|
|
|
-Livsmedelsstrategin är en viktig grund och vi ser restaurangbranschens betydelse ur flera vinklar. Den är bland annat arbetsgivare till många unga tjejer och killar med både svensk och utländsk bakgrund. Den är också mottagare och förädlare av svenska livsmedel och dess smaker och inte minst ett skyltfönster gentemot konsumenter och besökare, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht. Läs hela intervjun här »
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet |
|
|
|
Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, påpekar att det i livsmedelsstrategin finns en hel del som är positivt och lovande men att det också finns mycket som fortfarande behöver förtydligas.
– Det handlar mycket om hur man ska kunna öka livsmedelsproduktionen, exportera och öka sysselsättningen, men vi skulle vilja se ett ökat konsumentperspektiv. Man måste fråga sig vad som är bra för hälsan och planeten och vad konsumenterna frågar efter både nu och i framtiden.
Läs hela intervjun här » |
|
|
|
|
|
I början av februari släpptes den första av flera handlingsplaner för den nya svenska livsmedelsstrategin. Regeringen har bland annat öronmärkt 60 miljoner kronor för att utveckla svensk måltidsturism och för att försöka locka turister till Sverige.
Visitas vd Eva Östling, som även är styrelseledamot i Visit Sweden och vice styrelseordförande i Svensk Turism, kommenterar livsmedelsstrategin.
Till intervjun » |
|
|
|
Enligt Fairlinks besökarundersökning gjord under GastroNord 2016 så hade 73% av besökarna köpinflytande, majoriteten kom utanför Stockholmsområdet samt 9% från utlandet. Läs mer |
|
|
|
|
|
Planerna för 2018 års mässa är många, några av dem kan du läsa om här » |
|
|
|
Alla som öppnat och läst detta nyhetsbrev är med i utlottningen av 10 st biljetter till Nordiska Trädgårdar som äger rum 6-9 april på Stockholmsmässan.
Vinnarna kontaktas per mail och får två biljetter var skickade till sig. Till Nordiska Trädgårdars webbplats » |
|
|
|