)%20(7).jpeg) |
Bra efterfrågan på hotell i April Från handbollslandskamp till ölfestival och trädgårdsmässa. Även om april fick en försiktig start i och med påskveckorna så har efterfrågan på hotellrum varit god. Mycket tack vare flertalet större konferenser och evenemang som lockat inresande besökare. Enligt siffror från Benchmarking Alliance* ökade antalet belagda hotellrum i Umeå med 13 procent jämfört med april 2023.
Månadens statistik Den genomsnittliga beläggningen för månaden var 58 procent med en veckobeläggning (mån-tors & sön) på i snitt 55 procent och helgbeläggning (fre-lör) med ett snitt på 66 procent. RevPar (intäkt per tillgängligt rum) ökade med 23 procent och genomsnittspriset per rum ökade med 9 procent. Som bäst var beläggningen under vecka 15 med stora möten som Brottsförebyggande rådets nationella konferens Råd för framtiden och Miljöpartiets Norrlandshelg. Besökarmagneter under aprilhelgerna var Umeå Beer Festival, innebandycupen Umecupen och Nolia Trädgård.
Benchstäderna Linköping och Örebro redovisar både något högre beläggning som högre rumspriser för april medans beläggningen i Jönköping var lägre än i Umeå dvs 55 procent. Den genomsnittliga beläggningen i de tre benchstäderna låg på 63 procent. Genomsnittspriset per sålt rum var 1 110 kronor, vilket kan jämföras med Umeå hotellens genomsnittspris på 937 kronor.
Med hjälp av Telia Crowd Insight följer vi också svensk besöksstatistik på kommunnivå i Umeåregionen. I april har vi haft några dagar med sämre signalkvalitet hos våra mobiloperatörer vilket resulterar i att månadsstatistiken avser färre dagar. Av den statistik vi får fram kan vi se ett ökat antal inresande för Vännäs (+ 4 %) och Umeå (+ 8 %) samt en minskning i Bjurholm (- 7 %), Vindeln (- 3 %), Robertsfors (- 6 %) och Nordmaling (- 8 %). |
|
|
|
|
Genom vårt pågående besöksnäringsprojekt Västerbotten Sweden och Interreg Aurora projekt Bothnian Coastal Route fanns Visit Umeå representerat på Swedish Workshop i Södertälje 24-25 april. Arrangemanget är Visit Swedens största med fokus på att skapa affärsmöten mellan internationellt researrangörsled och svensk besöksnäring.
- Det har gått över förväntan bra i år, vi var fullbokade med möten. Jag har varit på workshops i över 14 år och den här var bland den bästa hittills. Trots alla orosmoln och de stora förändringar som sker, så verkar vår destination vara mer efterfrågad än någonsin, säger Christopher Storm på Granö Beckasin.
Även Erja Back som är Visit Umeås projektledare i Bothnian Coastal Route, vittnar om ett stort intresse för den här delen av landet.
- Norden är populärt just nu och vår kustdestination, som sträcker sig över två nordiska länder, samt vår hemsida för researrangörsledet sticker ut och väcker uppmärksamhet. Vi har skapat ett verktyg som gör det möjligt att modifiera redan existerande turer eller sätta ihop helt nya resor med produkterna som vi lagt in.
Läs mer om projekten via länkarna nedan: Västerbotten Sweden Bothnian Coastal Route |
|
|
)%20(8).jpeg) |
Vi har nått en ny milstolpe i det regionala arbetet för att göra Västerbotten till en mer hållbar plats att besöka och bo i. Tillsammans med Region Västerbotten Turism, Visit Skellefteå samt Umeå och Skellefteå kommun går Visit Umeå nu in i en gemensam satsning för certifiering med EarthCheck. Ett arbete som vi sedan tidigare påbörjat på eget håll.
- EarthCheck är världsledande när det gäller certifieringar och konsultationer för hållbara destinationer och turistorganisationer. Att få med fler på resan mot en tredjepartscertifiering stärker Västerbottens position och trovärdighet, säger Gabriella Hed Vall, VD på Visit Umeå. |
|
|
|
Aktuellt från Visit Umeå i april
- För första gången sedan 1968 arrangerades en tävlingslandskamp i handboll i Umeå och intresset var stort - biljetterna såldes slut på 24 timmar! Visit Umeå har under många år jobbat långsiktigt för att få till en landskamp och vi fanns självklart på plats när matchen genomfördes i ett fullsatt Thoren Arena. I samband med landskampen så samlades även Umeå kommuns strategiska evenemangsforum som är en gruppering där evenemangsfrågor diskuteras mellan olika enheter inom kommun och dess kommunala bolag.
- Tillsammans med Umeå Kommun deltog Visit Umeå på mässan Routes Europe 2024 för att knyta kontakter med beslutsfattare från flygindustrin och få de senaste insikterna från branschen. Med syfte att arbeta för en fortsatt god och förhoppningsvis ännu bättre tillgänglighet mellan Umeå och världen. Viktigt för en i framtiden stark och livskraftig region.
- Fyra personer från Visit Umeå deltog på nya mötesplatsen Svenska destinationsdagarna som arrangerades i Helsingborg 11-12 april. Närmare 230 deltagare från 51 svenska destinationer samlades för erfarenhetsutbyte och nätverkande. Bakom initiativet står de tre nationella nätverken; SNDMO (Swedish Network of Destination Management Organizations), SNED (Swedish Network of Event Destinations) och SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus). Visit Umeå är medlem i samtliga nätverk.
- Mer kunskapshöjande aktiviteter! Genom projektet Västerbotten Sweden har besöksnäringsföretag i Västerbotten kunnat ta del av 1) inspirationsföreläsning och workshop inom digital marknadsföring - tema kundrecensioner. 2) föreläsning med målgruppskunskap om Italien och tips på hur vi på bästa sätt möter researrangörer och privatresenärer från Italien. Viktiga detaljer som efterfrågas, och som vi känner igen från andra internationella målgrupper, är lokala mattraditioner, svensk historia och livsstil samt tillrättalagda naturupplevelser (soft adventures).
- Visit Umeå deltog på uppstartsmötet Sevärd, Hörvärd och Smakvärd hembygd (SH&SH) för hembygdsföreningar och stiftelser i Västerbottens län. Syftet med mötet var att träffas och få information och beskrivning av projektet SH&SH, men även höra exempel på andra pågående (eller planerade) aktiviteter/projekt som samspelar väl med projekts syften, mål och temaområden. Ett intressant och viktigt möte då allt för mycket av vårt kulturarv i Västerbotten riskerades att falla i glömska.
- Under påskveckorna genomförde Visit Umeå, tillsammans med Kvarteret Utopia, MVG och Sagagallerian, en digital påskjakt i Umeå centrum. Syftet var att skapa flöden i centrum och med hjälp av mobilen kunde barnfamiljer ta del av Tihis magiska värld, erbjudanden och hittar ledtrådar till gömda skatter. Tävlingen hade ca 350 deltagare.
- Genom Västerbotten Sweden deltog Visit Umeå på GSTC 2024 (Global Sustainable Tourism Conference) som ägde rum i Stockholm. Arrangemanget syftar till att förena globala och lokala turismaktörer som är engagerade i att främja och förespråka hållbara resor och turism. Västerbotten och Västerbotten Experience lyftes fram som gott exempel på hur man metodiskt kan jobba för att bli mer hållbara som destinationer/kommuner och företag. Vi tar med oss många värdefulla insikter från konferensen och tydligt är att besöksnäringen är ett kraftfullt verktyg för att göra gott, utbilda, sammanföra och ge människor mer innehållsrika liv.
|
|
.jpeg) |
| Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|