 |
Sommaren är här - med flera goda nyheter Juni bjöd på många möjligheter att fira. Nyhetsmagasinet Fokus tillsammans med analysföretaget Infostat rankade Umeå som bästa kommun att bo och leva i 2024, Vagabond lyfte Sörmjöle havsbad som en av landets bästa badstränder och Västerbottens-kuriren korade Umeå till Norrlandskustens bästa sommarstad. Juni är också den månad vi får säga välkommen åter till Umeåregionens sommaröppna museum och kaféer. Ett fint tillskott av upplevelser för såväl lokalbor som inresande besökare.
Månadens statistik från Benchmarking Alliance Efterfrågan på hotellrum i juni kom inte upp i samma nivåer som 2023. Något som delvis kan bero på att Umeå föregående år stod som värdstad för SM-veckan med cirka 2500 aktiva deltagare.
Den genomsnittliga beläggningen för månaden var 55,3%, en minskning med 12,9% jämfört med 2023. Veckobeläggningen (mån-tors & sön) ligger på i snitt 53,9% och helgbeläggningen (fre-lör) med ett snitt på 58,4%. RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) minskade med 21,9% och genomsnittspriset per rum minskade med 10,3%. Av större konferenser och evenemang i juni kan bl.a. nämnas: UMU New approaches to evaluate och NU2024 Gränslöst lärande. Under sista junihelgen drog Wheels Nationals Norr igång och lockade traditionsenligt många bilintresserade till stan.
I benchstäderna Linköping, Jönköping och Örebro var genomsnittspriset per sålt rum 1 025 kronor, vilket kan jämföras med Umeå hotellens genomsnittspris på 907 kronor. Jönköping hade den högsta beläggningen av alla på 67,3%, följd av Örebro 60,9% och Linköping 58,4%.
Med hjälp av Telia Crowd Insight följer vi också svensk och internationell besöksstatistik på kommunnivå i Umeåregionen. I juni ser vi följande förändring av svenska inresande i: Robertsfors +5%, Vindeln +2%, Vännäs +2%, Umeå 0%, Bjurholm 0%, Nordmaling -1%. Bland de internationella besökarna i regionen står Finland för 33%, Tyskland 14%, Norge 12%, Danmark 9% och Frankrike 6%.
Ackumulerad årsstatistik från SCB Under januari-maj har 298 000 gästnätter registrerats i Umeå kommun, en minskning på 0,1% jämfört med motsvarande period 2023. De svenska gästnätterna har hittills i år minskat med 5% medan de internationella har ökat med 16%. Finland är den största utlandsmarknaden under våren följt av USA och Tyskland. |
|
|
 |
När tidningen Fokus rankar var i Sverige det är bäst att bo och leva i kniper Umeå Kommun förstaplatsen. Undersökningen bygger på en mängd faktorer som utbildning, vård och omsorg, jobb, infrastruktur, trygghet med mera. Roligt tycker vi också att vår "granne" i norr - Luleå kommun - blev tvåa!
– Viktiga förklaringar till det fina resultatet är att Umeå har en ung befolkning, två universitet, ett differentierat näringsliv och goda kommunikationer, vilket ger förutsättningar som många andra kommuner inte har. Till det kommer ett rikt kultur- och idrottsliv. Umeå är den största staden i Sverige utan utsatta områden, enligt polisens definition, vilket förstås bidrar mycket till livskvaliteten, säger Anders Ågren (M), kommunalråd, Umeå kommun.
|
|
|
Aktuellt från Visit Umeå i juni
- I början på månaden genomförde vi en inspirationsträff inför sommaren för de som möter Umeås besökare (våra kollegor på boende- och mötesanläggningar, aktivitetsföretag m.fl.). Tillfället innehöll både praktisk information, tips och nyheter samt en inspirerande dragning av Umeå kommuns marknadschef Anna Olofsson. Hon berättade om hur Umeå utvecklats genom åren och bilden av platsen idag. Utifrån den feedback vi fått kan vi konstatera att tillfället både inspirerade och byggde stolthet hos deltagarna.
- 3-4 juni deltog Visit Umeå i en nätverksträff för SNCVB (Swedish Network of Convention Bureaus). Temat för träffen var Legacy*, i det här fallet mötens långsiktigt positiva effekter för en destination. Inkluderat i nätverksträffen var en utbildning med Gaining Edge, ett Australien baserat företag som jobbar med Legacy och destinationer över hela världen. Nätverksträffen är ett steg av flera i SNCVB’s kompetensutvecklingsprogram.
- Under juni anordnade vi arrangörsforum för evenemang som alltid är välbesökt och en viktig mötesplats både för oss och Umeås arrangörer. Denna gång höll vi till i lokaler i anslutning till Mariehems SK och Umeå Orienteringsklubb på Mariehemsängarna.
- Bearbetning eventbyråer. 24-26 juni arrangerade vi genom besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden och tillsammans med Visit Skellefteå en visningsresa för byråer med målgruppen MICE (Meetings, Incentives, Conferences, and Exhibitions). Mycket lyckade dagar där vi bland annat visade vad mötesstaden Umeå kan erbjuda större och mindre grupper, tips på aktivering vinter och sommar samt boende, aktiviteter och mat hos våra företag ute i Umeåregionen. Dag två lämnade vi över till våra kollegor i Skellefteå för vidare resa i Västerbotten.
- Den 5-9 juni genomfördes Umeå cykel och matvecka. Arrangemanget är en idé sprungen ur det starka cykelcommunity och ambassadörsnätverk som finns på By Bike i Umeå. Genom samverkan tillsammans med näring och Visit Umeå har syftet varit att utveckla ett evenemang som uppmuntrar till folkhälsa och skapar gemenskap och samhörighet genom en ny mötesplats för cykling, lokal mat och dryck. Under cykelveckan genomfördes sju aktiviteter kopplade till cykling och smakupplevelser samt två After bike på restaurang Kajen. På sikt är förhoppningen att samarbetet kring detta arrangemang bidrar till att stärka utvecklingen av och skapar ett intresse för Umeå som en cykeldestination hos inresande målgrupper.
- Påbörjad marknadsföringskampanj med fokus på sommarens musikevenemang resulterade under perioden i unik räckvidd på META om 79 275 fördelat på målgrupper lokalt, längs med norrlandskusten och i Österbotten Finland. Kampanjen fortsätter också in i juli.
- Påbörjad marknadsföringskampanj med fokus på sommarens små kultur- och mataktörer i Umeåregionen resulterade under perioden i unik räckvidd på META om 68 281 fördelat på målgrupper lokalt samt längs med norrlandskusten. Kampanjen fortsätter också in i juli.
- Tillsammans med Näringsliv, Fritid och Lantmäteriet på Umeå kommun har Visit Umeå gjort ett fältbesök på Norrbyskär. Under besöket identifierades behov och möjliga platser att utveckla som kan stärka besöksmålet Norrbyskär.
*Definition Legacy: Långsiktiga/bestående effekter (av t ex evenemang och möten). Legacy kan vara planerad eller uppstå ändå. Finns ingen exakt tid för vad som är bestående men legacy kan inte mätas i direkt anslutning till genomförande utan skall per definition vara bestående = kan bara mätas x tid efteråt. Praktiskt uttryckt är legacy hur evenemanget påverkar samhället, branschen eller miljön på lång sikt. Det kan inkludera ekonomiska, sociala, kulturella och miljömässiga påverkansfaktorer.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för juni: Benchmarking Alliance
- Inkvarterings- och resestatistik januari-maj: Visitory
- Umeå är bäst i Sverige: Umeå kommun och Fokus
|
|
.jpeg) |
| Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|