|
En månad med rallyfart Februari dominerades till stor del av tredje upplagan av Rally Sweden. Precis som tidigare år fylldes Umeåregionen av glada rallyfans från hela världen. Även i år var väderförhållandena utmärkta även om fredagen bjöd på ordentligt med nederbörd som till viss del påverkade besökarflödena på Red Barn Arena. Rapporter från besöksnäringen visar på bra tryck och positiv stämning under hela evenemanget. Vi ser också en positiv utveckling med fler företags- och kundevents runt omkring själva huvudevenemanget.
Månadens statistik Enligt Benchmarking Alliance* har antalet belagda hotellrum i Umeå minskat med 3,9 procent jämfört med februari 2023. Den genomsnittliga beläggningen för månaden landar på 66,8 procent med en veckobeläggning (mån-tors & sön) på i snitt 66,4 procent och helgbeläggning (fre-lör) med ett snitt på 67,7 procent. RevPar (intäkt per tillgängligt rum) minskar med 2,5 procent och genomsnittspriset per rum ökar med 1,4 procent.
För februari redovisar våra ”benchstäder" Örebro, Linköping och Jönköping en betydlig lägre genomsnittlig beläggning (54,8 procent) än Umeå (66,8 procent). Genomsnittspriset per sålda rum var också högst i Umeå dvs 1 064 kronor jämfört med benchstädernas genomsnittspris på 978 kronor. Världsmästerskapet Rally Sweden driver på Umeås efterfrågan för hotellrum och också det högre genomsnittspriset per sålda rum.
Med hjälp av Telia Crowd Insight följer vi också svensk besöksstatistik på kommunnivå i Umeåregionen. För februari ser vi ett ökat antal inresande i Bjurholm (+12 procent), Vännäs (+7 procent) och Vindeln (+2 procent) samt ett oförändrat resultat i Nordmaling, Umeå och Robertsfors. |
|
|
|
|
Vi vill passa på att ge ett stort grattis till ett av våra medlemsföretag, Granö Beckasin, som 15 februari tog hem Ekoturismpriset i Grand Travel Award! Priset, som sedan 2001 delats ut årligen av Naturturismföretagen och resebranschtidningen Travel News, premierar det företag som “bäst levandegör landets ekoturism”.
“Att vi tilldelas just det här priset är en bekräftelse på allt som teamet på Granö Beckasin har gjort rätt genom åren. Det är inte alltid den enklaste vägen att måna om kvalitetsmärkningar som Nature’s Best Sweden eller KRAV, men det är den enda vägen. Ekoturismpriset bevisar att man kan våga satsa smalt och hållbart, och att ett värderingsstyrt företag vinner i längden”, säger VD Cecilia Sandström. |
|
|
|
|
Spaningar från Visit Sweden
Rent övergripande påverkas just nu resandet av flera faktorer, bland annat en ökad efterfrågan från tillväxtmarknader, svag ekonomisk utveckling, geopolitisk osäkerhet, hållbarhetsutmaningar samt teknologisk utveckling. Därtill är 2024 ett super-valår när över 60 länder som representerar ca 49 % av jordens befolkning går till val (Belgien, Indien, Ryssland, Storbritannien, USA och EU).
Trots osäkerheter och risker förväntas efterfrågan på resor hålla i sig då resandet fortsätter att prioriteras av konsumenterna under 2024.
4 globala möjligheter- Prognosen säger att gästnätterna i Sverige totalt kommer att öka med 3% (jämfört med 2019).
- Europa förväntas driva upp resultaten igen. I mars kommer Rumänien och Bulgarien att ansluta sig till Schengenområdet med fri rörlighet, och Paris kommer att stå värd för de olympiska sommarspelen i juli och augusti.
- Starkt resande från USA, med stöd av en stark US-dollar, kommer att fortsätta att gynna destinationer i Nord- och Sydamerika och bortom. Liksom 2023 kommer Europa, Nord- och Sydamerika och Mellanöstern att fortsätta att driva turistflöden och utgifter runt om i världen.
- Det finns fortfarande ett stort utrymme för återhämtning i Asien. Återöppnandet av flera marknader och destinationer kommer att stimulera återhämtningen i regionen och globalt.
7 potentiella affärsmöjligheter - Resenärer söker sig mer till svalare väder och klimat. 51% av internationella resenärer anger att klimatförändringarna kommer påverka hur de reser på semester under 2024.
- Söker överraskning, det oväntade och engagerande. Resenärer söker sig alltmer till något de inte testat förut, 56% anger att de föredrar att våga sig utanför ”the-beaten-track”.
- Kulinariska upplevelser. Fler intresserar sig för matens och råvarornas ursprung, hantverket och historien bakom, matkulturarvet samt de traditionella måltiderna på resmålet. Hela 81% av de internationella resenärerna vill testa det inhemska köket under deras resa.
- Omstart och personlig utveckling. I en hektisk och osäker värld söker resenärerna alltmer efter att komma tillbaka till det liv de verkligen vill ha. Exempelvis söker de efter att resa ensamma, för att prioritera sig själva, eller för att uppleva sömn-retreats med olika sömnförbättrande inslag.
- Medvetna val (både kostnads- och hållbarhetsmässigt). Resenärer söker efter vägar att minska kostnaderna samtidigt som de gärna vill unna sig under semestern. 51% av de internationella resenärerna säger att de skulle kunna tänka sig att köpa ett ”inträde” för att få använda bekvämligheterna på ett 5-stjärnigt hotell utan att bo där. 56% planerar att boka ”all-inclusive” så att de vet exakt hur mycket kostnaden för semestern blir. 43% skulle söka efter ”luxe-for-less”; dvs liknande semestrar närmare hemmet, för att minska kostnaderna.
- Resenärer söker också efter hållbara och estetiska upplevelser där gränsen mellan utomhus och inomhus suddas ut. Vidare söker resenärerna efter hållbarhet ”in action” och tar gärna tekniken till hjälp för att hitta hållbara resplaner. 48% skulle lita på AI att planera en resa åt dem (bland 18-24 åringar var andelen 51% och 54% bland 25-40 åringar).
- Kombinera arbete med semester. Att kombinera resande med arbete på resmålet, en så kallad ”workation”, är återigen ett möjlighetsområde i branschen på samma sätt som att ”kulturella och fängslande upplevelser” också anses vara en tillväxtmöjlighet inför 2024.
|
|
Aktuellt från Visit Umeå under februari
- Marknadsföring i sociala medier för evenemangsstaden Umeå (inklusive Rally Sweden), Visit Umeås presentkort och vinteraktiviteter (inklusive sportlov) resulterade under februari månad i en unik räckvidd på 349 933 användare fördelat på målgrupper lokalt, längs med norrlandskusten samt i Finland.
- Inför Rally Sweden arrangerade Visit Umeå tillsammans med samarbetspartners en Rally kickoff på Rådhustorget. Nyfikna besökare trotsade kylan och provade rallysimulatorer, gick på rallyjakt och spanade på utställda veteranbilar.
- Visit Umeås aktivering under Rally Sweden bestod av mat-och fikaförsäljning på Rådhustorget, storbildsskärm där rallytävlingarna sändes, biljett- och mössförsäljning. Det fanns också värmande kåtor och möjlighet att träffa renar samt lära sig mer om renskötsel.
- Värdskapsinsatser mot rallybesökarna genom närvaro tillsammans med Rally Sweden på Umeå flygplats samt värdskapsmaterial till boendeanläggningar, taxibolag och butiker.
- 21-22 februari deltog vi tillsammans med Västerbotten Sweden och Visit Skellefteå på mässan Möten- och Event i Stockholm. Två intensiva och givande dagar där vi visade upp Västerbotten för potentiella mötes och eventbokare. Vi upplevde att det finns en stor nyfikenhet och intresse för vår region och det som kan erbjudas här.
- Året startar starkt med vunna möten i januari och februari till ett värde av ca 13 000 000. Några nationellt roterande möten och ett större internationellt möte. Dessa kommer till Umeå under åren 2024-2026. Vi hoppas att det håller i sig framåt!
- Genom Aurora Interreg projektet Bothnian Coastal Route har Visit Umeå deltagit på två internationella säljevents för researrangörsledet - NordEuropa 2024 och Nordic Marketplace 2024.
- Genom besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden har ett kunskapstillfälle inom Digital marknadsföring genomförts för besöksnäringsföretag i Västerbotten. Temat var Hemsidor.
- För boendeanläggningar i Umeåregionen har vi genomfört en inspirationsföreläsning med aktörerna bakom The Forest Hotels of Småland. Ett samarbete för att nå ut till den internationella gästen.
- I februari genomförde Visit Umeå, tillsammans med värdskapsambassadörer från näringen, värdskapsutbildning Steg 1 och Steg 2.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för februari: Benchmarking Alliance
- Ackumulerad årsstatistik 2023: Visitory (med källor från Airdna, Statistikmyndigheten Scb, Swedavia, Tak Research)
- Pressmeddelande från Granö Beckasin
- Undersökning från Visit Sweden: Spaningar inför 2024
|
|
|
Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|