Välkommen tillbaka efter en annorlunda sommar. En sommar som kanske har tillbringats mer på hemmaplan och i närområdet? Förhoppningsvis har både vi människor och besöksnäringen upplevt viss återhämtning i sommar. Vi kan se att den Hemester-kampanj som rullat under sommaren har varit framgångsrik. Vi kommer längre fram att göra en sammanställning som ska presenteras i ett kommande Näringsrikt.
Och nu gäller nya tag, vi måste göra vad vi kan för att hantera den mer lågintensiva kris som råder, eller med ett populärt uttryck ”det nya normala”. Men vad betyder egentligen det nya normala – och vad kan vi vänta oss framåt? Läs mer i vår omvärldsanalytiker Andreas spaning.
Det nya normala kan betyda anpassningar, inte alltid sådana man vill göra, men det betyder också stöd, engagemang och möjligheter. Vi kommer fortsatt att samla stöd och hjälp man som företag kan få på foretagare.helsingborg.se. Vi har också lanserat en ny samlingssida för möjliga projektmedel från olika aktörer som man som företag kan söka. Du hittar den här.
En anpassning vi gör är vår näringslivsfrukost. Vi testar ett helt nytt sätt att genomföra den, både fysiskt och digitalt, och som givetvis fullt ut respekterar rådande restriktioner. Nyfiken? Gå in och anmäl dig här så fort du kan, och var testpilot tillsammans med oss! Ämnet är högaktuellt: Svenskt Näringslivs chefsekonom pratar konjunktur – hur kommer det se ut framöver?
Varma hälsningar |
|
Annette Melander Berg Näringslivsdirektör
|
|
|
2020 har inte riktigt blivit som vi tänkt. Covid19 har på kort tid vänt upp och ner på världen, men sett i ett längre perspektiv så är det mer svårbedömt hur påverkan blir. För många saker som just nu kan tyckas förändrade för alltid – skaka hand, gå på konferens, åka på utlandsresa? – är det för tidigt att bedöma hur permanent påverkade de är, medan det kan vara helt andra saker som vi inte uppmärksammar just nu som vi i efterhand kommer att se tillbaka på som de största förändringarna från krisen.
Läs hela krönikan om förändringar i ett längre perspektiv skriven av Andreas Roth, omvärldsanalytiker Helsingborgs stad. |
|
|
|
Söker du som nystartad eller befintlig företagare finansieringsmöjligheter? Vi har samlat ett urval av utlysningar av finansieringsmöjligheter tillsammans med en överblick av större aktörer med permanenta erbjudanden.
|
|
|
|
Är du nyfiken på franchise? Den 29/9 arrangerar Franchisetorget ett direktsänt franchiseprogram. Franchisenyheter varvas med fördjupande diskussioner, bevakning av de senaste trenderna, personliga intervjuer, franchisekoncept presenterar sig och filmklipp.
|
|
|
|
|
Efter vårens coronainställda Hbg Frukost provar vi den 1/9 något nytt – vi återupptar Hbg Frukost som en hybrid av ett fysiskt och ett digitalt event. Fysiskt, inom ramen för rådande restriktioner, är vi på 4 olika platser i rymliga lokaler med upp till 45 deltagare på varje plats. På denna nystart är det Svenskt Näringsliv som håller i värdskapet. Deras chefsekonom, Bettina Kashefi, kommer att bjuda på en högintressant analys av konjunkturläget och olika framtidsscenarier i spåren av Covid-19.
|
|
|
|
I våras fick Rebecka Nilsson på Mindpark/Open Space medel från Action Helsingborg och Näringslivsfonden Corona till att, genom film, visa hur företag inom kultursektorn och besöksnäring klarar Coronakrisen på olika sätt, hon har kallat den för "Att ställa om istället för att ställa in". |
|
|
|
Helsingborg är en av finalisterna i European Capital of Innovation Awards 2020. Detta är ett tydligt tecken på att allt innovationsarbete som pågår i staden - bland anställda, invånare, föreningar, partners, näringsliv och akademi - verkligen ger resultat.
Detta öppnar upp för fantastiska möjligheter. Genom finalplatsen blir vi en del av EU-kommissionens nätverk för de mest innovativa städerna och vi hoppas att detta leder till spännande europeiska samarbeten för aktörer i staden. Tack till alla som gör målen till verklighet! Nu gasar vi vidare, med ny kraft, tillsammans!
|
|
|
|
Mindpark, E-Commerce Park of Sweden och Skåne Startups står bakom GROW Invest som gå av staplen den 10 september i Helsingborg . GROW invest är en träff där investerare ges möjlighet att dela kunskap och bygga långsiktiga relationer.
Investerare och nyckelaktörer på den svenska tillväxtmarknaden kommer att ges insyn i vad som händer i Helsingborg och regionen vilken karaktäriseras av en mångfacetterad och intressant blandning av industrier och branscher. Ämnen som tas upp är “Börsnotering vs. venture kapital”, “impact investment vs.hight returns” och “vad händer efter Covid-19”.
På grund av den pågående situationen är antalet deltagare mycket begränsat. Arrangemanget äger rum på Dunkers Kulturhus och de 30-40 minuters panelerna kommer gå att följa via Livestream eller ses efteråt via inspelning.
Eventet har gjorts möjligt med ekonomiskt stöd från Handelsföreningen Helsingborg tillsammans med annan typ av stöttning från en blandning aktörer i staden. Du kan läsa mer om eventet här: growinvest.se eller kontakta rebecka@mindpark.se |
|
|
|