Nu har vi på Turistrådet Västsverige uppdaterat informationen kring hur vi arbetar med kampanjer och vilka evenemang vi stödjer under 2022. Detta arbete utgår från någon av alla de besöksnäringsinsatser vi arbetar med på strategisk och operativ nivå.
Livesändning om jämlik och hållbar utveckling inom restaurangbranschen på måndag
För ungefär ett år sedan startade Sofia B Olsson tillsammans med 64 kvinnor på ledande positioner inom restaurangbranschen uppropet #härtardetslut. Uppropet fick ett enormt genomslag och nu ett år senare är det dags att ta det ett steg ytterligare och diskutera förändring i praktiken.
Måndag 7 februari mellan 9 och 13 samlas några ur uppropet fysiskt för att diskutera hur vi skapar en jämlik hållbar utveckling av restaurangbranschen i Sverige. Det blir en kombination av föreläsare från uppropet, samt externa experter på jämställdhet och förändringsarbete. Hela förmiddagen sänds digitalt så att så många som möjligt kan ta del av detta förändringsarbete.
Turistrådet Västsverige är med och stöttar denna aktivitet. En hållbar och jämlik restaurangbransch är viktig för framtidens medarbetare och en självklar del av Hållbarhetsklivet. Västsveriges samlade initiativ för en hållbar besöksnäring.
Missa inte årets första Turistrådet Online den 9/2
Nu är det bara en vecka kvar till årets första upplaga av vår digitala seminarieserie Turistrådet Online. Den här gången är temat personalbristen inom besöksnäringen - och hur vi gör för att lösa problemet.
Årets två första sändningar av Turistrådet Online kommer fokusera på just kompetensförsörjning. Du kommer att få lyssna till röster ur näringen som delar med sig av hur de genom samarbeten och kreativa lösningar lyckas bemanna sina verksamheter. Dessutom bjuds det på tips om material och hjälp som finns att tillgå som hjälp i rekryteringsprocessen.
Den 9 februari gästas vi av representanter från Nordic Choice Hotels, Mats Nordström Quality Catering, Daftö Resort, Trålverket Dyrön, Outdoor Support och Arbetsförmedlingen.
I början av januari fick Västsverige besök av Volvo Nederländerna och de kända nederländska skådespelarna och profilerna Kim-Lian van der Meij och Patrick Martens. Syftet med besöket var att spela in en ny kampanjfilm för marknadsföringen av Volvos nya elbil C40 Recharge, som ska aktiveras i Nederländerna under mars månad.
Temat för reklamfilmen är "Back to the roots", och att med filmklipp från Bohuslän, Dalsland och Västergötland visa upp var Volvo kommer ifrån. De besökte några av våra många duktiga företag i Västsverige för detta ändamål - något vi på Turistrådet är både stolta och glada över, då vi har varit med och planerat och stöttat besöket.
Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor.
Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västsverige (Västra Götalands län) som destination.