Ser ditt nyhetsbrev konstigt ut? Klicka här
151 Turistr%c3%a5det V%c3%a4stsverige
Nyheter från Turistrådet Västsverige
1770 Kinnekulle 4  Photo Cred Viggo Lundberg
640x640transp
Göteborg, Västsverige och Klimatsmart semester med på "The Travel Green list 2024"
640x640transp
Det brittiska resemagasinet Wanderlust har röstat fram Göteborg, Västsverige och Klimatsmart semester på "The Travel Green List 2024".

Klimatsmart semester är satsningen som lanserades sommaren 2023, där Turistrådet tillsammans med besöksnäringsföretagen Erikson Cottage, Inforest, Swedish Country Living, Lugnåsberget Ekohotell och Dalslands Aktiviteter vill visa att det är möjligt att resa och bo bekvämt och samtidigt hålla koll på hur mycket (eller i detta fall snarare hur lite) koldioxidutlsläpp resan genererar. Denna beräkning görs i samarbete med verktyget Klimatsmart semester (se annan nyhet i detta nyhetsbrev).

Wanderlust har i 30 år lyft hållbart resande och är en av de publikationer som har haft störst fokus på detta över tid. Listan lanserades 2023, och är den enda i sitt slag. Wanderlust ser den som en årlig hyllning till de mest lovande och spännande initiativen kring hållbart resande världen över. Den nio personer starka juryn fick in över 1000 bidrag att ta ställning till, och bland resmål som Bordeaux, Valencia och Madeira hamnade Göteborg, Västsverige och Klimatsmart semester på den 16 destinationer långa listan för 2024. Wanderlust säger så här om att bli inkluderad på "The Travel Green List":

"Being part of the list is no small feat: it is a testament to the sincere effort and innovation in caring for how and why we travel.”
Läs hela "The Travel Green List 2024" här
1724 vandring
640x640transp
Datum för Swedish Workshop online 2024 bestämt - boka in redan nu
640x640transp
Nu är datum för årets Swedish Workshop Online bestämt. 2024 hålls denna digitala workshop den 9-10 oktober. Som vanligt är det Visit Sweden som står bakom.

Swedish Workshop Online är ett bra komplement till de fysiska events som anordnas varje år för att sammanföra utländska researrangörer med svenska företag och turistorganisationer. Syftet är att inspirera researrangörer att inkludera det hållbara och attraktiva resmålet Sverige i sitt utbud.

Du har själv möjlighet att välja vilka researrangörer du vill möta. Känner du att du vill ha lite bollplank när det gäller förberedelser? I så fall uppmanar vi dig att kontakta Turistrådets Karin Gesouli, som arbetar med researrangörer dagligen och vet vad som efterfrågas. Maila gärna Karin här
Läs mer och anmäl dig till Swedish Workshop Online här
1768 H%c3%a4llekis
640x640transp
Brittisk researrangör besökte Västsverige
640x640transp
I slutet av maj besökte den brittiska researrangören Regent Holidays Västsverige för att lära känna Upplevelsepakets produkt ”Swedish rails and trails getaway”. Denna produkt presenterades för Regent Holidays vid ett möte med Turistrådet Västsverige i samband med Swedish Workshop i London hösten 2023. 

Syftet med resan var att uppleva produkten ”på riktigt”, men också skapa material till sina egna kanaler för att kunna dela till sina följare. Det blev både cykling och vandring längs Göta Kanal-leden, Vänerleden och vid Kinnekulle, men också besök på exempelvis Stiftelsen Läckö Slott och Rörstrand Museum. Regent Holidays satsar mer och mer på Sverige. Att samverka med denna typ av researrangörer blir ett effektivt sätt att lyfta västsvenska produkter mot deras kund- och målgrupp. 
Till Swedish rails and trails getaway
1591 Klimatsmart semester
640x640transp
Ny och förbättrad version av Klimatsmart semester släppt
640x640transp
Verktyget Klimatsmart semester har sedan 2018 gett resenärer möjlighet att jämföra klimatpåverkan från olika semesterresor. I veckan släpps en ny och uppdaterad version med bättre design, nya funktioner och de senaste utsläppsberäkningarna. Klimatsmart semester är forskningsbaserat och möjliggjorts via finansiering från Turistrådet Västsverige, Energimyndigheten (via ett projekt inom KTH), Chalmers Tekniska Högskola, Centrum för Turism vid Göteborgs Universitet, samt Mistra Sustainable Consumption.
Läs mer om Klimatsmart semesters nya funktioner här
1769 Skandevall
640x640transp
Paddling i Västsverige i centrum i Nyhetsmorgon
640x640transp
Västsverige stod i centrum söndagen den 26 maj när resejournalisten Lina Skandevall i Nyhetsmorgon pratade paddling med kajak. Lina besökte såväl Grebbestad som Läckö Slott härom veckan, och visade både bilder och filmklipp från denna resa i programmet. Nyhetsmorgontittarna kunde därmed ta del av såväl ostronpaddling med Skärgårdsidyllen Kayak & Outdoor och vraksafari med Naven Outdoor Experience på Kållandsö.
Se reportaget här
1765 Trafikljus 13
640x640transp
Stor nationell uppmärksamhet för Visit Dalslands PR-satsning
640x640transp
De senaste dagarna har Visit Dalsland synts i flera av våra stora TV-program. Marknadschef Julia Kvarnlöv har medverkat i såväl Nyhetsmorgon och Efter fem i TV4 och hos SVT Nyheter Väst med anledning av PR-satsningen kring det trafikljus som har satts upp på berget Bläsen vid skön Ärr i Norra Dalsland.
 
Syftet är att uppmärksamma människor på vad destinationen Dalsland har att erbjuda, och att med trafikljusets hjälp få människor att stanna upp och ta in det vackra landskapet vid någon av alla de fina utsiktsplater som finns. En webbplats har också tagits fram för ändamålet, där det förutom information om trafikljuset också har tagits fram tips på utsiktsplatser.
Läs mer om satsningen här
1767 intervju
640x640transp
Intervjuer med besökare tydliggör konsumtionsvaror och resemönster
640x640transp
Snart är det dags för oss på Turistrådets årliga intevjuundersökning, som genomförs på ett antal utvalda platser i regionen varje sommar. Turistrådet har arbetat med dessa intervjuer sedan 2016 i syfte att få information om konsumtionsvanor och resmönster för att få ett bättre underlag för utveckling av besöksnäringen.

2023 genomfördes drygt 2000 intervjuer runt om i Västsverige. Huvuddelen av dessa görs under sommarmånaderna på de platser som är välbesökta av turister.

Sedan en tid tillbaka har vi samlat rapporterna från undersökningen som gjordes 2023 på vår webbplats. Surfa gärna in och titta om du är nyfiken. Det finns rapporter för Västsverige som helhet, men också enskilda sådana för Bohuslän, Dalsland, Skaraborg, camping och hotell.
Läs mer om intervjuundersökningarna här
1766 Kl%c3%a4pphagen
640x640transp
Brittisk publicering genererade bokningar direkt
640x640transp
Hösten 2023 besökte den brittiska matjournalisten Alisa Sheldon från Sunday Times Göteborg och Västsverige. Hennes dygn med övernattning och middag hos Kläpphagen på Koster resulterade i en publicering i mitten mars såväl digitalt som i papperstidningen- något som genererade bokningar redan påföljande dag!

"Dessa bokningar kan inte bero på något annat än publiceringen i Sunday Times. Vi ser i vår statistik att vår webbplats har fått en stor ökning av brittiska besökare den senaste månaden, vilket är väldigt kul", säger Martin Nilsson, som äger Kläpphagen tillsammans med hustrun Marika och kompanjonen Johan Sköld.

Martin Nilsson påtalar vikten av att bredda sin målgrupp utanför närområdet, och att olika typer av besökare lockas till Koster under olika delar av året.

"Vi har öppet under nio av årets tolv månader och behöver därför behöver därför en bred kundbas. Vi vill locka såväl lokala, som nationella och internationella besökare. Det är nödvändigt nå ut till alla typer av gäster för att kunna hålla igång verksamheten även utanför högsäsong. Vi har även haft danska pressbesök här på senare tid som kommer att resultera i publiceringar nu under våren. Vi hoppas så klart att även detta ska leda till fler bokningar."

Emelie Jahnke är press- och PR-ansvarig för Storbritannien på Turistrådet Västsverige, och konstaterar nöjt att besöket från Sunday Times fick effekt direkt:

"Att Kläpphagen fick in brittiska bokningarna direkt efter publicering är ett fint exempel på hur våra pressresor och pressbesök genererar konkreta bokningar och resultat.Den här typen av redaktionella publiceringar är otroligt kostnadseffektiva när det gäller räckvidd och PR-effekt, och bidrar verkligen till att stärka Västsverige som destination gentemot Storbritannien".
Läs Sunday Times-artikeln om Kläpphagen här
Följ oss:
Click to visit us on Facebook
Click to visit us on Twitter
Click to visit us on LinkedIn
Click to visit us on YouTube
184 Turistr%c3%a5det V%c3%a4stsverige
| | |
unknown link