Hösten är här. Hösten handlar både om att fortsätta göra de anpassningar som krävs av oss - till exempel fortsätter vi med det nya konceptet för vår näringslivsfrukost, en hybrid av digitalt och fysiskt - men också om att satsa framåt och ta vara på möjligheter. Läs gärna mer om H22-satsningen och andraplaceringen i iCapital här i nyhetsbrevet. Vad betyder detta för dig som företagare i Helsingborg? Det kommer vi att komma tillbaka till under hösten, för H22 betyder möjligheter för näringslivet. Vi satsar också på åtgärder riktade mot att stärka konkurrenskraften långsiktigt på olika områden – läs mer om åtgärderna nedan.
Men vi står också inför utmaningar. Corona skapar fortsatt osäkerhet och vi behöver vara flexibla utifrån det. I Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet tappar vi och det behöver vi adressera. En fråga som företagen som svarat på enkäten lyfter som mycket viktig är trygghet och säkerhet. Det kommer vi i hela staden att jobba med och ha dialoger med er som företagare om. I nästa nyhetsbrev räknar vi med att kunna ha mer information om detta och vad som planeras.
En utmaning som fortsatt är stor är kompetensförsörjningsfrågan. Förra hösten genomförde vi WorkWalk, ett stort event som adresserade just detta och skapade möten mellan skolungdomar och näringsliv. I år – av förklarliga skäl – anpassar vi oss och genomför ett digitalt WorkWalk. Mer om detta här nedan i nyhetsbrevet.
Varma hösthälsningar & trevlig läsning
|
|
Annette Melander Berg Näringslivsdirektör
|
|
|
Med anledning av Covid-19 och de fortsatta restriktionerna ifrån Folkhälsomyndigheten, så har vi efter dialog med de företag som visat intresse för att medverka vid årets WorkWalk, fattat ett beslut. Vi ställer inte in WorkWalk, men vi ställer om WorkWalk i år. Det betyder att vi inte kommer att genomföra evenemanget på samma sätt som tidigare med fysiska företagsbesök runt om i staden, utan vi kommer istället göra en digital variant den 13 oktober. Vi har valt ut sex arbetsgivare som kommer att visa upp sin verksamhet via ett digitalt företagsbesök. 1500 åttondeklassare kommer att få tillgång till materialet och det kan sedan användas i ordinarie undervisning. Även elever på introduktionsprogrammen och arbetssökande kommer att ta del av materialet för att utöka sina yrkeskunskaper. Syftet är att detta digitala event ska vara en teaser inför nästa år då vi planerar att köra WorWalk med fysiska besök igen. Med det här upplägget fortsätter vi att arbeta för en ökad samverkan mellan skola och arbetsliv. Material kommer kunna användas vid fler tillfällen i skolan, men också som ett komplement till det vanliga upplägget. Är du intresserad av att veta mer eller att anmäla ditt intresse för att delta på WorkWalk 2021? Hör av dig till Anette.Lindstrup@helsingborg.se som är näringslivsansvarig för WorkWalk. |
|
|
|
Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet släpptes 23/9. Helsingborg hamnar på plats 117 2020 (Plats 22 2019). Mer information om undersökningen och rankingen hittar du nedan.
|
|
|
|
Vi är otroligt stolta över att EU-kommissionen har pekat ut Helsingborg som en av Europas mest innovativa städer. I gårdagens prisutdelning slutade Helsingborg på en delad andra plats! Ett resultat av vår unika innovationskultur som handlar om att våga testa och att ingenting är omöjligt, bara ogjort. |
|
|
|
|
Höstens andra HBG Frukost blir den 21 oktober. Likt förra gången blir det en hybridfrukost där du väljer om du vill delta fysiskt eller digitalt. För er som väljer att delta fysiskt sker det inom ramen för rådande restriktioner i rymliga lokaler med upp till 45 deltagare på varje plats.
Dagens tema är Framtidens framgångsfaktorer för Helsingborgs Näringsliv och det är Sydsvenska Handelskammaren som står för värdskapet. Redan nu kan du säkra din plats nedan, fysiskt eller digitalt. |
|
|
Äntligen kommer ett nytt nummer av WORK, denna gången med temat Framtid. I veckan lämnar vi det på tryck så att vi inför nästa näringslivsfrukost den 21 oktober kan skicka ut WORK 05 samtidigt som det kommer att delas ut på samtliga platser där näringslivsfrukosten genomförs.
Morgondagens handel är en av artiklarna där Hanna Candell, Helsingborg City och Mari Enhörning, Svensk Handel och Niklas Blonér, Väla samtalar kring handelns utmaningar i morgon och hur de tror handeln kommer att se ut framöver.
Det vi äter har stor betydelse på klimatet och varje steg gör skillnad – det är några ord som BAMA Fresh Cuts lever efter. Vi har träffat Stefan Granh, VD BAMA Nordic som bland annat berättar om deras senaste lansering Greenest. Frukt och grönt driver hälsa och minskar belastningen på klimatet samtidigt som vi söker mer och mer enkla måltidslösningar som underlättar vardagen, och det har ytterligare förstärkts av den pandemi som vi just nu fortsatt lever i.
Många fler artiklar kommer du att kunna läsa i kommande nummer av WORK. Får du inte magasinet eller vill ha ett eget exemplar så är du välkommen att maila work@helsingborg.se, skriv ditt namn och din adress så ska vi se till så även du får ett nytt färskt exemplar av WORK 05 men också av kommande nummer framöver. |
|
|
|
Staden satsar extra medel inom fyra olika områden under hösten:- Vi vill undersöka om en digital stadskärna kan ses som ett sätt att allmänt främja näringslivet. Genom en digital plattform tillförs de värden som stadskärnan står för - en digital upplevelse som innehåller stadsmiljö, kultur och upplevelser.
- Genom en strategisk analys vill vi göra en översyn i samverkan med fastighetsägare på Söder, och ta fram nya smarta lösningar för framtidens etableringar där. I den transformation av stadskärnan som pandemin förstärkt vill vi vara proaktiva och stärka aktörerna på Söder.
- Action Helsingborg – vi växlar upp plattformen och ökar dess synlighet.
- Stötta ungdomar med entreprenörsambitioner. Insatsen syftar till att långsiktigt både förbättra förutsättningarna för lokal innovation, samt behålla och attrahera unga innovatörer till staden. Ambitionen är att bli bäst i Sverige på att hjälpa nytänkande unga att utveckla sina idéer till affärer och lägga grunden för att nya innovativa företag och affärsidéer kan genereras i krisens kölvatten.
|
|
|
|
YH-acceleratorn Familjen Helsingborg är ett utvecklingsprojekt som drivs på initiativ av Familjen Helsingborgs 11 kommuner. Projektet har i uppdrag att öka antalet Yrkeshögskoleutbildningar i nordvästra Skåne för att kunna erbjuda det regionala näringslivet en mer effektiv kompetensförsörjning. Projektet startade i februari och har under våren engagerat sig i 21 ansökningar om nya Yrkeshögskoleutbildningar till Familjen Helsingborg, varav 19 är helt nya för vår region. YH-acceleratorn vill gärna komma i kontakt med fler företag och branscher som är nyfikna på Yrkeshögskoleutbildningar. Tveka inte att kontakta oss. Mer information och kontaktuppgifter finns i pressmeddelandet nedan: |
|
|
|
DIGITALT EVENT - 2-6 NOVEMBER 2020
Helsingborg har tagit sin position som en av de mest innovativa städerna i Europa och H22-initiativet har förvandlat staden till en testbädd där aktörer från hela världen samskapar och delar med sig. Följ med oss på ett 5-dagars öppet hus där du kan checka in då och då eller stanna hela veckan. Du hittar världsberömda talare, panelsamtal och chansen att hacka framtiden tillsammans med oss. H22 Summit är en fokusvecka där du, efter veckans slut, kommer ha förflyttat och vidgat vyerna för vad som är möjligt.
3 teman för H22 Summit: FACILITATE - Ledarskap som accelererar innovation ELEVATE - Teknik för folket CO-CREATE - En stad utvecklad av invånare för invånare
Några av våra huvudtalare: Peter MacLeod, rektor för MASS LBP och en av Kanadas ledande experter på involvering och diskursiv demokrati. Rebecka Carlsson, hållbarhetsentreprenör och expert på hållbar utveckling och exponentiell teknik. Audrey Tang, Taiwan’s Digital Minister, mjukvaruutvecklare och framträdande ”game changer” när det kommer till open-source mjukvara.
Säkra din plats redan nu via länken nedan. Vi ses där! |
|
|
|