För lärande i en digital värld
Enheten för undervisningsstöd, Lunds universitet
Stöd för digital undervisning LU – education.lu.se
Foto som visar gula, orangea och röda löv mot en teglad fasad.
Höstnyheter från education.lu.se
Foto: Kennet Ruona

Nu är höstterminen igång igen! Vi har uppdaterat vårt material om generativ AI i utbildningen och även den engelska Canvaskursen på samma tema. Du kan nu anmäla dig till konferensen Ett LU för alla på temat tillgänglighet och inkluderande undervisning eller till en workshop om ABC-metoden (om kursdesign) – och mycket mer. I detta första nyhetsbrev för terminen hittar du också Canvastips om hur du skapar autosvar och signatur i din kurs och tips till dina studenter om hur de kan inreda sina datorer för att inte tappa bort grejer långt ner i en oklar filstruktur eller drunkna i notiser.
Skärmklipp som visar verktyget Bing Copilot i en webbläsare.
Bings AI-verktyg Co-pilot – nu för studenter
Foto: skärmklipp från Bing Copilot

Studenter vid Lunds universitet kan nu logga in i Microsoft Bings generativa AI-verktyg Co-pilot med sitt studentkonto. På det viset skyddas deras uppgifter bättre än när de använder den publika versionen. Det innebär att det nu finns ett GAI-verktyg som alla studenter har likvärdig tillgång till och som du därför kan använda i undervisningen utan att exkludera någon. Anställda kan redan sedan tidigare logga in via LU.
Läs hela artikeln om Copilot för studenter – education.lu.se
Bild som visar en lärare i ett klassrum där studenterna är samlade vid en bärbar dator och läraren ser fundersam ut. Bilden är skapad med hjälp av generativ AI genom verktyget Dall-E.
Prata med dina studenter om generativa AI-verktyg
Bild: Dall-E

Vi har ett ansvar att vara tydliga med hur generativa AI-verktyg kan och får användas i våra kurser. Det är ok att erkänna att vi inte är experter på AI. Studenterna respekterar lärares ämneskompetens och värdesätter en ärlig och öppen miljö för lärandediskussioner. Proaktiva diskussioner hjälper studenterna att använda dessa verktyg på ett etiskt, effektivt och ansvarsfullt sätt. Den här artikeln innehåller förslag på hur du kan starta och upprätthålla sådana diskussioner med dina studenter.
Läs hela artikeln om hur du pratar med dina studenter – education.lu.se
Foto som visar ett solrosfält i motljus.
Anmäl dig till Ett LU för alla 2024 – en konferens om inkluderande undervisning
Foto: Elijah Hail från Unsplash.com

Den 15 oktober samlas vi för andra gången för att lyssna, lära och diskutera tillgänglig och inkluderande undervisning. Konferensen är gratis och öppen för undervisande personal och medarbetare med studentnära kontakter vid Lunds universitet. Nu har vi öppnat anmälan och programmet är i stort sett klart (där en del programpunkter kommer att vara på svenska och en del på engelska). Anmäl dig för att säkra din plats och boka in datumet i din kalender redan idag!
Läs mer om konferensen på education.lu.se
Foto som visar två personer framför en whiteboard med postit-lappar.
Har du tankar om tillgänglig och inkluderande undervisning? – då vill vi prata med dig!
Foto: airfocus från Unsplash.com

Du som är lärare, har du exempel på situationer där du känt att du hade behövt stöd och kunskap för att anpassa studiesituationen? Vi vill gärna träffa dig! Hör av dig till Ann-Catrin och Lotta, du kan mejla dem på adressen: digital@education.lu.se
Läs mer om tillgänglighetsprojektet – education.lu.se
Foto som visar en enorm och rörig hög med stolar och möbler i trä.
Tipsa dina studenter om ny text på campusonline.lu.se – Inred ditt digitala arbetsrum
Foto: Patrick Perkins från Unsplash.com.

Vi mår bättre om vi trivs i vår omgivning, och vi arbetar bättre om vår arbetsmiljö är anpassad efter våra behov. Det är lätt att glömma bort att det också gäller vår digitala arbetsmiljö. Hela din arbetsplats ska vara funktionell, inbjudande och organiserad – för dig. Här tipsar vi dina studenter om hur de kan inreda sina datorer för att inte tappa bort grejer långt ner i en oklar filstruktur eller drunkna i notiser.
Läs hela texten på campusonline.lu.se
AI-genererad bild som visar en blå väv av programmeringskod.
Uppdaterade webbsidor och Canvaskurs om generativa AI-verktyg i undervisningen
Foto: Google Deepmind från Unsplash.com

Nu är  våra webbsidor om generativa AI-verktyg i undervisningen uppdaterade. Det handlar om vår vägledning för lärare i fem steg och Frågor och svar om GAI-verktyg. Gå gärna in och läs mer. Har du frågor så delta gärna på någon av våra webbinarier i höst eller hör av dig till oss.

Även vår engelska Canvaskurs om generativa AI-verktyg inom utbildning har uppdaterats under sommaren med nytt material som "Vad händer med mina data?" och "Designa en kursplan". Gå in och ta del av kursen i Canvas för att läsa mer.

Kursen "Generative AI Tools in Education at LU" – canvas.education.lu.se

Läs mer om avsnittet "What happens to my data?" – canvas.education.lu.se

Läs mer om avsnittet "Design a course syllabus" – canvas.education.lu.se

Läs mer om modulen "Using GenAI tools in connection with examination/assessment" – canvas.education.lu.se
Läs mer om GAI-verktyg på education.lu.se
Foto som visar två studenter i siluett som sitter hukade över varsitt skrivbord.
Rethinking Assessment – A new course on assessment and examination in higher education
Foto: Kennet Ruona

The overall aim of this course is to support course participants’ understanding and exploration of various aspects of assessment and examination in higher education through both guided discussions and individual project work. The course runs from 17 March to 26 May 2025. The registration deadline is 1 November 2024.

Who is this course for?

The course is open to all teaching staff at Lund University who meet the entry requirements. The course is particularly suitable for individuals who are involved in examining and assessing students' performances.
This course is suitable for anyone who:
  • Wants to develop their assessment competence and pedagogical practice
  • Wishes (or is expected) to become course responsible or an examiner
Läs mer om kursen på AHU:s webbsida –ahu.lu.se
Bild som visar en cyborg i grått.
Using Generative AI tools in course planning – A half day workshop for university teachers on 4 November
This workshop gives the participants  the opportunity to try out some unfamiliar tools and to discuss their possible applications with colleagues from partner universities. The workshop is led by experienced facilitators in pedagogy and digital applications. The participants will be supported to explore the use of generative artificial intelligence (GAI) tools in developing materials for your courses and will also discuss the ethical and professional implications of such work.

Apply before the deadline October 4. First come, first serve!
Läs mer om workshopen på EUGLOH:s webbsida – eugloh.eu
AI-genererad bild som visar kantiga former i blått och lila som påminner om en stad sedd ovanifrån.
Rachel Forsyth invald till expertgrupp för Digital Education Content i EU
Foto: Johan Persson

Rachel Forsyth vid Enheten för undervisningsstöd är utvald till att vara en av EU:s experter inom expertgrupp för digital undervisning (Digital Education Content - DEC), som är en undergrupp till EEA, europeiska utbildningsområdet (European Education Area).

– För Lunds universitet innebär det att vårt arbete med att utveckla digitalt innehåll uppmärksammas och att vi lär oss av andra experter på området. Vi får också möjlighet att utforma riktlinjer som kommer att användas i hela EU, säger Rachel Forsyth.
Läs hela intervjun med Rachel Forsyth – education.lu.se
Ikon för Canvas grundkurs som visar en nyckel i brons på en ljusgrön bakgrund.
Canvastips – Autosvar och signatur
Äntligen kan du ställa in autosvar och skapa en signatur i Inkorgen i Canvas! Läs mer i guiden Canvas grundkurs på sidan Autosvar och signatur.

Autosvar och signatur i Canvas – canvas.education.lu.se

Out of office and signature in Canvas – canvas.education.lu.se
Aktuellt i kalendariet
Foto som visar ett solrosfält i motljus.
Anmäl dig och ditt lärarlag till höstens ABC-workshop i kursdesign 9 oktober!
Foto: Andrew Ridley på Unsplash.com.

Behöver du inspiration och stöd för att utveckla dina kurser? Anmäl dig idag till höstens ABC-workshop den 9 oktober kl. 09.00-12.00.

ABC-metoden är ett verktyg för kursutveckling utvecklat vid University College London. Det är ett sätt att under kort tid och i ett antal steg brainstorma kring ett kurs-eller programupplägg, med fokus på läraktiviteter och undervisningsformer.
Läs mer om workshopen på education.lu.se
Foto som visar en närbild på två solrosor i motljus.
Tillgänglighetstisdag: inspiration och praktiska tips varje månad!
Foto: Yangjin Chen från Unsplash.com.

Delta i vår webbinarieserie om ökad tillgänglighet i undervisningen som hålls första tisdagen i varje månad hela hösten och vintern! Anslut till webbinariet i Zoom för praktiska tips och inspiration. Du behöver inte anmäla dig. Kommande datum och teman är:

  • 24 september kl. 12:15 till 13:00
    Salens betydelse med Marie Leijon från Malmö universitet

  • 29 oktober kl. 12:15 till 13:00
    Tillgängliga Word-dokument med Peter Svensson

  • 26 november kl. 12:15 till 13:00
    Vägen till stöd och specialpedagogens roll med Christina Rowa och Henrik Mejborn

  • 28 januari kl. 12:15 till 13:00
    Lyssningsläsning i högre utbildning: Vad säger forskningen? med Lisa Olsson Dahlquist från MTM
Läs mer om Tillgänglighetstisdag i kalendariet
Aktuellt från våra LU-kollegor
Textgrafik som gör reklam för konferensen LUTL 2024.
LUTL 2024 – Lunds universitets pedagogiska utvecklingskonferens 
Datum: 14 november 2024
Plats: Forum Medicum, Medicinska fakulteten, Sölvegatan 19 i Lund


Temat för årets konferens är "Connecting teachers - changing from within". All undervisade personal och studenter är välkomna att bidra till att göra konferensen till ett bra tillfälle att dela erfarenheter och insikter kring aktuella utmaningar i undervisningen, innovativa pedagogiska former eller forskning relaterad till högre utbildning.
Läs mer om LUTL-konferensen på AHU:s webbsida – ahu.lu.se
Foto som visar ett färgat kuvert.
Vill du få vårt digitala nyhetsbrev skickat till dig via mejl? 
Klicka här för att prenumerera!
Skärmklipp som visar hjälp-menyn i Canvas där du hittar guider etc.
Hittar du till guiderna om digitala verktyg i Canvas?
Föredrar du guider framför att gå en kurs? Alla våra guider finns samlade under ingången Help längst ner i menyn i Canvas. Klicka på länken Guider för anställda | Staff guides för att komma till alla guider i Canvas. Vi uppdaterar guiderna kontinuerligt och du kan ta del av dem när du vill.

Guider för anställda | Staff guides – canvas.education.lu.se

Kort om nyhetsbrevet

För lärande i en digital värld är ett internt nyhetsbrev som vänder sig till dig som undervisar eller arbetar administrativt vid Lunds universitet. I nyhetsbrevet hittar du information och inspiration på temat lärande i en digital värld. Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger per termin av Enheten för undervisningsstöd. Du hittar mer material på våra webbplatser, både på svenska och engelska:

För lärande i en digital värld (för lärare och administrativ personal) – education.lu.se

Studera i en digital värld (för studenter) – campusonline.lu.se

Vårt mål är att ge alla studenter bästa möjliga förutsättningar under studierna och i arbetslivet i en allt mer digital värld. Vill du berätta hur du använder digitala verktyg i din undervisning? Hör gärna av dig till: digital@education.lu.se
Lunds universitets logotyp.
unknown link