|
|
Foto: Headway på Unsplash.com.
Hur skapar du bra förutsättningar för interaktivitet, engagemang och variation i digital undervisning och vid digitala möten?
Att alla i rummet känner sig engagerade och aktiva är en viktig utgångspunkt för lärande – detsamma gäller givetvis för digitala möten. Utvecklingen under de senaste åren till en helt eller delvis digital arbetsmiljö för studenter och personal har skapat både nya hinder och nya möjligheter på det här området. Enkätundersökningar som gjorts vid Lunds universitet under pandemin visar att studenterna visserligen efterfrågar större variation i undervisningen, men också att de inte vill hantera för många olika verktyg. Det är alltså inget självändamål att använda många olika verktyg utan det handlar om att använda rätt verktyg på ett engagerande och varierat sätt.
På webbsidan Stöd för digital undervisning – education.lu.se hittar du vår temaöversikt som kan hjälpa dig att hitta digitala verktyg som passar för dina möten eller din undervisning. I kalendariet på education.lu.se hittar du som vanligt aktuella workshops och utbildningar.
Vill du dela med dig av goda exempel inom området interaktivitet och engagemang? Hör av dig till digital@education.lu.se |
|
|
|
|
Foto: André de Loisted, David Persson och privat.
– Innan vår kompetensutveckling hade vi hört talas om Mentimeter, Padlet och Studio, men ingen av oss hade använt de här verktygen i undervisningen. Vi behövde lära oss hantverket: Hur gör vi för att komma igång med nya digitala verktyg i undervisningen? undrade Johanna Lindbladh och hennes lärarlag från Språk- och litteraturcentrum. Tillsammans berättar de om sina insikter efter en workshop med enheten för undervisningsstöd och ger dig sina bästa digitala tips. |
|
|
|
|
Foto: Windows från Unsplash.com.
Genom att lägga till interaktiva moment kan en video bli en aktiv del av inlärningen. Här berättar Erik Bergsten, verksamhetsspecialist för video och Studio, om sina bästa tips på hur du skapar interaktiva moment i dina utbildningsvideor med hjälp av Studio. |
|
|
|
|
Foto: Privat.
När man börjar undervisa enligt metoden det omvända/flippade klassrummet eller utnyttjar digitala medier för att frigöra tid till mer student-aktiva metoder i klassrummet kan man ibland tycka att det är svårt att komma på meningsfulla aktiviteter för studenterna att ägna sig åt på den tiden man nu har ”över” i klassrummet, särskilt om man tidigare varit van vid att föreläsa en stor del av tiden. Hur kan man komma i gång med att skapa meningsfulla aktiviteter för studenterna, som hjälper dem vidare i sitt lärande? |
|
|
|
|
Foto: Ergonofis från Unsplash.com
Du kommer väl ihåg att det finns artiklar för studenter om studieteknik i digitala lärmiljöer på sidan Plugga digitalt på campusonline.lu.se? Dit kan du hänvisa studenter för tips om exempelvis engagemang, läsning och planering i mer eller mindre digital undervisning. Nu finns dessutom två nya efterfrågade texter, en om multitasking – eller rättare sagt om uni-tasking – och en om ergonomi. |
|
|
|
|
Foto: commons.wikimedia.org
Workshopdatum: 28/9 digitalt och 17/10 på platsUnder två timmar får du möjlighet att lära dig mer om hur du styr innehåll och form i Canvas. Det finns tre olika verktyg i Canvas för att styra upp form och innehåll: Mallar, Blueprint och Canvas Commons. Dessa kan hjälpa dig som lärare inom en utbildning att få samma struktur och innehåll på plats. Nu ges två kurstillfällen, ett digitalt och ett på plats, med dessa tre verktyg. Utbildningen riktar sig till alla som är intresserade, men vissa moment i arbetet med mallar måste göras av en Canvasadministratör. Ingen föranmälan krävs för att delta på workshopen. |
|
|
|
|
Foto: My Rask.
Kanske kan vi lärare nyttja den digitala tekniken till att bli bättre på att ge feedback och ge tydligare struktur åt våra kurser? Kanske ger digitaliseringen oss ett gyllene tillfälle att tänka över innehåll, relevans och vad vi egentligen vill att studenterna ska tänka på när de studerar? Läs Sandra Nilssons krönika baserat på en undersökning publicerad på LTH:s pedagogiska inspirationskonferens 9 december 2021 (Vad är viktigast för studenterna i deras digitala lärmiljö? av S Nilsson, T Roxå). Hur kan vi lärare, baserat på undersökningens resultat, se på framtiden? |
|
|
|
|
Lund University Conference on Teaching and Learning November 17Open to all employees at Lund University who are interested and engaged in teaching and educational development! This year’s conference theme is Lifelong Learning and Higher Education. The conference is arranged by the Faculties of Humanities and Theology at Lund University. |
|
|
Nyfiken på Padlet, Mentimeter eller Studio? Passa på att gå en kortare kurs och vässa dina digitala kunskaper ytterligare. Klicka på länken eller på bilderna nedanför för att ta del av aktuella digitala workshops och utbildningar nu i höst. |
|
|
|