|
Välkommen 2024 Årets första månad passerade i raketfart och med positivare siffror än väntat. Den 4-7 januari bidrog Distriktslags-SM både till ökad gästnattstatistik och en riktig publikfest när tusentals innebandyälskare fyllde Umeå Energi Arena och Thoren Arena. Centerpartiets kommundagar och Växadagarna 2024 är exempel på möten som genomförts och som drivit den ökade efterfrågan av hotellrum.
Månadens statistik Enligt Benchmarking Alliance* har antalet belagda hotellrum i Umeå ökat med 8,3 procent jämfört med januari 2023. Den genomsnittliga beläggningen för månaden landar på 54,2 procent med en veckobeläggning (mån-tors & sön) på i snitt 51,6 procent och helgbeläggning (fre-lör) med ett snitt på 61,7 procent. RevPar (intäkt per tillgängligt rum) ökar med 12,5 procent och genomsnittspriset per rum ökar med 3,9 procent.
För januari redovisar våra ”benchstäder", Örebro, Linköping och Jönköping en lägre genomsnittlig beläggning (48,9 procent) än Umeå (54,2 procent). Genomsnittspriserna per sålda rum fortsätter vara något lägre i Umeå jämfört med benchstäderernas genomsnittspris (914 kronor i Umeå vs 991 i genomsnitt för benchstäderna).
Med hjälp av Telia Crowd Insight följer vi också svensk besöksstatistik på kommunnivå i Umeåregionen. För januari ser vi ett minskat antal inresande i Bjurholm (-10 procent), Nordmaling (-3 procent) och Vännäs (-4 procent) men ett ökat antal resande i Robertsfors (+4 procent), Umeå (+ 2 procent) och Vindeln (+2 procent). Från och med februari 2024 kommer vi även att ha jämförande data kopplat till utländska besökare.
Så blev 2023 2023 var på många sätt ett mörkt år - krig i Europa, ett otroligt tufft ekonomiskt läge och oroligheter som lett till ett förhöjt säkerhetsläge i landet är några av de faktorer som påverkat besöksnäringen. Men som motsats till det logiska, att resandet skulle minska, så har lusten att resa, uppleva och mötas varit större än någonsin. Under året har vi i Umeå med framgång genomfört fler stora evenemang än någonsin förut under ett och samma år - Rally Sweden, Brännbollsyran, SM-veckan sommar, Umeå Fotbollsfestival för att nämna några. Vi har välkomnat stora möten såsom Vattenstämman och Swedental med Odontologiska Riksstämman där vi verkligen har fått sätta Umeå på möteskartan. En fördjupad analys om Umeå och Umeåregionen kommer i vår publika årsrapport som lanseras inom kort.
Ingen avmattning för gästnätter Under 2023 noterades i Umeå totalt 773 784 gästnätter på hotell vandrarhem och camping, enligt preliminär statistik från Tillväxtverket. Detta är nästintill exakt lika många som 2022 som var ett rekordår. De svenska gästnätterna ökade med 4,6 procent och står för 80 procent av gästnätterna i Umeå. Av de utländska gästnätterna ökade de finska gästnätterna mest, dvs. med 27 procent till 40 168 gästnätter. Sammanlagt minskade dock de utländska gästnätterna med 16 procent. Minskningen bland tyskarna var störst, dvs. 23,5 procent och antalet tyska gästnätter landade på 17 365 gästnätter.
Tittar vi på antal sålda rum* under 2023 så ser vi en ökning med 9 procent. Detta i kombination med de ökade svenska gästnätterna, visar hur det stora antalet stora möten och evenemang som vi haft under 2023 påverkar utfallet. Den totala minskningen av de utländska gästnätterna härleder vi till att vi under 2022 hade en rejäl ökning som nu har börjat normaliseras.
Nytt årsrekord på webb och i sociala medier Under 2023 slogs besökarrekord på visitumea.se då 690 692 unika besök registrerades, en ökning med 36,2 procent jämfört med 2022. Antalet sidvisningar uppgick till 2 545 247 vilket är en ökning med 307,04 procent jämfört med 2022. Också i sociala medier har ett årsrekord uppnåtts med en unik räckvidd på META om 1 569 476 miljoner användare. Innehållet i köpta annonser och sponsrade inlägg har visats 9 347 936 miljoner gånger i lokala marknader, närmarknader längs med norrlandskusten och i Västerbotten samt i Finland och Norge. Det är en ökning med +229 procent jämfört med 2022. |
|
|
|
|
Visit Sweden har sedan 2021 följt svenskars resande för att se hur många som har, och planerar, semestra i Sverige och hur många som väljer en utlandssemester. Så här två år senare ser vi att fler nu väljer att resa utomlands men även att fler har upptäckt Sverige som semesterland och väljer att stanna kvar.
Några rubriker från senaste mätningen:- Svenskar reser trots bistra tider.
- Bokning sker närmare avresan.
- Ekonomiska läget påverkar.
- Sverige och säkerhetsläge.
- Fortsatt viktigt med bra av- och ombokningsregler.
|
|
|
|
|
Två gånger per år frågar Visit Sweden researrangörer i Tyskland, Schweiz, Österrike, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Storbritannien och USA (som alla erbjuder resor till Sverige) hur deras bokningar till Sverige ser ut. I resultatet från december ser vi att efterfrågan på Sverigeresor för de närmaste 6 månaderna ser mycket positivt ut, trots oron i omvärlden.
- I de tyskspråkiga länderna bedömer 48% av researrangörerna att efterfrågan är lite större än vad man kan förvänta sig.
- I Nederländerna bedömer 57% att efterfrågan är lite större än vad man kan förvänta sig.
- I Storbritannien bedömer 50% att efterfrågan är lite större än vad man kan förvänta sig.
Läs mer om researrangörernas bokningsläge HÄR Läs mer om researrangörernas syn på Sverige som destination HÄR |
|
Aktuellt från Visit Umeå under januari
- Marknadsföringskampanj för evenemangsstaden Umeå. Målgrupperna för kampanjen finns lokalt, längs med norrlandskusten, i Nordnorge samt i Finland. Inkluderad i marknadsföringen är också världsmästerskapet Rally Sweden 15-18 februari och den aktivering Visit Umeå då gör i Umeå centrum.
- SvD publicerade en weekend-guide om Umeå i början på januari. Artikeln är ett resultat av den mat- och kulturkampanj som Visit Umeå genomförde under hösten 2023. Artikeln går att läsa här.
- 16 januari fanns Visit Umeå på plats på Umeå universitet och Orientation 2024 för att välkomna nya internationella studenter. Många frågor om vinteraktiviteter och norrsken.
- 29-30 januari arrangerade Visit Umeå, tillsammans med nätverket SNCB (Swedish Network of Convention Bureaus), Mötets dag i Halmstad. Mötets dag är ett unikt arrangemang för svenska föreningar och organisationer som regelbundet arrangerar stora möten.
- TV-produktion. I januari har vi haft en delegation på plats för att spela in ett program om Västerbotten i serien Drinking with Joe & Maya. Programledare är dryckesprofilerna Joe Fattorini och Maya Samuelsson och lansering sker i mars/april på streamingtjänsten Pluto TV, matkanalerna RTL Germany, Food Network Us och Good Food UK.
- Genom besöksnäringsprojekteten Västerbotten Sweden och Bothnian Coastal Route har Visit Umeå deltagit på två stora internationella resemässor - Vakantiebeurs i Nederländerna och The Matka Nordic Travel Fair i Helsingfors.
- Studiebesök från Karlstad. I januari har vi tagit emot Karlstad CCC, Karlstad CVB- och näringslivsrepresentanter.
- Visit Umeå deltog på Sweden Live i Skellefteå. En branschträff tillsammans med Sveriges agenturer, musikarrangörer, organisationer och företag inom livemusikbranschen.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för december: Benchmarking Alliance
- Ackumulerad årsstatistik 2023: Visitory (med källor från Airdna, Statistikmyndigheten Scb, Swedavia, Tak Research)
- Undersökningar från Visit Sweden:
1) Svenska resenärer om sitt resande – nu och 6 månader framåt 2) Researrangörernas syn på Sverige – december 2023
|
|
|
Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|