 |
Månadens statistik (BA och Telia) Enligt BA - Benchmarking Alliance var den genomsnittliga beläggningen för september 66,7%, en minskning med 2,4% jämfört med 2023. Veckobeläggningen (mån-tors & sön) låg på i snitt 68,6% och helgbeläggningen (fre-lör) på ett snitt på 61,6%. RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) minskade med 8,9% jämfört med 2023 och genomsnittspriset per rum minskade med 6,6%.
Under september låg beläggningen i benchstäderna Linköping, Jönköping och Örebro i snitt på 69,9%. Genomsnittspriset per sålt rum var 1 137 kronor, vilket kan jämföras med Umeås beläggning på 66,7%, med ett genomsnittspris på 922 kronor.
Med hjälp av Telia Crowd Insight följer vi också svensk och internationell rörelsedata på kommunnivå i Umeåregionen. I juli 2024 vs 2023 ser vi följande förändring på aktiviteter på besök från andra kommuner: Vindeln +1%, Robertsfors +6%, Vännäs 0%, Umeå +3%, Nordmaling -2%, Bjurholm -2%. På regionnivå ökar andelen utländska besökare med +9% jämfört med 2023.
Ackumulerad årsstatistik från SCB Under januari-augusti har det enligt Statistikmyndigheten SCB registrerats 524 352 gästnätter i Umeå kommun, en minskning på -3,9% jämfört med motsvarande period 2023. De svenska gästnätterna har hittills i år minskat med 7,7% medan de internationella har ökat med 1,6%. Norge har gått om Finland som den största utlandsmarknaden hittills under 2024.
Sommaren 2024 - en sammanfattning
- Statistiken för sommaren (juni-aug) visade en nedgång i antalet gästnätter med 6,1% och sålda rum med 5% jämfört med förra året. Till skillnad från 2023, då vi hade SM-veckan sommar, har Umeå under sommaren 2024 saknat riktigt stora evenemang. Detta märks i nedgången av antalet gästnätter, framförallt i juni. Den ekonomiska konjunkturen verkar också ha påverkat, med färre spontana sommarresor och en allmän försiktighet bland resenärer.
- Jämfört med 2019, som fortfarande är ett av våra jämförelseår innan pandemin, har antalet gästnätter ökat med 2,6 %.
- Trots att sommaren enligt SCB varit relativt bra, med en beläggningsgrad på 61 % (en ökning med 3,8 % jämfört med sommaren 2023), har logiintäkterna per disponibelt rum (RevPAR) minskat med 105 kronor, vilket motsvarar en nedgång på 15,7 % jämfört med 2023.
- De svenska gästnätterna minskade med 11,1 %, vilket speglar den nationella trenden med färre inhemska resor under sommaren.
- Internationella besökare ökade med en uppgång på 5 %. Särskilt de norska besökarna utmärkte sig, med 30 681 övernattningar under sommaren, vilket gör Norge till den största utländska marknaden före Finland. Även på Visit Umeås hemsida har de norska besökarna ökat med hela 114 % jämfört med sommaren 2023.
- Med hjälp Telia Crowd Insights internationella rörelsedata på kommunnivå ser vi också en ökning av utländska besökare i Umeåregionen med 28% jämfört med föregående år.
- Uthyrning via plattformar som Airbnb fortsätter att öka, vilket påverkar den traditionella hotell- och rumsmarknaden.
- Butikerna i Umeå centrum rapporterar ett högre snittköp per kund än tidigare somrar och ett stabilt flöde av besökare. Restaurangerna har däremot haft en lugnare sommar än vanligt, med färre gäster och lägre intäkter än tidigare år.
|
|
|
 |
 |
Enligt rapporten "Meeting Room of the Future 2024", där 170 globala anläggningar deltog, utmärker sig Sverige främst i två områden är:
- Platsen gör skillnad: Rapporten visar att svenska konferensanläggningar i allt högre grad fokuserar på att skapa mötesmiljöer som inte bara är funktionella, utan också erbjuder möjlighet att interagera utanför det traditionella mötesrummet. Så mycket som 76 % av de svenska anläggningarna främjar en stark koppling till naturen, vilket är betydligt högre än det globala snittet.
- 94 % av svenska anläggningar har planer för matavfallshantering, och 98 % är miljö- och hållbarhetscertifierade, vilket också ligger över det globala genomsnittet.
|
 |
|
|
|
Trots fortsatt hög inflation, höga räntor och flera orosmoment i omvärlden fortsätter svenskarna att planera och åka på semesterresor, både i Sverige och till utlandet. Det visar en undersökning som Visit Sweden publicerat i september. Valet av resor blir i allt högre utsträckning till billigare resmål och resenären väljer att lägga mindre pengar på restaurang, söker "kostnadsfria upplevelser" samt drar ner på shoppingen. Bokningen sker närmare avresan och faktorer som påverkar val av resan är bland annat:
- Lätt att ta sig dit, med bil, tåg, flyg etc.
- Vacker natur.
- Vänner/familj är nära mitt resmål.
- Har varit där tidigare och gillade det verkligen.
- Det finns mycket för min familj att göra där.
- Känns tryggt och säkert.
- Låg kostnad (billig transport, hotell, aktiviteter etc).
- Bra valuta för pengarna.
- Kultur och historiska platser nära mitt resmål.
- Rekommendation av någon (familj/vänner).
- Vädret på mitt resmål.
- Destinationen tar hand om naturen och samhället så att även framtida generationer kan njuta av den.
|
|
| uppger att de rest på semester inom Sverige senaste 6 månaderna. |
 |
| uppger att de planerar en semesterresa utomlands de närmaste 6 månaderna. |
 |
| uppger att inflationen påverar deras resplaner kommande år. |
|
Mer från Visit Umeå i september
- Internationell pressbearbetning. Tillsammans med Visit Sweden och genom besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden arrangerade vi en pressresa med tema mat och dryck i början på september.
- Marknadsföringskampanjer. I september genomför vi marknadsföringsinsatser för evenemangs- och mötesstaden Umeå. Målgrupperna finns lokalt och i våra närmarknader längs med norrlandskusten, Norge och Finland. Vi genomförde också en marknadsföringskampanj med tema vandring med lokal målgrupp.
- Visit Umeå har träffat Dragonskolans lärlingselever på Hotell- och Turismprogrammet och berättat om vårt arbete i destinationsbolaget och om mötesstaden Umeå.
- Årsstämma och Föreningsmöte med SNCVB nätverket (Swedish Network of Convention Bureaus) i Örebro. Ulrika Hed hos oss på Visit Umeå valdes till ny ordförande för ett år framåt.
- Tillsammans med Kvarteret Utopia arrangerade vi ett tält i Pridepark under Umepride. Där såldes Pride-produkter och intäkterna gick oavkortat till arrangören för Umepride2024.
- Genom besöksnäringsprojektet Västerbotten Sweden deltog vår kollega Karl Frykholm på mountainbike-konferensen Risk and Reward. Den anordnades av Cykelfrämjandet tillsammans med Smålands Turism och Isaberg Mountainresort. Frågor som diskuterades handlade bland annat om utvecklingen av en hållbar mountainbikecykling i landet och den starkt växande trenden med el-cykling som ger andra förutsättningar och möjligheter för destinationer med längre avstånd mellan cykelstoppen nya förutsättningar.
- I september blev det officiellt att det blir vår kollega Henrik Vilhelmsson som blir lokal projektledare för SM-veckan vinter 2026. Vi ser det som helt naturligt då vi har rollen som gränsgångare och samarbetar till vardags lika mycket med kommunen som med näringslivet som med föreningslivet.
- Genom Interreg Aurora projektet Bothnian Coastal Route visade vi upp Umeå för finska hotell och restauranger. Temat var hållbarhet och under dagen besöktes Kvarken fisk, Gotthards krog, Stora hotellet, Hotell Gamla Fängelset, Facit bar, Harlequin och Nordic Chocolate. Fint värdskap hos samtliga och intressanta samtal om hållbarhet och företagsutveckling.
- ÖNH- Dagarna gick av stapeln i september. Drygt 300 deltagare samlades i Umeå Folkets Hus för den årliga konferensen inom Öron/Näsa/Hals. Feedback från PCO/Mkon var att det märks att regionerna drar i handbromsen då det gäller resande för sina anställda då de vanligen brukar dra +400 deltagare.
|
|
Källor
- Hotellnyckeltal för september: Benchmarking Alliance.
- Inkvarterings- och resestatistik för september: Visitory.
- Inkvarteringsstatistik från Statistikmyndigheten SCB för året 2024 samt sommaren jun-aug.
- Internationell och nationell rörelsedata från Telia Crowd Insight.
- Undersökning från Visit Sweden: Svenskars semesterplaner vintern 2024/25.
- Rapporten "Meeting Room of the Future 2024" från IACC.
|
|
.jpeg) |
| Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|