Sommartider! Och visst behöver vi sommar, förhoppningsvis vackert väder och återhämtning. Även näringslivet behöver återhämtning efter en riktigt tuff vår. Sommaren erbjuder möjligheter till återhämtning för vissa branscher då det kommer att vara stort fokus på hemester. Läs mer om kampanjen nedan och hur vi alla kan uppleva hemmaplan med besökarglasögonen på oss. Hjälp till att sprida hur härligt Helsingborg är – se mer under Mediabank nedan.
Efter sommaren behöver vi ha fullt fokus på nystart och vad vi kan göra för att gå stärkta ur utmaningarna framåt. Det kommer att krävas långsiktiga lösningar och insatser, och vi kommer att behöva hjälpas åt. Bland annat därför har vi startat ett näringslivsråd, läs mer nedan.
Men som sagt, fullt fokus kräver också att man får chans att återhämta sig. Återhämtning gör dig bättre och mer fokuserad. Som en klok författare* skrev: du behöver vässa sågen med jämna mellanrum.
Detta är det sista Näringsrikt innan semestrarna, på återseende och återhörande i augusti!
Varma sommarhälsningar |
|
|
Annette Melander Berg Näringslivsdirektör
*Stephen R Covey |
|
|
I år är ingen vanlig sommar för besöksnäringen i Helsingborg. Vi verkar under nya riktlinjer som ändras och förbättras för att möta nya krav. Det gör också att det är många i år som kommer att semestra på hemmaplan – ”hemestra” som det numera kallas. I år har vi därför tagit fram en Hemester-kampanj med målet att locka Helsingborgare/NV skåningar att spendera sin semester i Helsingborg med omnejd. Vi hoppas man med glädje och nyfikenhet ska upptäcka nya utflyktsmål och uppleva livskvalité med årets semester på hemmaplan. Givetvis kommer vi poängtera vikten av att följa de riktlinjer som gäller och att man ska hålla avstånd.
Visithelsingborg.com är navet för kampanjen som också kommer att synas på flera större nyhetssighter och till viss del också i tryckta medier. Följ oss gärna på Facebookoch Instagram för många härliga semestertips! |
|
|
Är du intresserad av kampanjen för att använda i era kanaler? Söker du fina bilder från Helsingborg för att marknadsföra att ni verkar i en av Sveriges vackraste städer?
Gå in på visithelsingborg.com/media så hittar du fantastiska bilder och mycket mer. Vi har skapat en plats full med inspiration som vi hoppas att näringslivet i Helsingborg vill använda. Samtliga bilder och texter är ok att använda i era egna kanaler. Riktlinjer för användande finns på sidan. Under hösten kommer vi att utveckla den här sidan med bilder och texter från hela näringslivet. Vi kommer att lägga dit användbara presentationer och filmer i takt med att vi ser efterfrågan. Har du några bra bilder du gärna delar med dig av så ser vi fram emot att höra av dig. |
|
|
Den 3 juni träffades Helsingborg näringslivsråd för första gången. Rådet ska fungera som ett bollplank och forum för dialog och prioriteringar kopplat till stadens näringslivsarbete. Grunden för rådets arbete utgörs av näringslivsprogrammet som antogs i februari i år. Första uppgiften för rådet är att ta fram/visa på goda initiativ som redan görs av egna företaget eller branschen, själv eller tillsammans, inom något av näringslivsprogrammets prioriterade områden. Hur kan vi skala upp detta och lära av varandra?
Rådet består av representanter från olika branscher och Campus Helsingborg/Lunds Universitet:
Johan Kallin, VD Nowaste Logistics Henrik Fajerson, One Skanska Manager Skanska Ulrika Hallengren, VD Wihlborgs Peter Kihlgren, VD Kemira Ann-Sofi Aru, VD Competensum Niklas Blonér, Centrumchef Väla, Skandiafastigheter Kenneth Nilsson, Cremento, fd VD Resurs Bank Annika Birkfeldt, Hotelldirektör Elite Hotels Jenny Rydhström, grundare och styrelseledamot Gents Göran Nilsson, General Manager Ingka Services AB, IKEA Anders Asp, ordförande Helsingborgs Företagsgrupper Annika Olsson, rektor Campus Helsingborg/Lunds Universitet
I rådet sitter även Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande och Jan Björklund, kommunstyrelsens vice ordförande, samt näringslivsdirektör Annette Melander Berg. En digital samarbetsplattform har skapats och nästa möte hålls i november.
Har man frågor eller funderingar om näringslivsrådet kan man vända sig till work@helsingborg.se |
|
|
|
H22 Summit blir i år ett digitalt hybridevent. Vi har nu en spännande tid framför oss där vi kommer tänka om och tänka nytt. Allt för att ni ska få en magisk upplevelse som tar tillvara på teknikutvecklingens möjligheter. Så markera vecka 45, den 2-6 november i din kalender. Då får du den unika möjligheten att tillsammans med ledande experter från hela världen vara med och skapa framtidens smartare och mer hållbara städer.
Vi kommer tillsammans utforska hur vi, genom innovation och involvering, kan möta utmaningar och öka livskvaliteten i staden. Vi vågar lova att det blir spännande möten med internationella perspektiv som öppnar upp för framtidens stadsutveckling. För det är bara tillsammans, som vi kan utveckla staden för ett hållbart liv, mellan husen och innanför väggarna.
Konferensen har tre fokusområden:
- Teknologi med människan i centrum
Teknologi löper genom allt i livet och är i ständig utveckling. Vi utforskar hur man med smart teknologi kan underlätta, koppla samman och skapa ett bättre liv för de som bor och verkar i staden. - En stad utvecklad av invånare, för invånare
Invånarna är det pulserande hjärtat i staden. Men hur bygger man en öppen och trygg kultur där invånardialog och medskapande är en självklarhet? - Ett ledarskap som accelererar innovation
Hur arbetar man fram en innovativ, agil och utvecklande organisation som strävar mot att underlätta istället för att styra? Och hur får man in nya infallsvinklar för att vrida på perspektiven i ledarskapet och arbeta tvärgående i stället för i silos? Vill du vara med och förändra världen?
Vill du bli påmind när vi släpper mer information och biljetterna till Summit 2020? Fyll i dina uppgifter i formuläret på vår webbplats så skickar vi en påminnelse när det är dags, h22summit.se Scenprogrammet ges på engelska. |
|
|
|
I september startar Almis nya program Equal Business Growth, ett skräddarsytt program som riktar sig till målgruppen utrikes födda affärskvinnor som driver etablerade företag. Det rymmer ett större antal insatser, så som affärsutveckling, strategiworkshops, vd-grupp, individuell rådgivning, seminarier och nätverksträffar.
Programmet är kostnadsfritt och kommer att anpassas efter företagets behov. Deadline för intresseanmälan till första omgången är egentligen 17 juni men det finns platser kvar så sprid gärna ordet! Programstart i september 2020.
Vem kan delta? - Företag som drivs av utrikes födda kvinnor
- Företaget ska ha minst två anställda
- Företaget ska ha en vilja att växa och utvecklas
|
|
|
|