UF-årets andra fas
116 UF Logo svart cmyk
OKTOBER 2022
Läs mejlet i din webbläsare
7588 BizWiz (4)
UF-årets andra fas: Driva-fasen
Driva är den fas där eleverna har flest externa kontakter. Eleverna träffar sina kunder och säljer, de jobbar med marknadsföring och är kanske med i tävlingar och på mässor. Här får eleverna testa på om deras planer håller, om deras mål ligger på rätt nivå och vad som krävs för att komma dit de vill.

En händelserik fas där det också lätt kan uppstå konflikter. Eleverna får jobba ännu mer med gruppdynamik och samarbete samtidigt som de lär sig mycket om både sig själva, sitt UF-företag och sina kollegor i UF-företaget!

Boka skolinspiratörerna
Glöm inte att boka in våra skolinspiratörer för föreläsning och coachning. Wilma Jönsson kommer ta över rollen som eventansvarig och där med kommer det en ny skolinspiratörför för skolorna i Centrala Stockholm inom kort.

Skolor i Södra Stockholm bokar med Salma Khalid, salma.khalid@ungforetagsamhet.se

Skolor i Norra Stockholm bokar med Karl Bellander, karl.bellander@ungforetagsamhet.se

Skolor i Centrala Stockholm bokar tillsvidare via Camilla Gunneflo Martens, camilla.martens@ungforetagsamhet.se eller Akrem Abdu, akrem.abdu@ungforetagsamhet.se
DRIVA-fasen på vår hemsida
7594 BizWiz (2)
Driva-seminarium
Årets andra seminarium fokuserar på DRIVA-fasen av UF-året. Seminariet kommer ge er en introduktion till vad DRIVA-fasen innefattar och ni kommer att få arbeta i workshopformat med delar av DRIVA-fasen.
Under eftermiddagen kan ni dela med er av frågor och funderingar som vi på Ung Företagsamhet Stockholm svarar på.

Om du är ny som UF-lärare eller inte deltagit på våra starta-, driva och avvecklaseminarier tidigare år rekommenderar vi starkt att du deltar under seminariet. Även erfarna UF-lärare är välkomna.

Vi bjuder på fika under eftermiddagen.

När? 25 oktober kl. 14-16
Var? Saltmätargatan 9, 113 59 Stockholm
Anmäl dig här
Affärsplan
I affärsplanen slår eleverna ner de första stolparna för hur UF-året ska se ut. Vilken affärsidé ska de driva, hur ska de jobba med sin marknad och kunder, när vill de göra beställningar, hur och när tänker de att de ska sälja, med mera. I vår digitala affärsplan finns en bas för de rubriker en affärsplan bör innehålla. Låt eleverna utgå från den, så har de fått med det viktigaste.

För att du som lärare ska kunna se elevernas digitala affärsplaner behöver eleverna starta modulen på Ung Företagsamhets hemsida, efter det kan du via din inloggning följa deras arbete och lämna kommentarer eller be om justeringar. Om du vill se hur den digitala affärsplanen ser ut innan eleverna startat upp sina moduler kan du titta på vår instruktionsfilm om digitala affärsplanen.

Tävla i Årets Affärsplan
Årets första tävling, Årets affärsplan. Här presenterar eleverna sitt UF-företag på ett affärsmässigt sätt och använder relevanta företagsekonomiska begrepp och beskriver företagets ekonomiska möjligheter. Alla UF-företag kan tävla. Se tävlingskriterier via länken nedan. 

OBS! I denna tävling utser läraren vilka elever som får lämna in tävlingsbidrag. Eleverna laddar därefter upp tävlingsbidraget. I klasser med 30 elever eller färre får en affärsplan utses. I klasser med fler än 30 elever får två affärsplaner utses.

Deadline 15 november kl. 12.00.
Årets affärsplan - tävling
Rådgivare
För att eleverna ska få ett registreringsbevis krävs det bland annat att de registrerar en rådgivare. Att hitta en rådgivare kan ibland vara svårt och vi rekommenderar därför eleverna att använda vår rådgivarmatchning som finns på hemsidan.

Vanligast är att arbetet med rådgivaren kommer igång mer under Drivafasen. Ett obligatoriska momentet är att UF-företaget ska träffa eller ha möte sin rådgivare, så att de får stöd, tips och inspiration kring UF-företagets arbete och utveckling. Att fråga om möte och hålla ett strukturerat möte med sin rådgivare kan vara utmanande, men väldigt utvecklande. Ung Företagsamhet har tagit fram en mötesguide som stöd för möten i alla faser under UF-året.
 
Du och eleverna hittar mötesguiden under Utbildning, Dokument. Skriv mötesguide i dokumentsökfältet så hittar ni den snabbare.  
7593 BizWiz (5)
Deadline registrering 1 dec
Detta är en nationell, hård deadline - är eleverna inte klara med sin registrering då får de inte driva UF-företag eller kalla sig för UF-företagare. Sätt en egen deadline för när dina elever ska vara klara med god marginal innan vår deadline. Efter 1 december kan vi inte komplettera eller lägga till elever som inte hunnit bli klara med sin registrering 1 december.

Du som lärare har koll på hur det ser ut i klassrummet - vilka ska driva, vilka ska vara i vilket UF-företag osv. Därför behöver du själv hålla koll så att alla som ska vara med är med. Hör av dig till din kontaktperson på UFSTHLM för eventuell hjälp. 
177 checkmark Kom ihåg
25 oktober
Driva-seminarium för lärare. Saltmätargatan 9 kl. 14-16. 
15 november
Deadline Årets affärsplan kl. 12.00.
1 december
Deadline registreringar kl. 12.00. 
8 december
Mässanmälan öppnar kl. 9.00. OBS! Först till kvarn.
Separat utskick med information om mässan och anmälan kommer. 
25 januari
Deadline Årets tävlingar. (Gäller inte Årets säljare, Årets affärsplan och Årets årsredovisning). 
Separat utskick med information om tävlingarna och tävlingsdagarna kommer. 
Frågor? Kontakta oss

Akrem Abdu, akrem.abdu@ungforetagsamhet.se
Aylin Dagdelen, aylin.dagdelen@ungforetagsamhet.se
Camilla Gunneflo Martens, camilla.martens@ungforetagsamhet.se
Sara Ewerth, sara.ewerth@ungforetagsamhet.se

Click to visit us on Facebook
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us on Instagram