.
  • Jämfört med benchstäderna ökade Umeå mer i både RevPAR och beläggning jämfört med flera av konkurrenterna: Linköping: +19% RevPAR, +9% beläggning. Luleå: +4% RevPAR. Örebro, Jönköping och Karlstad redovisade lägre RevPAR än i fjol. Trots den positiva utvecklingen ligger Umeås RevPAR fortsatt lägst i gruppen – 674 kr jämfört med benchstädernas snitt på 729 kr.
868 527210130 1065940945713504 9187649927925956285 n
640x640transp Spelrum - En ny kulturfest är lanserad!
640x640transp Den 29 augusti lanserade vi tillsammans med Umeå kommun Spelrum. Arrangemanget samlade drygt 70 programpunkter på totalt 17 spelplatser, däribland tre större utomhusscener i Umeå centrum. Syftet med satsningen är att skapa utrymme för både etablerade verksamheter och fria aktörer, samt att synliggöra den bredd och kreativitet som finns i staden.

Vi upplevde mycket positiva reaktioner från både besökare och deltagare i programmet. Kvällen blev en av augustis finaste sommarkvällar och skapade ett härligt flöde i Umeå centrum.

Med Spelrum vill vi stärka Umeås position som kulturstad, samtidigt som arrangemanget fungerar som en mötesplats för nya samarbeten och framtida utveckling. Vi planerar att genomföra Spelrum också under 2026. 
Mer från Visit Umeå i augusti
Visningsresa från Europa
I augusti välkomnade vi researrangörer från Nederländerna, Tyskland och Storbritannien till Umeåregionen. De imponerades av utbudet, hållbarhetsarbetet och den starka samarbetsandan. Besöket genomfördes tillsammans med Visit Sweden inom projektet Västerbotten Sweden.

Kryssningsstopp i Umeå hamn
Kryssningsfartyget Seven Seas Voyager anlöpte Umeå med 700 passagerare, främst från USA. Intresset var stort för våra besöksmål, mat- och dryckesupplevelser samt shopping. Visit Umeå fanns på plats ombord för att tipsa och svara på frågor.

Järvsö Summit
Vår kollega Karl Frykholm deltog i Järvsö Summit – en konferens om turismens roll i utveckling och hållbar omställning. Vi tar med oss ny kunskap och inspiration i vårt arbete för en mer hållbar destination.

Hållbarhetsarbete under SM-veckan vinter
Under månaden har även arbetet med SM-veckan fortsatt, där Visit Umeå bidrar till att göra evenemanget mer hållbart. SM-veckan ska hållbarhetscertifieras genom verktyget Greentime, vilket på sikt kan hjälpa Umeås arrangörer att ta större ansvar och göra bättre val utifrån sociala, miljömässiga och ekonomiska perspektiv.

Besök av internationell reseprofil
Vi välkomnade den internationella reseprofilen Nomadic Matt till Umeå. Programmet innehöll vandring längs Isälvsleden och i stadsnära naturreservat samt lokala matupplevelser. Besöket möjliggjordes i samarbete med Visit Sweden och Västerbotten Sweden.

Välkomnande av internationella studenter
I augusti deltog vår kollega Hanna Sondell vid Umeå universitets Orientation Fall 2025 för att välkomna 800 nya internationella studenter. Hon berättade om Umeås evenemang, starka communities samt stadens mat-, kultur- och naturupplevelser. Många studenter var särskilt nyfikna på vinteraktiviteter och norrsken.
Källor
  • Hotellnyckeltal för augusti: Benchmarking Alliance
Fotografer
  • Bild 1 Fredrik Larsson
  • Bild 2 Amanda Sveed
Länk till nuläge turism och besöksnäring på visitumea.se
Se tidigare publikationer
Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer!
Se tidigare publikationer
bild
Kontakta oss  |  Hemsida  |  info@visitumea.se
Följ oss
Click to visit us on Facebook
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us our homepage
Prenumerera | Avanmälan