Varje månad sammanställer vi aktuell statistik, trender och omvärldsbevakning. Vi analyserar data, delar insikter och resultat från intressanta undersökningar, samt ger en inblick i vårt pågående arbete. Dela gärna! |
|
 |
Juni visade på en tydlig uppgång i beläggning drivet av ett starkt evenemangs- och mötesutbud. Även riktade marknadsföringsinsatser och kampanjer mot prioriterade målgrupper har gett gott resultat.
- Enligt BA - Benchmarking Alliance var den genomsnittliga beläggningen för juni 64%, en ökning med 19% jämfört med juni 2024.
- RevPAR (intäkt per tillgängligt rum) ökade med 21% jämfört med 2024 och genomsnittspriset för rum ökade med 2%.
- De två första veckorna i juni var betydligt starkare än motsvarande period i fjol, mycket tack vare flera konferenser samt både mindre och större evenemang. Ett särskilt glädjande exempel är Wheels-lördagen den 29 juni, då hotellbeläggningen nådde 93 %, jämfört med 87 % i fjol.
- Ett av de möten som bidrog till månadens resultat var Komatsu Days och sina ca 900 besökare från hela världen.
- Marknadsföringskampanj tema: Upplevelser för familjen resulterade i en unik räckvidd om 230 264 användare och 1 297 850 exponeringar på META. Målgrupper lokalt, längs med norrlandskusten samt Finland.
- Marknadsföringskampanj tema sommarstaden mot målgrupper i Norge resulterade under juni månad i en unik räckvidd om 120 559 användare samt 234 111 exponeringar på META.
- Våra benchstäder visar över lag starka resultat i juni. Linköping 65% (+12%), Örebro 67% (+10%), Jönköping 63% (-7%), Luleå 65% (+6%) och Karlstad 68% (-3%). Umeås RevPar är i särklass lägst, 564kr, även om vi ser en ordentlig ökning jämfört med 2024. Luleå har högst RevPar av benchstäderna, 794kr.
|
|
|
 |
 |
Inför sommaren har vi, baserat på workshops och egna undersökningar, identifierat ett tydligt behov av att rikta insatser mot målgruppen barnfamiljer – både lokalt och från närmarknader längs Norrlandskusten samt i Finland.
Syftet med vår sommarsatsning på barnfamiljer är att:- skapa förutsättningar för fler upplevelser och evenemang för barnfamiljer sommaren 2025
- öka kännedomen om Umeåregionen som familjevänligt resmål lokalt och bland våra närmarknader
- samla relevant information på visitumea.se och driva trafik dit under perioden maj–augusti
Vi ser detta som ett viktigt steg för att stärka platsens attraktionskraft och öka besöksanledningarna för barnfamiljer – både i år och långsiktigt.
|
 |
|
|
|
%20(1920%20x%201300%20px)%20(4).jpeg) |
Under sommaren genomför vi en digital marknadsföringskampanj inom ramen för projektet Västerbotten Sweden – ett unikt samarbete som syftar till att stärka bilden av Västerbotten som en attraktiv plats att besöka, leva och verka i.
Sommarkampanjen lyfter mat-, dryckes- och naturupplevelser i Västerbotten och riktar sig till målgrupper i projektets prioriterade marknader: Tyskland, Nederländerna och Finland. Till hösten planerar vi att fortsätta kommunikationen mot samma målgrupper – då med innehåll anpassat för höst och vinter.
Kampanjen är en del av vår samlade internationella marknadsföring för Västerbotten. Tidigare har arbetet främst fokuserat på pressbearbetning, deltagande på internationella mässor och visningsresor för researrangörer – och nu kompletterar vi det arbetet med digitala insatser för att öka kännedomen ytterligare. |
|
|
Mer från Visit Umeå i juni
Studiebesök till Wallstreet i Skellefteå Vi besökte Skellefteå och det kreativa projektet Wallstreet Festival. Ett inspirerande exempel på hur konst och platsutveckling kan gå hand i hand.
Informationsträffar inför sommaren Inför sommaren har vi under sex tillfällen träffat aktörer som möter Umeås besökare, i syfte att informera och inspirera kring aktuella satsningar och nyheter.
Hållbara evenemang i Umeå 11 evenemangsarrangörer har hittills genomgått hållbarhetsanalys via Region Västerbottens Responsible Tourism Program. Arbetet fortsätter under året med målet att fler ska utveckla sina evenemang i en mer hållbar riktning.
Landskamper i volleyboll – och final i Umeå I juni spelades två matcher i European Silver League på Umeå Energi Arena med storpublik. Finalen avgörs i Umeå den 6 juli!
VM i bordshockey till Umeå Umeå stod i juni värd för världsmästerskapet i bordshockey – ett fartfyllt evenemang där spelare från hela världen gjorde upp om medaljerna.
Fältbesök längs Vindelforsarnas led Visit Umeå deltog i en guidad vandring längs Vindelforsarnas led – en del av projektet Hållbar ledutveckling där Visit Umeå samordnat insatser i regionen. |
|
Källor
- Hotellnyckeltal för juni: Benchmarking Alliance
Fotografer
- Bild 1 Amanda Sveed
- Bild 2 Bea Holmberg
- Bild 3 Västerbotten Sweden
|
|
.jpeg) |
Vill du ta del av tidigare sammanfattningar av Nuläge turism & besöksnäring för mer statistik och insikter? Besök vår hemsida där vi samlat alla tidigare publikationer! |
|
|
|
|