Enheten för undervisningsstöd, Lunds universitet |
|
|
|
|
Foto: Kennet Ruona
Nu är höstterminen igång igen! Vi har uppdaterat vårt material om generativ AI i utbildningen och även den engelska Canvaskursen på samma tema. Du kan nu anmäla dig till konferensen Ett LU för alla på temat tillgänglighet och inkluderande undervisning eller till en workshop om ABC-metoden (om kursdesign) – och mycket mer. I detta första nyhetsbrev för terminen hittar du också Canvastips om hur du skapar autosvar och signatur i din kurs och tips till dina studenter om hur de kan inreda sina datorer för att inte tappa bort grejer långt ner i en oklar filstruktur eller drunkna i notiser. |
|
|
|
Foto: skärmklipp från Bing Copilot
Studenter vid Lunds universitet kan nu logga in i Microsoft Bings generativa AI-verktyg Co-pilot med sitt studentkonto. På det viset skyddas deras uppgifter bättre än när de använder den publika versionen. Det innebär att det nu finns ett GAI-verktyg som alla studenter har likvärdig tillgång till och som du därför kan använda i undervisningen utan att exkludera någon. Anställda kan redan sedan tidigare logga in via LU.
|
|
|
|
|
Bild: Dall-E
Vi har ett ansvar att vara tydliga med hur generativa AI-verktyg kan och får användas i våra kurser. Det är ok att erkänna att vi inte är experter på AI. Studenterna respekterar lärares ämneskompetens och värdesätter en ärlig och öppen miljö för lärandediskussioner. Proaktiva diskussioner hjälper studenterna att använda dessa verktyg på ett etiskt, effektivt och ansvarsfullt sätt. Den här artikeln innehåller förslag på hur du kan starta och upprätthålla sådana diskussioner med dina studenter. |
|
|
|
|
Foto: Elijah Hail från Unsplash.com
Den 15 oktober samlas vi för andra gången för att lyssna, lära och diskutera tillgänglig och inkluderande undervisning. Konferensen är gratis och öppen för undervisande personal och medarbetare med studentnära kontakter vid Lunds universitet. Nu har vi öppnat anmälan och programmet är i stort sett klart (där en del programpunkter kommer att vara på svenska och en del på engelska). Anmäl dig för att säkra din plats och boka in datumet i din kalender redan idag! |
|
|
|
|
Foto: airfocus från Unsplash.com
Du som är lärare, har du exempel på situationer där du känt att du hade behövt stöd och kunskap för att anpassa studiesituationen? Vi vill gärna träffa dig! Hör av dig till Ann-Catrin och Lotta, du kan mejla dem på adressen: digital@education.lu.se |
|
|
|
|
Foto: Patrick Perkins från Unsplash.com.
Vi mår bättre om vi trivs i vår omgivning, och vi arbetar bättre om vår arbetsmiljö är anpassad efter våra behov. Det är lätt att glömma bort att det också gäller vår digitala arbetsmiljö. Hela din arbetsplats ska vara funktionell, inbjudande och organiserad – för dig. Här tipsar vi dina studenter om hur de kan inreda sina datorer för att inte tappa bort grejer långt ner i en oklar filstruktur eller drunkna i notiser. |
|
|
|
|
Foto: Kennet Ruona
The overall aim of this course is to support course participants’ understanding and exploration of various aspects of assessment and examination in higher education through both guided discussions and individual project work. The course runs from 17 March to 26 May 2025. The registration deadline is 1 November 2024.
Who is this course for?The course is open to all teaching staff at Lund University who meet the entry requirements. The course is particularly suitable for individuals who are involved in examining and assessing students' performances. This course is suitable for anyone who:- Wants to develop their assessment competence and pedagogical practice
- Wishes (or is expected) to become course responsible or an examiner
|
|
|
|
|
This workshop gives the participants the opportunity to try out some unfamiliar tools and to discuss their possible applications with colleagues from partner universities. The workshop is led by experienced facilitators in pedagogy and digital applications. The participants will be supported to explore the use of generative artificial intelligence (GAI) tools in developing materials for your courses and will also discuss the ethical and professional implications of such work.
Apply before the deadline October 4. First come, first serve! |
|
|
|
|
Foto: Johan Persson
Rachel Forsyth vid Enheten för undervisningsstöd är utvald till att vara en av EU:s experter inom expertgrupp för digital undervisning (Digital Education Content - DEC), som är en undergrupp till EEA, europeiska utbildningsområdet (European Education Area).
– För Lunds universitet innebär det att vårt arbete med att utveckla digitalt innehåll uppmärksammas och att vi lär oss av andra experter på området. Vi får också möjlighet att utforma riktlinjer som kommer att användas i hela EU, säger Rachel Forsyth.
|
|
|
|
|
Foto: Andrew Ridley på Unsplash.com.
Behöver du inspiration och stöd för att utveckla dina kurser? Anmäl dig idag till höstens ABC-workshop den 9 oktober kl. 09.00-12.00.
ABC-metoden är ett verktyg för kursutveckling utvecklat vid University College London. Det är ett sätt att under kort tid och i ett antal steg brainstorma kring ett kurs-eller programupplägg, med fokus på läraktiviteter och undervisningsformer. |
|
|
|
|
Foto: Yangjin Chen från Unsplash.com.
Delta i vår webbinarieserie om ökad tillgänglighet i undervisningen som hålls första tisdagen i varje månad hela hösten och vintern! Anslut till webbinariet i Zoom för praktiska tips och inspiration. Du behöver inte anmäla dig. Kommande datum och teman är:
- 24 september kl. 12:15 till 13:00
Salens betydelse med Marie Leijon från Malmö universitet
- 29 oktober kl. 12:15 till 13:00
Tillgängliga Word-dokument med Peter Svensson
- 26 november kl. 12:15 till 13:00
Vägen till stöd och specialpedagogens roll med Christina Rowa och Henrik Mejborn
- 28 januari kl. 12:15 till 13:00
Lyssningsläsning i högre utbildning: Vad säger forskningen? med Lisa Olsson Dahlquist från MTM
|
|
|
|
|
Datum: 14 november 2024 Plats: Forum Medicum, Medicinska fakulteten, Sölvegatan 19 i Lund
Temat för årets konferens är "Connecting teachers - changing from within". All undervisade personal och studenter är välkomna att bidra till att göra konferensen till ett bra tillfälle att dela erfarenheter och insikter kring aktuella utmaningar i undervisningen, innovativa pedagogiska former eller forskning relaterad till högre utbildning.
|
|
|
|
|
Föredrar du guider framför att gå en kurs? Alla våra guider finns samlade under ingången Help längst ner i menyn i Canvas. Klicka på länken Guider för anställda | Staff guides för att komma till alla guider i Canvas. Vi uppdaterar guiderna kontinuerligt och du kan ta del av dem när du vill.
Guider för anställda | Staff guides – canvas.education.lu.se |
|
|
|
|