|
Aktuell lägesbild Mars har varit en vintrig månad med full fart i skidbackar och elljusspår. För alla kommuner i Umeåregionen, förutom Umeå, ser vi ett ökat antal inresande besökare jämfört med samma period 2023. Statistiken pikar bland annat kring 16e mars då skidloppet 7-mila också redovisar rekordmånga deltagare som fick uppleva skidåkning i solsken och perfekta snöförhållanden. Efterfrågan på hotellrum i Umeå kommun kommer inte upp i samma nivåer som för 2023, vilket delvis kan bero på att delar av påskveckorna för 2024 inföll i mars jämfört med 2023 då de låg i april.
Månadens statistik Enligt Benchmarking Alliance* har antalet belagda hotellrum i Umeå minskat med 7,2 procent jämfört med mars 2023. Den genomsnittliga beläggningen för månaden landar på 53 procent med en veckobeläggning (mån-tors & sön) på i snitt 52,9 procent och helgbeläggning (fre-lör) med ett snitt på 53 procent. RevPar (intäkt per tillgängligt rum) minskar med 6,1 procent och genomsnittspriset per rum ökar med 1,2 procent. Som bäst var beläggningen under vecka 11 med stora möten som KlinSim, en nationell Vattenbrukskonferens och Littfest.
Våra ”benchstäder” Örebro, Linköping och Jönköping redovisar både något högre beläggning som högre rumspriser än Umeå. Den genomsnittliga beläggningen låg i de här städerna på 57,4 procent. Genomsnittspriset per sålt rum var i 1 027 kronor. Det kan jämföras med Umeå hotellens genomsnittspris på 890 kronor.
Med hjälp av Telia Crowd Insight följer vi också svensk besöksstatistik på kommunnivå i Umeåregionen. För mars ser vi ett ökat antal inresande i Bjurholm (+3 procent), Vännäs (+1 procent), Vindeln (+12 procent), Robertsfors (+8%) och Nordmaling (+ 2 %) samt en minskning för Umeå (-1 %).
Årsrapport för 2023 är färdig 2023 var på många sätt ett mörkt år - krig i Europa, ett otroligt tufft ekonomiskt läge och oroligheter som lett till ett förhöjt säkerhetsläge i landet. Men som motsats till det logiska, att resandet borde minska, så har lusten att resa, uppleva och mötas varit större än någonsin. Under året har vi med framgång genomfört fler stora evenemang än någonsin förut och har välkomnat stora möten där vi verkligen har fått sätta Umeå på möteskartan. Läs mer om hur vi sammanfattar året genom händelser och aktiviteter kopplat till vårat arbete. |
|
|
|
|
|
I januari skrev Svenska dagbladet en weekend-guide till Umeå med fokus på smak- och kulturupplevelser. I mars följdes artikeln upp med att journalisten Jan Ekholm rankar Umeå som fjärde bästa krogstad i Sverige (efter Stockholm, Göteborg och Malmö). Så här skriver han om Umeå i sin artikel med helgtips från hela Sverige:
"Många hävdar att Umeå är på väg att bli Sveriges fjärde bästa krogstad. Efter ett sportlov i björkarnas stad är jag benägen att hålla med. Hemtrevliga Bistro Le Garage, maritima Gotthards och pionjärerna på Facit Bar är favoriter sen gammalt. Nyaste stjärnan är Lilla Krogen, där Marcus Forsberg lagar kärleksfull bistronomi i säsong. Jag längtar redan tillbaka till hans friterade potatiskaka med emulsion på rostad kycklingfond, ansjovis, Kalixlöjrom och fermenterad kålrabbi." |
|
|
Måltidsupplevelser allt viktigare för internationell turism
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland de globala resenärer som vill resa till Sverige. Det visar en sammanställning av resetrender som Visit Sweden gjort för 2024.
Fyra måltidstrender att ha koll på:
Kulinariska upplevelser. Fler intresserar sig för matens och råvarornas ursprung, hantverket och historien bakom, matkulturarvet samt de traditionella måltiderna på resmålet. Hela 81 procent av världens internationella resenärer vill ta del av det inhemska köket under sin resa,
Virtuella måltidsupplevelser på uppgång: 46% av de internationella resenärerna är nyfikna på att testa måltidsupplevelser som på olika sätt förstärks med hjälp av Viritual Reality (VR) eller Augmeted Reality (AR).
Restauranger blir hotell: Måltidsturismen förväntas fortsätta växa och bl a ”foodies” vill kunna planera hela resan kring mat och måltider. Detta öppnar upp för restauranger att addera boende till sitt erbjudande.
Utomhusmatlagning: Ger (kanske framför allt för stadsbor) möjlighet till måltidsupplevelser att dela med familj och vänner.
|
|
Svenska resenärer om sitt resande
Svenskar reser trots bistra tider. Trots en fortsatt hög inflation, höga räntor och flera andra orosmoment i omvärlden visar undersökningar från Visit Swede att svenskarna fortsätter planera semesterresor, både i Sverige och till utlandet. Tydligt är ett förändrat beteende där boende, transporter och aktiviteter bokas allt närmare inpå resan.
Vad påverkar valet av semesterdestination? Svensken vill att det ska var lätt att ta sig till sin destination. De vill ha sina vänner och familj nära och att det finns vacker natur i närheten, men vi ser i senaste mätningen att det nu är ännu viktigare att hålla ner kostnaderna. Prioriteringslistan i sin helhet:
- Lätt att ta sig dit, med bil, tåg, flyg etc (43%)
- Vänner/familj är nära mitt resmål (32%)
- Vacker natur (31%)
- Har varit där tidigare och gillade det verkligen (29%)
- Det finns mycket för min familj att göra där (26%)
- Känns tryggt och säkert (24%)
- Bra valuta för pengarna (21%)
- Kultur och historiska platser nära mitt resmål (21%)
- Låg kostnad (billig transport, hotell aktiviteter etc) (21%)
- Rekommendation av någon (familj/vänner) (14%)
- Vädret på mitt resmål (12%)
- Destinationen tar hand om naturen och samhället så att även framtida generationer kan njuta av den (10%)
|
|
Aktuellt från Visit Umeå under mars
- Tre personer från Visit Umeå deltog på mötesplatsen Transition Lab Forum i Östersund. Nätverket för Sveriges 23 kommuner som åtagit sig att jobba för klimatneutralitet till 2030, Viable Cities, arrangerade och temat var Besöksnäring och evenemang. Många bra samtal om hur vi behöver jobba med omställning, bra erfarenhetsutbyte och nätverkande och en hel del ny kunskap förvärvades. Vi ser hur viktigt det är att turism och besöksnäring får ta större plats i den övergripande nationella och lokala hållbarhetsagendan.
- Tillsammans med Umeå kommuns strateg för tillgänglighet har vi genomfört en workshop med syfte att identifiera vilka funktionsrättsfrågor som är viktiga för vårt arbete samt hur vi kan jobba med en utveckling av dessa i etapp 2 av Program för tillgänglighet. Fysiska åtgärder kopplar vi främst till det offentliga rummet i stadskärnan samt arenor och anläggningar, men vi ser att vårt största arbete handlar och information och kommunikation.
- Genom besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden har tvåkunskapshöjande aktiviteter genomförst för besöksnäringsföretag i Västerbotten. Det ena har handlat om digital marknadsföring - tema META och det andra om export genom researrangörsledet.
- Genomförd marknadsföring i sociala medier för Umeåregionens vinteraktiviteter (inklusive sport- och påsklovsaktiviteter) resulterade under mars månad i en unik räckvidd på 123 043 användare fördelat på målgrupper lokalt, längs med norrlandskusten samt i Finland.
- Mellan 28 mars och 7 april genomför Visit Umeå, Kvarteret Utopia och Sagagallerian en digital påskjakt i Umeå centrum. Priserna kommer från näringen (handlare, restauranger och hotell).
- Internationella visningsresor. Genom besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden har Visit Umeå tagit emot två visningsresor med internationella researrangörer från Italien, Tyskland och Nederländerna.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för mars: Benchmarking Alliance
- Artikel från Svenska Dagbladet 1 mars: Jan Ekholms helgtips
- Pressmeddelande från Visit Sweden Måltidsupplevelser allt viktigare för ökad turism till Sverige
- Undersökning från Visit Sweden: Svenska resenärer om sitt resande – nu och 6 månader framåt
|
|
|
Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|