Du läser årets sista nyhetsbrev från Näringslivs- och Destinationsutveckling! Visst har det varit ett intensivt år? Då är det bra med lite tid för ledighet, reflektion och summering.
För vår del summerar vi ett hektiskt men givande år. En viktig del av vårt arbete är att träffa våra kunder, dvs er, och vi har intensifierat vårt arbete med företagsbesök. Detta kommer vi att fortsätta med i samma höga tempo nästa år, och vill du ha besök av oss är det bara att kontakta oss. Vi har också haft fokus på event och mötesplatser där vi kan träffa er och ni varandra, för att inspireras och nätverka, t ex näringslivsfrukostar, HbgTalks och HBGTECH. Vi har också lanserat WORK, näringslivsmagasinet om och för näringslivet i Helsingborg.
Många av er har lyft kompetent arbetskraft som en utmaning, och detta område har vi satt stort fokus på under året, inte minst via olika event där vi tillsammans med företag träffat ungdomar och arbetssökande. Tillsammans är ett nyckelord. Det har varit en av ledstjärnorna i arbetet med nytt näringslivsprogram, stadens strategi och fokus vad gäller näringslivsarbetet, som vi också har arbetat med under året. (Och som ska antas i början av nästa år av Kommunfullmäktige). Den andra ledstjärnan i näringslivsprogrammet är transformation. Framtiden är oförutsägbar, men vi tror på att vi tillsammans med näringslivet kan skapa goda förutsättningar för transformation för fortsatt konkurrenskraft.
En viktig roll vi har som stad är att vara möjliggörare för företag. Ett mått på det är hur näringslivsklimatet i staden utvecklas. 2019 steg Helsingborg i ranking i Svenskt Näringslivs mätning, från nr 25 till nr 22. Vi jobbar också fokuserat med NKI, nöjd kundindex. Vi har satt ett tufft mål 2019 för NKI som innebär en rejäl ökning, men det ser ut som om vi kommer att uppnå det!
2020 kräver fortsatt att vi har kundens fokus, dvs ert, för att lyckas leverera värde till er. Det är kanske den viktigaste ledstjärnan av alla i vårt arbete!
Varma jul- och nyårshälsningar |
|
Annette Melander Berg Näringslivsdirektör |
|
|
Är du intresserad av vad som händer i det lokala näringslivet? Vill du veta mer om AI-center, logistiksatsningar och ”Local is the new black”? Då får du inte missa senaste spaningen från vår omvärldsanalytiker Andreas, som har sammanställt läget i näringslivet!
|
|
|
|
|
Vi välkomnar Helena Wennerström - som ny försäljnings- och marknadschef på Näringslivs- och destinationsutveckling! Helena kommer senast från rollen som klubbdirektör i Ängelholms FF, och har en bred bakgrund inom försäljning och marknadsföring i roller som bland annat marknadschef i HIF och marknadschef för Väla Centrum. Helena har också en gedigen ledarerfarenhet och ett stort näringslivsnätverk. Redan 7/1 nästa år kommer ni att möta Helena i hennes nya roll. Så här säger Helena om det nya uppdraget:
"Att få anta denna spännande utmaning är fantastiskt roligt och jag ser verkligen fram emot att få börja. Är så glad och tacksam över att få möjligheten och känner mig redan mycket välkommen".
Samtidigt önskar vi Emma Håkansson, Helenas företrädare, lycka till med nya utmaningar. Emma går vidare som konsult i eget bolag med fokus på platsmarknadsföring. |
|
|
Är din företagsidé passerat redo att växa? Behöver rådgivning kring finansiering? Boka en session med Faten Mustafa från Almi Företagspartner för rådgivning om företagsfinansiering.
Läs mer om Almis Open sessions här. |
|
|
|