November 2024
Webbversion
Årshjul placeringsarbete| VFU-sidan| CeSams hemsida|Följ CeSam på Linkedin!
297 Lime logga SV
Nyhetsbrev November 2024
12083 Friluftsliv 2021 11 (1)1231312
Lärarstudenterna säkrare på sitt yrkesval efter introduktionsdagarna
I oktober genomförde våra T1:or på de långa programmen fyra introduktionsdagar på en förskola eller skola. Studentutvärderingen visar att drygt 85% av de svarande anser att de fått en god inblick i hur det är att vara lärare eller förskollärare och att de blivit säkrare på sitt yrkesval efter introduktionsdagarna.
Studentutvärderingar
12085 Medarbetare 2023 10 24 021231231231
Kurs: Att handleda verksamhetsförlagd utbildning på grund- och avancerad nivå
Är du universitetslärare som är eller vill vara VFU-lärare men saknar formell lärarutbildning och/eller praktisk erfarenhet av läraryrket i grund- eller gymnasieskolan? Då kan du anmäla dig till kursen ”Att handleda verksamhetsförlagd utbildning på grund- och avancerad nivå”. Kursen syftar dels till att deltagarna utvecklar sin förmåga att bedöma lärarstudenters prestationer i VFU, dels till att kursdeltagarna stärker förmågan att underbygga och leda konstruktiva trepartssamtal.

Kursen ges vid följande tillfällen under våren 2025:

2025-02-27: Hur får man syn på lärarkompetens och god undervisning.
2025-03-27: Progression i relation till läraruppdraget
2025-05-08: Det goda samtalet
2025-05-22: Avslutande seminarium

Anmäl dig senast den 13 december!
Anmälningsformulär och mer om kursen
12084 Fo%cc%88rskola 2022 02 15 65 123131231
640x640transp Riktlinjer för VFU i förskoleklass för grundlärarstudenter F-3
640x640transp Grundlärarstudenter med inriktning F-3 ska genomföra fyra av utbildningens VFU-veckor i förskoleklass. Veckorna genomförs sammanhängande och placeras om möjligt i VFU 1 (T2), VFU 2 (T5) eller VFU 4 (T8), eftersom dessa kurser genomförs under 4 veckor medan VFU 3 (T7) sträcker sig över 8 veckor. Det är önskvärt att studenterna får erfarenhet från olika årskurser under samtliga VFU-perioder, men detta är inte ett krav.
Tema ”Undervisning i kontroversiella frågor” på Partnerdagen
I en värld där internationella konflikter, polariserad retorik på sociala medier och politisk oenighet blir allt vanligare, är det viktigare än någonsin att kunna hantera kontroversiella ämnen i klassrummet. Många lärare känner sig dock osäkra på hur de ska navigera dessa utmaningar.

Därför arrangerar vi en workshop på höstens Partnerdag där du kan finslipa dina färdigheter i att undervisa i kontroversiella frågor. Under ledning av docent Fredrik Portin kommer vi att utforska ett verktyg som hjälper dig att undvika vanliga fallgropar och skapa en trygg och konstruktiv lärmiljö.
Anmäl dig till Partnerdagen den 25 november!
Se alla dina studenter i VFU-portföljen
Från och med i höst kopplas alla studenter till sina VFU-lärare i VFU-portföljen. Detta gäller även studenter antagna före 2020.

Är du VFU-lärare kan du se dina studentkopplingar genom att gå in på din profil (klicka på fiafiguren uppe i höger hörn) och välja “Alla studentkopplingar”.
 
Instruktioner finns på VFU för Medarbetare 
Nationella professionsprogrammet på Partnerdagen
I maj presenterade Skolverket ett förslag på ett nationellt professionsprogram för förskollärare, lärare och rektorer, med start den 1 september 2025. Programmet erbjuder en strukturerad väg till kompetensutveckling och meritering, där högskolepoäng och praktiknära forskning spelar en central roll. För att nå de högre meriteringsnivåerna krävs bland annat en obligatorisk kurs i undervisningsskicklighet.

På Partnerdagen kommer utbildningsledare Anna Wirstedt att presentera förslaget och visa hur Malmö universitet redan idag erbjuder omfattande möjligheter till kompetensutveckling.
Studenter som resurser för varandras lärande inom lärarutbildningen
Peer learning, eller kamratlärande, är en pedagogisk modell för handledning där studenter lär sig av och med varandra genom samarbete och interaktion. Det finns flera fördelar med att använda modellen inom lärarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU). För att öka kunskapen om peer learning har Margareta Serder, vetenskaplig ledare för VFU, under våren följt processen när VFU-handledare och studenter använt denna handledningsmodell.

Studien visar att flera handledare upplevt att studenternas inlärningskurva gått brant uppåt när de kan stötta varandra och att peer learning som metod har stor potential och kan bidra till en mer effektiv och engagerande utbildningsmiljö.
Studenter som resurser för varandras lärande
12086 Margareta Serder Malm%c3%b6 universitet 02111
En oförglömlig resa till Uganda
Tuva och Emilia är två studenter på grundlärarutbildningen som nu är inne på sin femte termin. De bestämde sig för att göra VFU II utomlands, och Emilia föreslog Afrika. Tuva var snabbt med på idén och studenterna bestämde sig för att Uganda var den perfekta platsen. De hamnade på en katolsk skola i Masaka, en upplevelse som skiljde sig markant från deras tidigare VFU.
12095 Uganda3
Det har varit otroligt lärorikt och en helt fantastisk upplevelse, säger Tuva och Emilia. Vi har utvecklats både som individer och som framtida lärare. Vi har fått se helt andra undervisningsmetoder som fungerar utmärkt i vissa sammanhang, men också fått en djupare förståelse för vad som fungerar bättre i Sverige.

Tuva och Emilia vill uppmuntra alla förskollärar- och lärarstudenter att ta steget och göra sin VFU utomlands.

Det har varit en otroligt rolig och lärorik resa, och vi har träffat många fantastiska människor som vi nu ser som vänner för livet. Ett stort tack till Malmö universitet för att ni erbjuder denna möjlighet!
196 instagram vit rgb
Följ studyabroadmau på Instagram!
12089 IMG 0173 234234324234234
Lyckad samverkanskonferens för Skånes lärosäten och gymnasieskolor
Den 8 oktober samlades Skånes lärosäten och gymnasieskolor för en inspirerande samverkanskonferens med fokus på att höja kvaliteten inom verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Professor Per Lindqvist från Linnéuniversitetet inledde dagen med en tankeväckande föreläsning om yrkeslärande och yrkesspråkande och om vad lärare kan och hur vi hjälper lärarstudenter att lära sig detta.

Förmiddagen fortsatte med att rektorer, VFU-ansvariga och VFU-samordnare från Rönnowska skolan, Polhemsskolan, AcadeMedia och Landskrona delade sina erfarenheter och utmaningar med VFU-arbetet. Efter lunch deltog konferensdeltagarna i en workshop för att fördjupa sig i dagens tema.

Dagen avslutades med en paneldiskussion om hur samverkan kan bidra till att utveckla kvaliteten inom VFU. Konferensen var mycket lärorik och gav deltagarna värdefulla insikter.
Save the date för aktiviteter ht2024
Hösterminens aktiviteter
Information om dina kontaktuppgifter. Läs mer om hur Malmö universitet hanterar personuppgifter.

Vill du inte få fler nyhetsbrev? Klicka här för att avsluta prenumerationen.
unknown link