|
Full fart i oktober för Umeås besöksnäring Vi ser tillbaka på en månad fylld av konferenser och evenemang som drivit på efterfrågan av besöksnäringens utbud i Umeå och genererat en liten ökning jämfört med samma period föregående år. Trycket som hittills har präglat 2023 fortsätter alltså under hösten och det vi ser är en kombination av konferenser som flyttats fram på grund av pandemin, årligen återkommande evenemang som är tillbaka och fått upp farten, samt ett antal nya evenemang och möten för staden. Förutom drivkraften kring evenemang och möten ser vi en fortsatt allmän stor lust och benägenhet att vilja resa och uppleva som verkar överbrygga den osäkerhet som råder. Blickar vi framåt så är dock osäkerheten stor kring hur ekonomi och världsläge ska slå mot både affärs- och privatresande samt övrig spendering kopplad till besöksnäringens utbud.
Månadens statistik Enligt Benchmarking Alliance* har antalet belagda hotellrum i Umeå ökat med 1,5 procent i år jämfört med oktober 2022. Den genomsnittliga beläggningen för månaden låg på 70,8 procent med en veckobeläggning (mån-tors) på i snitt 67 procent och helgbeläggning (fre-lör) med ett snitt på 82 procent. På veckorna är det bland annat Skolkuratordagarna, TAIGA-dagarna och Moderaternas riksstämma som driver på beläggningen och på helgerna är det evenemang så som Umeå Floorball Festival, Umeå Wrestling battle, Northern Rockfest och Nolia Beer som har stått för en ökad efterfrågan. Även RevPar (intäkt per tillgängligt rum) ökade med 3 procent och genomsnittspris med 1 procent jämfört med 2022. *Inkluderar 12 av Umeås hotell
Umeås genomsnittliga beläggning på 70,8 procent under oktober kan jämföras med 66,5 procent i Linköping, 74 procent i Örebro och 58,8 procent i Jönköping.
Med hjälp av Telia Crowd Insight kan vi också följa besöksstatistik på kommunnivå i Umeåregionen. För oktober ser vi ett ökat antal inresande i Bjurholm, Umeå och Vännäs medan vi ser oförändrade siffror eller minskning för resterande kommuner. Från och med februari 2024 kommer vi även att ha jämförande data kopplat till utländska besökare.
|
|
|
Ackumulerad årsstatistik från SCB Under januari-september har 606 000 gästnätter gjorts i Umeå kommun, en ökning med 1 procent jämfört med motsvarande period 2022 som var ett rekordår. De svenska gästnätterna ökar med 6 procent medan de internationella har minskat med 16 procent. Under sommarmånaderna ökade gästnätterna med 3,2 procent jämfört med juni, juli och augusti 2022. Även här ser vi en ökning bland svenska gäster samtidigt som de utländska besökarna minskar något med 2,7 procent. Norge är fortsatt största utlandsmarknaden under sommartid medan Finland toppar gästnattsstatistiken årets övriga månader.
|
|
Källa: Visitory/SCB
Omvärldens påverkan Enligt konjunkturinstitutets mätningar finns just nu en stor oro och pessimism både i hushåll och företag. Enligt UC har konkurserna inom hotell och restaurang i år ökat med 31 procent och enligt BNP-prognoserna väntas en återhämtning först under tredje och fjärde kvartalet 2024. Trots att resande fortsatt är prioriterat hos många och en svag svensk krona gör Sverige attraktivt framförallt internationellt, avvaktar resenärer att boka sina resor kommande månader på grund oro för ekonomin. Nästan hälften av dem som tänkt resa under jul och nyår uppger att de avvaktar sin bokning. Här finns möjlighet att genom riktade insatser med starka reseanledningar och aktuella erbjudanden bearbeta målgrupperna att välja just Umeåregionen.
|
|
Aktuellt från oktober - Visit Umeå
- Nya bekräftade möten till Umeå 2024: Kulturhuvudstad Summit arrangeras av Umeå Kultur i maj, Låglandsledträff arrangeras av Naturvårdsverket i maj.
- Nya bekräftade möten 2025 och framåt: Gastrodagarna (Svensk Gastroenterologisk Förening) är klart för Umeå 2027.
- Genomförd marknadsföringskampanj tema Mat & Kultur. Unik räckvidd på META om 244 786 användare, fördelat på målgrupper i 3 länder (Sverige, Finland, Norge). Unik räckvidd genom native annonsering om 55 255, fördelat på 2 länder (Finland och Norge).
- Genomförd marknadsföringskampanj tema Höstlov. Unik räckvidd på META om 67 497 användare, fördelat på målgrupper längs med norrlandskusten.
- Genom marknadsaktiviteter har vi under månaden ökat antal användare på visitumea.se från 43 026 under 2022 till 90 574 under 2023 (ökning med 110 procent). Norrmännen har stått för den största procentuella ökningen med 592 procent fler användare jämfört med samma period i fjol.
- Två genomförda kunskapstillfällen för besöksnäringen genom besöksnäringsprojekten Västerbotten Sweden och Botnial Coastal Route. Tema upplevelsedesign, hållbarhet och export. Totalt antal deltagare: 230 personer.
- Höstmöte med SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organisations) i Skellefteå med ett 40-tal deltagare från hela landet. Tema för träffen: hållbarhet, samhällsomvandling och statistik.
- Mötesplats Idrott och Destination med syfte att skapa samverkan mellan idrottsförbund och destinationer. Kunskapsspridning med tema: publikupplevelser och konceptualisering.
- Som ett led i Umeå kommuns arbete med att stärka infrastruktur och tillgänglighet deltar Visit Umeå i påverkansarbete mot flygbolagen. Målsättningen är att långsiktigt förbättra stabilitet och utbud av flyglinjer.
|
|
|